Newsflash
Știri

Topul nevoilor vârstnicilor: informare, îngrijire, sprijin emoțional

de L. Budin - oct. 1 2021
Topul nevoilor vârstnicilor: informare, îngrijire, sprijin emoțional

În cadrul Conferinței naționale „Bune practici pentru o bătrânețe frumoasă”, aflată la a V-a ediție, s-a lansat studiul Topul nevoilor vârstnicilor și s-au prezentat soluțiile oferite seniorilor.

Topul a fost realizat prin prelucarea datelor colectate, în perioada 2015-2021, la Telefonul Vârstnicului – singura linie telefonică națională, gratuită și confidențială, dedicată seniorilor și operată de Fundația Regală Margareta a României, se arată într-un comunicat.

Telefonul -Varstnicului - FRMR

În cei 6 ani de funcționare, linia socială a înregistrat peste 66.000 de apeluri de la seniori din toată țara. Dintre cei 12.000 de apelanți unici, aproape 5.000 locuiesc în București, 45% locuiesc singuri, iar 27% au vârsta între 70 și 80 de ani. Topul nevoilor vârstnicilor din România relevă care sunt cele mai importante nevoi cu care se confruntă seniorii și soluțiile oferite de Fundație.

Clasamentul solicitărilor

Solicitările pe care seniorii le-au exprimat în acestă perioadă la Telefonul Vârstnicului au vizat cinci mari categorii de nevoi: 1. informații utile și actualizate; 2. îngrijire și sprijin practic în funcție de gradul de dependență; 3. sprijin emoțional și psihologic; 4. ajutor material sau financiar; 5. nevoia de a fi activ și de participare la viața socială.

Informații utile

Linia telefonică este cel mai des accesată pentru a obține informații utile, practice și actualizate referitoare la diverse nevoi ale apelanților (4.834 persoane). Accesul limitat la informații este cauzat de fenomenele sociale de izolare și discriminare a vârstnicilor, de migrația familiilor tinere din ultimii ani, dar și de lipsa abilităților sau a mijloacelor moderne de informare, într-o societate digitală tot mai avansată, se mai arată în document.

Cele mai multe persoane care au solicitat diverse informații sunt în București (1.937), iar cele mai puține în Banat (195) și Dobrogea (182). Telefonul Vârstnicului a oferit date de contact, adrese, orare de funcționare, proceduri, dar și informații despre resursele existente în comunitățile locale.

Ajutor punctual

Nevoia de îngrijire și sprijin practic ocupă locul doi în acest top. Solicitările emise de seniorii care au o vârstă înaintată sau o stare de sănătate precară, ori de aparținătorii acestora, sunt punctuale și specifice, în funcție de gradul de dependență.

Aproape 3.500 de persoane au primit îndrumare despre cum pot accesa sau obține informații și servicii medicale specializate, îngrijire la domiciliu sau sprijin la activități de menaj, supraveghere specializată, însoțirea la diferite activități, ajutor la cumpărături, informații despre centre rezidențiale pentru vârstnici și procedura de instituționalizare.

Îndrumare în situații dificile

Pandemia a accentuat situațiile dificile în care mulți dintre seniori se regăsesc și a creat altele noi. În cei 6 ani de funcționare, au fost înregistrate 2.139 de solicitări pentru sprijin financiar sau material, iar peste jumătate au fost adresate în ultimul an.

Pentru rezolvarea acestor probleme, vârstnicii au fost îndrumați către cantine sociale și organizații de unde au primit regulat pachete cu alimente sau tichete sociale.

Sprijin emoțional

Două din problemele acutizate în acest ultim an le reprezintă de singurătatea și izolare socială. Telefonul Vârstnicului a răspuns nevoii de sprijin emoțional celor peste 1.000 de seniori în această situație, prin servicii proprii de consiliere psihologică și reapelarea săptămânală a celor afectați de singurătate, sau prin redirecționare către organizații partenere.

Dintre vârstnicii care au sunat la Telefonul Vârstnicului în perioada 2015-2021, 736 și-au exprimat dorința de a fi activi și de a se implica în viața socială și după pensionare. Îndrumați de echipa de la linia socială de ajutor, aceștia au participat la acțiuni de voluntariat în comunitate și la activități organizate în cluburile de seniori care, în perioada pandemiei, și-au adaptat activitățile la noile condiții socio-sanitare.

Telefonul Vârstnicului poate fi contactat gratuit la 0800 460 001, de luni până vineri între orele 08.00 – 20.00 și sâmbăta între 08.00 – 16.00.

Parteneri: Enayati Medical City, Medic Hub

Sponsori: Fundația Vodafone România, Hochland România, Raiffeisen Bank, Kaufland România #ÎnStaredeBine, Johnson & Johnson România, Compania Națională Loteria Română, Metropolitan Life,  Johnson Wax, Adobe, Sofmedica, Pfizer Romania, City Grill.

Parteneri media: Alphega Farmacie, Sănătatea buzoiană, Farmacia Ta și Galenus.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 120 de lei
  • Digital – 80 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe