Newsflash
Cultură

Recomandări pentru seri frumoase

de Anca FLOREA - ian. 22 2016
Recomandări pentru seri frumoase
     Stagiunea curentă își reintră, treptat, în ritmul obișnuit, după perioade mai scurte sau mai lungi de relaș în timpul sărbătorilor. O continuare a prezentării câtorva repere din oferta primei luni din an cred că ar fi binevenită pentru cei care vor să afle noutăți sau să-și schițeze agenda muzicală în următoarele zile. 
     Spre exemplu, Opera din Iași a început anul în forță, printr-o reîntâlnire cu regizorul Andrei Șerban, care a primit titlul de Cetățean de onoare al orașului, în cadrul unei conferințe de presă cu public. Evenimentul a avut o dublă semnificație. Astfel, împreună cu Mihaela Marin, Andrei Șerban a lansat albumul bilingv „Regia de Operă. Gânduri și imagini“, în română și engleză. Finalul serii a fost un spectacol cu „Lucia di Lammermoor“, o lucrare pe care artistul a montat-o în stagiunea trecută, reluând astfel producția extrem de controversată de la Paris. La reprezentația din 9 ianuarie, rolurile principale au fost interpretate de cei doi câștigători ai premiului pentru debut la Gala operelor naționale din această toamnă, soprana Lăcrămioara Hrubaru-Roată și tenorul Florin Guzgă, alături de artiști precum baritonul Jean-Kristof Bouton sau tenorul Andrei Fermeșan. La pupitru s-a aflat Traian Ichim, la rândul său desemnat cel mai bun dirijor al stagiunii trecute la aceeași gală din noiembrie. La Opera bucureșteană, după două săptămâni de pauză cel puțin ciudată, oricum unică în peisajul teatrelor lirice de la noi (și probabil din lume), melomanii au fost invitați să urmărească cele câteva producții derulate de luni bune. Au fost prezenți oaspeți din țară și din străinătate, deja cunoscuți publicului nostru, evoluând în compania unor soliști ai teatrului mai mult sau mai puțin de valoare. Astfel, la 7 ianuarie s-a cântat „Don Giovanni“, cu Vasili Dobrovolsky (Ucraina) în rolul titular, cu Rodica Vică în Donna Anna și Oana Andra în Donna Elvira – variantă deosebit de reușită cu mezzosoprană – Cătălin Țoropoc din nou în Leporello sau Andrei Lazăr în rolul său de absolvență, Don Ottavio.
     A doua zi, o altă creație mozartiană, „Nunta lui Figaro“, cu Marta Sandu în rolul Susanna, într-o distribuție eterogenă, cu Vicențiu Țăranu, Daniel Pop, Simonida Luțescu, Maria Jinga și Mihaela Ișpan. A urmat „Aida“, în care Daniel Magdal, ieșeanul din Germania deseori prezent pe scena ONB (deși nu prea înțeleg de ce) a reapărut în rolul Radames, iar Liliana Mattei-Ciucă (de la Cluj) a fost, și de această dată, o convingătoare Amneris, avându-i ca parteneri pe Sorina Munteanu în Aida sau pe Ștefan Ignat în Amonasro.
     La 10 ianuarie, recentul spectacol-coupe de balet a adus, după „DSCH“ (într-o formulă internațională „stabilă“), „The Dream“ – mă întreb totuși de ce nu este notat în românește: „Visul“ interesant și prin calitatea coregrafică în sine dar și prin debutul Marinei Minoiu în Titania. Partenerul ei este Xander Parish, sosit de la Teatrul „Mariinsky“ din St. Petersburg pentru a-l întrupa pe Oberon, cei doi artiști formând un cuplu care a meritat din plin aplauzele publicului. La fel de apreciate au fost și evoluțiile celorlalți soliști care au dat viață eroilor de basm: Takahiro Tamagawa (Puck), Liam Morris (Bottom), Andra Ionete (Helena), Bogdan Cănilă (Demetrius), Bianca Stoicheciu (Hermia) și Henry Dowden (Lysander).
     După alte zile de respiro, la 15 ianuarie este anunțată, „în revenire“, opera „Traviata“, cu Simona Neagu, Pavel Petrov (din Belarus, sosind de asemenea de la St. Petersburg – Teatrul „Mihailovsky“) sau Ștefan Ignat. Partitura verdiană a fost însă programată și în seara următoare, într-un sistemul de „duble“ care dispăruse o vreme, din păcate considerat din nou viabil. Singura „consolare“ este debutul la ONB, după o prea lungă așteptare, al sopranei Diana Țugui, în rolul Violeta Valery, de asemenea din păcate cu Lucian Corchiș în Alfredo, dar cu Iordache Basalic în Germont.
     Pentru cei care s-au aflat la Viena, se prea poate ca afișul „Staatsoper“ să fi devenit deosebit de atractiv și pentru că, spre exemplu, la 7 ianuarie s-a cântat „Fidelio“, în care au debutat Klaus Vogt în Florestan sau Evgheni Nikitin în Pizzaro, iar Valentina Naforniță a abordat rolul Marzelline. La 10 ianuarie, reluarea tetralogiei wagneriene (începând cu „Aurul Rinului“) l-a readus pe Sorin Coliban în personajul Fafner, extrem de apreciat și la București în Festivalul „Enescu“ din 2013.
     La sala Radio, în 13 ianuarie, Orchestra de cameră a adus un omagiu maestrului Ludovic Bács, în preajma zilei în care ar fi împlinit 86 de ani. Au urcat la pupitru, succesiv, foști studenți ai săi precum Marius Hristescu, Tiberiu Oprea, Radu Popa, Bogdan Vodă, ei abordând, ca o reverență, și lucrări scrise de maestru, dar și creații de Bach, Mozart, Mascagni sau Schubert.
 Marin Cazacu (stânga) și Ansamblul Violoncellissimo    La Ateneu s-a marcat Ziua culturii naționale prin concertele Filarmonicii din 13–14 ianuarie, onorând totodată ziua lui Eminescu prin includerea în program a poemului „Luceafărul“ de Eugen Doga și prin recitalul „Mihai Eminescu om, geniu și poet divin“, oferit de flautistul Ion-Bogdan Ștefănescu și de actorul Dorel Vișan.
     Chiar la 15 ianuarie, pe podium va avea loc un recital aparte, organizat de ICR și Filarmonică, avându-l ca protagonist pe interpretul de muzică folclorică Grigore Leșe, alături de invitați speciali precum actorul Ion Grosu, care va recita, cum altfel, din Eminescu. Deloc întâmplător, spectacolul va fi transmis de TVR și, conform comunicatului, „de reprezentanțele ICR la Istanbul, Stockholm, Londra și Roma“.
     La „concurență“, Centrul cultural „Tinerimea română“ prezintă, tot la 15 ianua­rie, spectacolul de muzică și poezie „Dor de Eminescu“, susținut de corul „Preludiu“ condus de Voicu Enăchescu și de ansamblul „Violoncelissimo“. Reputatul violoncelist Marin Cazacu se va găsi în dublă ipostază – instrumentist și director al Centrului –, propunând piese corale românești și miniaturi instrumentale de mare impact, semnate de Mozart sau Piazzolla.
     O ofertă diversă, răspunzând unor gusturi variate, așa încât iubitorii muzicii, dansului și poeziei să aibă de unde alege.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 120 de lei
  • Digital – 80 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe