Newsflash
Cultură

Vara la muzeu

de Dr. Raluca BULEA - aug. 4 2017
Vara la muzeu
     În vremuri stăpânite de grabă, de tehnologii născute din științe exacte, un subiect precum romantismul pare cu desăvârșire scos din context, desuet și fără legătură cu realitatea înconjurătoare. Arta contemporană, ca reflectare a frământărilor și situațiilor de viață întâlnite de societatea în care se dezvoltă, nu a abandonat însă complet romantismul ca subiect de creație și dezbatere, deși abordarea actuală este într-o cheie de lectură diferită de cea a secolelor anterioare. Pentru a pătrunde mai bine toate semnificațiile profunde ale reinterpretării acestei teme consacrate, Institutul Goethe a facilitat stabilirea unui parteneriat cultural între Künstlerhaus Bethanien din Berlin (organizație culturală cu peste patru decenii de activitate în sfera artelor vizuale) și Muzeul Național de Artă al României, al cărui rezultat ne așteaptă pe simezele de la parterul Galeriei Naționale până la 27 august, în cadrul expoziției „Noul romantism negru”, aflată la noi la primul său popas, în drumul spre Praga, Berlin și alte orașe din Germania.
     Născut la ideea lui Christopher Tannert, directorul Künstlerhaus Bethanien, conceptul expozițional, deși ne provoacă la explorări inedite, este unul incitant, inedit, fără să fie totuși sumbru. În fapt, regăsim pe simeze, sub formă de metafore, multe din situațiile conflictuale pe care le trăim astăzi la nivel individual, dar mai ales la nivel de societate, însingurarea, instabilitatea, nesiguranța și distrugerea reperelor consacrate, precum și amenințarea, reiterată, a războiului. Cei 34 de artiști ale căror lucrări sunt reunite aici provin din țări europene și din SUA, iar locul în care își au rădăcinile se simte adesea destul de puternic în creațiile lor.
     Deși registrul cromatic utilizat este în general restrâns, menit să ne poarte prin tenebre pline de mister, întâlnim și răbufniri de lumină sau culori calde, în care negrul nu este o caracteristică fizică, ci o stare emoțională trăită de autor ori de personajele sale, și transmisă privitorului. Dincolo de tablouri, sculpturi și instalații, expoziția este întregită și cu câteva scurtmetraje ce abordează aceleași teme întunecate, pentru care vizitatorul trebuie să își acorde răgazul de a le privi, în spațiile ample ale sălilor muzeului. În completarea expoziției, vor avea loc în curtea de onoare a MNAR, în cadrul următoarelor „Nocturne muzeale” pe care MNAR le organizează de aproape un an (nocturne ce presupun un program prelungit de vizitare, până la orele 22, în ultima zi de vineri și sâmbătă din fiecare lună), proiecții speciale ale unor ecranizări de excepție ale cărții lui Bram Stoker, Dracula: „Nosferatu: Phantom der Nacht” (1979), regizat de Werner Herzog (sâmbătă, 29 iulie, ora 21,30) și „Nosferatu: Eine Symphonie des Grauens” (1922), regizat de F. W. Murnau (sâmbătă, 26 august, ora 21,30).
     Același prestigios muzeu găzduiește, până la 10 septembrie, în sălile Kretzulescu, o altă propunere culturală deosebită: expoziția de grafică „Întâlniri în pagini tipărite: Tudor Banuș – Honoré Daumier”. Este un dialog peste timp, la mai bine de un secol distanță, între doi creatori care au ales ilustrația și, în mod particular dar nu exclusiv, ilustrația de presă, ca mod de exprimare artistică. În plus, au în comun capacitatea de a surprinde slăbiciunile oamenilor și metehnele societății și de a le reda cu ironie și spirit critic în desene care, iată, dăinuie și provoacă în continuare publicul larg la reflecție.
     Alături sau față în față, cei doi desenatori ne incită și ne obligă să căutăm sensurile ascunse ale universului imortalizat pe coala de hârtie. Marcând în mod fericit cei 70 de ani de viață ai lui Tudor Banuș, expoziția este concretizarea unei idei avute împreună cu Călin Stegerean, directorul MNAR și valorifică, în același timp, lucrări semnate de Honoré Daumier din patrimoniul muzeului.
    Continuând seria de colaborări culturale de excepție, aripa Știrbei a MNAR s-a redeschis cu ocazia unei expoziții eveniment, a cărei inițiativă aparține Muzeului de Artă Recentă și directorului acestuia, istoricul și criticul de artă Erwin Kessler, acum curator și autor al catalogului (el însuși un produs editorial deosebit) cu titlu omonim: „Ion Grigorescu. Opera pictată 1963–2017”. Înscriindu-se în programul strategic de parteneriate al muzeului, expoziția deschisă până la 22 octombrie ne aduce în fața unui artist român contemporan cunoscut în întreaga lume, ale cărui lucrări se află în colecțiile marilor muzee de la Londra, Paris și New York, membru al grupului Prolog.
     Lucrările alese, care parcurg peste cinci decenii de creație artistică, provin din colecții muzeale din întreaga țară, precum și din colecții private, și au fost grupate în șase secțiuni cronologice, ce identifică puncte de referință în devenirea lui Ion Grigorescu: Paleta (1963–1965), Răspântia (1965–1968), Revizorul (1968–1971), Exodul (1972–1978), Săritura cu pictura (1979–1993) și Marginea era centru (1993–2017). Străbătându-le, putem descoperi evoluția și modul de creație al artistului, renunțarea la unele subiecte în favoarea altora, dar și prezența constantă a altor teme, reluate diferit peste timp.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe