Un studiu realizat pe parcursul a trei ani sugerează că utilizarea platformelor din social media ar putea să producă modificări în creierul copiilor.
Studiul a descoperit că acei copii care au verificat site-urile de social media cel mai des au prezentat o activitate mai mare în regiuni ale creierului asociate cu recompensele sociale, scrie newatlas.com.
Un studiu nou și sofisticat a urmărit relația dintre utilizarea social media la începutul adolescenței și modificările apărute în creierul acestor copii, pe durata a trei ani. Această cercetare nouă a descoperit că, cu cât copiii verificau mai des rețelele sociale, cu atât a fost corelată o sensibilitate mai mare la recompensele sociale, dar experții subliniază că modificările de la nivelul creierului adolescenților nu au putut fi confirmate ca fiind cauzale și nici nu au putut fi declarate dăunătoare de pe urma acestor rezultate preliminare, arată sursa menționată.
Ecranele telefoanelor mobile, tabletelor și laptopurilor sunt o adevărată provocare pentru cercetători, ei încercând să înțeleagă ce impact au acestea asupra sănătății și dezvoltării noastre. Pentru un adolescent, timpul petrecut în fața unui ecran poate să însemne multe lucruri – de la faptul că folosește laptopul pentru temele și proiectele de la școală, până la faptul că petrece timp pe Instagram pe un telefon inteligent.
Această cercetare nouă, realizată de experții în neurologie din cadrul Universității North Carolina at Chapel Hill, și-a propus să își îndrepte atenția înspre efectele neurodezvoltării pe care le are social media în rândul adolescenților. Acest studiu unic a recrutat 169 de elevi din școli generale și i-a urmărit pe parcursul a trei ani.
La începutul studiului, fiecare participant în vârstă de 12 ani a fost întrebat de câte ori își verifică feed-urile din social media, în fiecare zi. Cei care și-au verificat conturile de pe rețelele sociale de 15 ori sau de peste 15 ori pe zi au fost clasificați drept utilizatori comuni.
Utilizatorii non-comuni și-au verificat conturile de pe rețelele sociale de mai puțin de o dată pe zi, pe când utilizatorii moderați s-au situat undeva la mijloc între cele două extreme.
În cei trei ani de urmărire, participanții au făcut anual scanări cu ajutorul imagisticii prin rezonanță magnetică, iar în timpul procedurii au jucat un joc menit să declanșeze activitate cerebrală în acele regiuni ale creierului asociate cu răspunsurile la feedbackurile sociale.
Rezultatele studiului au scos la iveală că acei copii cu obiceiuri accentuate de a petrece timp pe social media au prezentat o activitate accentuată în părți ale creierului asociate cu anticiparea socială și cu recompensele sociale. Iar în decursul celor trei ani de studiu, sensibilitatea în acele regiuni ale creierului a sporit.
„Rezultatele sugerează că acești copii care au crescut verificându-și paginile de social media mai des devin hipersensibili la feedbackul primit de la colegii lor”, a explicat autorul corespondent Eva Telzer.
Ea a subliniat că aceste rezultate nu înseamnă neapărat că social media provoacă modificări dăunătoare la nivelul creierului adolescenților. Rezultatele obținute de cercetători nu pot explica o relație de cauzalitate, dar ar putea pur și simplu să detecteze modificări naturale în materie de dezvoltare în cazul anumitor copii, modificări care nu sunt nici bune, nici rele.
Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.
Da, sunt de acord Aflați mai multe