Din ce în ce mai mulți
europeni vor să adopte o dietă bazată pe alimente verzi, produse pe plan local
și vândute în piețe volante. Este una din principalele concluzii ale raportului
„Top 10 Global Consumer Trends for 2016“, lansat de curând de compania de
cercetare de piață Euromonitor International.
Risipa de mâncare și economia de timp
Lista de cumpărături a oamenilor
este din ce în ce mai lungă și cuprinde produse din domenii care aparent nu au
legătura între ele. Vrem să cumpărăm timp, respingând ideea de îmbătrânire.
Suntem mai preocupați de propria stare de bine, fără să neglijăm efectele
acțiunilor noastre asupra mediului înconjurător, acceptăm fluiditatea genurilor
și estompăm diferențele dintre acestea, dar în același timp vrem să etalăm ceea
ce ne diferențiază.
În 2016, dorința de a
schimba lucrurile în bine devine o prioritate pentru întreaga lume, indiferent
de condiția socială. Fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg, și soția sa, medic
pediatru, au promis că vor dona o parte importantă a averii lor în acest scop.
Consumatorii individuali se arată, de asemenea, interesați de protejarea
resurselor naturale ale planetei, cruciadă purtată mai ales de cei foarte
tineri. Preocupați mai degrabă de cum vor reuși să schimbe în bine lumea în
care s-au născut, aceștia lasă pe un plan secund aspectele materiale.
Culoarea verde va domina
farfuriile consumatorilor anul acesta, iar această idee își face loc inclusiv
în meniurile marilor lanțuri de fast-food. Mâncarea sănătoasă devine o
prioritate, ca și mâncarea accesibilă din punctul de vedere al prețului. Deși
se caută evitarea oricărei forme de exces, în paralel se remarcă și creșterea
numărului de cazuri de „orthorexia nervosa“, o patologie apărută drept
consecință a dorinței extreme de a mânca corect, sănătos, etic.
Risipa alimentară este
recunoscută deja ca o problemă globală: datele IIED (Institutul internațional
pentru mediu și dezvoltare) arată că jumătate din mâncarea lumii este, în
prezent, aruncată la gunoi. Anul trecut, Parlamentul francez a votat o lege
care obligă marile magazine să ofere alimentele nevândute – care în mod normal
ar fi fost aruncate, fără a fi stricate – pentru caritate sau hrana animalelor.
Flexitarienii și mătușile fără copii
Piețele volante, ale
producătorilor, care vând frecvent produse organice, capătă popularitate
globală. În SUA, introduce, prin localurile sale, un nou segment de piață –
„flexitarienii“, adică acei carnivori care vor să mănânce mai multe vegetale.
După referendumul susținut de FDA (Food and Drug Administration) privind
semnificația termenului „natural“, cel mai mare lanț de fast-food din lume
promite că, în decurs de doi ani, puiul servit în restaurantele sale americane
nu va mai fi tratat cu antibiotice.
Un capitol important în
analiza tendințelor consumatorilor este dedicat „consumatorilor agnostici“.
Aceștia sunt foarte bine informați, atrași de economisirea banilor, mai puțin
interesați de etichetă și de produsele recunoscute. Jonglează între magazine în
căutarea produselor noi și de calitate. Se împart între dorința de cumpătare și
bucuria de a cumpăra produse care îi inspiră.
Inovația va fi
întotdeauna la modă, de la magazinele dedicate mâncării expirate ori produselor
la mâna a doua, până la centrele comerciale de tip outlet, care îi atrag
pe cei care caută lucruri sofisticate la prețuri reduse, refuzând produsele
ieftine. Și da, deja este disponibil pe piață laptele pentru noapte, cules de
la văcuțe atunci când acestea ar trebui să doarmă, pentru că ar conține mai
multă melatonină. Pentru mătușile fără copii, au fost create magazine speciale
de unde acestea pot cumpăra cadouri pentru copiii celorlalți (nepoți, fii și
fiice ale prietenilor).
O altă categorie
profitabilă de public o reprezintă persoanele fără partener, așa-numiții
„yuccies“, un hibrid între hipsteri și yuppies, cu vârste cuprinse între 20 și
30 de ani, cu un stil de viață nonconformist, slujbe bine plătite și dispuse să
cheltuie sume considerabile pentru produse și experiențe personale.
Geolocalizarea cu
ajutorul telefonului mobil s-a dezvoltat considerabil, deci consumatorii sunt
informați în timp real de ofertele magazinelor și ale restaurantelor din
apropiere.
Daycation
Timpul rămâne un lux pe
care puțini și-l permit, iar studiile arată că o treime din gospodăriile
engleze se vor baza pe mâncarea gata preparată, din dorința de a economisi
timp. Majoritatea clienților spun că nu au timp pentru gătit sau că aceste
preparate sunt accesibile ca preț, însă foarte puțini apreciază acest obicei ca
pe unul sănătos, conform unui sondaj de opinie Euromonitor International din
2015. Din lipsă de timp, clienții apelează mai nou la Twitter chiar și pentru
serviciul de relații cu clienții, studiile arătând că 85% din aceștia așteaptă
un răspuns în decurs de o oră de la solicitare, față de cele 31 de ore necesare
în mod obișnuit acestei proceduri.
Printre noile soluții
pentru economisirea timpului se află și varianta „daycation“-ului – vacanța de
o zi oferită de hoteluri sau centre de relaxare. „Turiștii“ au acces la diverse
facilități pentru o scurtă perioadă de timp, la prețuri mai mici decât cele
standard.
Altă inovație, încă în
fază pilot, constă în dotarea supermarketurilor cu benzi pietonale rapide,
dedicate clienților care nu au prea mult timp pentru cumpărături. La modă pare
să fie și termenul athleisure, care definește stilul vestimentar al
celor care par oricând gata de antrenamente fizice, indiferent de context.
Îmbrăcămintea activă, lejeră, purtată în afara sălilor de fitness, devine un
simbol al stilului de viață sănătos, prin care se comunică celorlalți că
purtătorii hainelor pun sănătatea pe primul plan. De altfel, acest tip de
îmbrăcăminte este purtat, în zilele noastre, pe străzi, în restaurante, la
cumpărături sau chiar pe podiumuri de modă.
Pepper, robotul emoțional
O piață în continuă
creștere este reprezentată de seniori. Potrivit estimărilor, populația globală
de peste 65 de ani va crește la 626 milioane în 2016, dintr-un total de 7,3
miliarde de oameni. Vârstnicii de azi trăiesc o viață mai activă, sunt mai
energici și mai implicați. Menținerea unei stări bune de sănătate variază însă
în funcție de țara de origine.
Strategiile de marketing
care îi vizează includ reducerile aplicate în turism, cinematografe, cluburi și
supermarketuri. Seniorii sunt deja familiarizați cu tehnologia, cel mai des
folosind-o pentru a ține legătura cu familia sau prietenii ori pentru a-și
monitoriza sănătatea. Primul robot „emoțional“ disponibil pe piață, Pepper, cu
rol de îngrijitor, recunoaște stări, tonuri ale vocii și expresii faciale. În
ciuda prețului „piperat“ de 1.600 de dolari, toate cele 1.000 de bucăți
disponibile pe piața japoneză s-au epuizat în doar un minut.
Neuromarketing
Tendința de a promova o
stare ideală de bine determină consumatorii să privească dincolo de sănătatea
fizică spre cea emoțională, lucru dovedit de topurile celor mai vândute cărți,
al celor mai populare aplicații, dar și de ofertele de vacanță. Sau chiar de
popularitatea pantalonilor de yoga.
Cărțile de colorat
pentru adulți sunt, fără doar și poate, un moft care capătă dimensiune
internațională, una dintre ele ocupând locul trei în topul celor mai vândute
cărți pe Amazon, anul trecut. Aceste invenții vin ca un antidot la stresul
cotidian. Până și aeroporturile răspund acestor cerințe, oferind locuri de
relaxare în care călătorii se pot elibera de anxietatea provocată de zbor.
Acest tip de „neuromarketing“ prinde contur dincolo de orice graniță,
jurnalista Anna Hart sugerând prudență față de puterea de marketing a anumitor
termeni precum „atent“, „natural“, „artizanal“ ș.a.
Un alt cuvânt vedetă
este „smart“. Cele trei miliarde de utilizatori de internet sunt din ce în ce
mai atrași de produsele inteligente, fără a ține cont de consecințele folosirii
lor asupra sănătății fizice sau emoționale. A dormi cu telefonul pe noptieră
sau a merge la duș cu acesta a devenit ceva obișnuit. Folosim gadgeturi și
pentru efectuarea plăților și, mai nou, acestea înlocuiesc ghiozdanele
școlarilor.
Tastarea compulsivă este
o problemă a acestui secol, asociată frecvent cu scăderea performanțelor
școlare și dependența de telefoane mobile. Dr. Aoife McLoughlin atenționează că
presiunea timpului este în strânsă legătură cu apariția bolilor cardiace sau
psihice. Chiar și cercetătorii așteaptă momentul în care vom putea mânca fără a
fotografia înainte farfuria.
Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!
Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.