În această primăvară, formația clujeană Flauto dolce a fost
invitată în Elveția, pentru a concerta cu ocazia preluării președinției române
a IHRA (International Holocaust Remembrance Alliance). În sala Forumului
„Yehudi Menuhin“ din Berna, numeroși oficiali, diplomați și membri ai comunității române din Elveția au
ascultat programul derulat sub genericul „Multiculturalitatea în muzica veche
din România (sec. XVII – XVIII)“. Acesta a fost ales de interpreți tocmai
pentru că sunt alăturate cântece vechi românești, alături de cântece germane,
maghiare, armene și hasidice, culese din zona Maramureșului. Frumusețea și
diversitatea acelor miniaturi abordate cu măiestrie de muzicienii noștri au
stârnit entuziasmul publicului, care a apreciat originalitatea acestui mozaic și
performanța interpretativă, plină de farmec, umor și rafinament.
Evenimentul a fost organizat de Ambasada României din țara
cantoanelor, însă turneele anterioare ale ansamblului s-au desfășurat sub egida
ICR, care în ultima vreme promovează, în sfârșit, (și alți) muzicieni de reală
valoare, cu reprezentativitate în plan calitativ, care demonstrează cu fiecare
prezență pe podium că arta noastră se ridică la nivel internațional. Este și
cazul Orchestrei române de tineret, afiliată Centrului cultural „Tinerimea
română“, ansamblu care în 2016 beneficiază de susținerea ICR în proiecte de
anvergură, în special turnee în străinătate (Bulgaria, Republia Moldova,
Italia, Germania). ICR continuă și „preluarea“ producțiilor companiei de dans
Gigi Căciuleanu, cele mai recente spectacole – „Un minut de dans sau UF!!!“ și
„LʼOm DAdA!“ – urmând a fi prezentate la Roma, în 27 mai, și două zile mai
târziu la Veneția. La conferința de presă din sediul ICR s-au anunțat deplasări
ulterioare în săli de prestigiu precum Sadler’s Wells din Londra sau Centrul
Pompidou din Paris.
Cea mai recentă lucrare, bazată pe scrierile lui Tristan Tzara,
creatorul curentului dadaist de acum 100 de ani, va avea un impact deosebit în
„orașul luminilor“, acolo unde poetul născut la Moinești s-a stabilit încă din
tinerețe, impunând dadaismul în formele sale de referință. Trebuie precizat că
ICR a susținut deopotrivă turneele de la Lisabona, Bruxelles, Sofia, precum și
Paris, oraș unde, la rândul său, Gigi Căciuleanu este recunoscut ca personalitate
marcantă a dansului contemporan, el însuși „inventând“ noi modalități de
exprimare prin mișcarea corpului în teatrul coregrafic. În stagiunea actuală, o
parte din spectacolele sale au fost preluate de Teatrul Național din București,
iar Ion Caramitru, directorul TNB, a declarat că „prin Gigi Căciuleanu, Tzara,
un avangardist se clasicizează, iar Shakespeare, un clasic, devine
experimental. A reușit să facă astfel încât actori care nu au mai dansat
niciodată să danseze și să-și găsească locul în spectacole. Gigi Căciuleanu are
o contribuție majoră la cultura românească“.
Corul „Preludiu“, care aparține Centrului „Tinerimea română“, va
participa la a patruzecea ediție a Festivalului de muzică ortodoxă de la
Białystok, în Polonia, în perioada 21–26 mai, sub conducerea lui Voicu
Enăchescu, pe scena Filarmonicii locale.
Primăvara se anunță bogată în evenimente derulate și pe plan
internațional, în care personaje principale sunt artiști români reprezentativi
pentru cultura noastră. Din fericire, „ceva“ din politica ICR s-a schimbat,
renunțând să trimită peste hotare mereu aceiași „abonați“. Ceea ce se întâmplă
acum constituie dovada clară a opțiunilor, în sfârșit, corecte.