Autentificare

Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!

Căutare:

Căutare:

Acasă  »  OPINII

Învață cum să înveți!

Viața Medicală
Dr. Ştefan GUTUE luni, 21 noiembrie 2016
    Aproape fiecare student are părerea lui în ce privește modul de a învăța la Medicină. Exceptându-i pe cei cu o memorie aparte, care pot învăța toate cursurile perfect într-o singură noapte și a doua zi iau și nota zece la examen, noi restul, muritorii de rând, nu prea avem altă cale decât pe cea grea, în care trebuie să depunem un efort constant pentru a construi o bază solidă de cunoștințe. Așadar, vă voi spune metoda cea mai sănătoasă pentru a vă ajuta să învățați.
    La întrebarea „Când mă apuc de învățat?“, răspunsul meu este foarte clar: „Începe din prima zi de facultate!“. La Medicină, mai ales în anii I și II, trebuie să ții pasul cu un ritm alert, în care se predau mai multe materii în paralel, cursurile se adună rapid, la fel și lucrările practice și, fără să îți dai seama, dacă nu ții pasul cu materia, te trezești cu un morman de foi de învățat. Și desigur, cu cât amâni mai mult, cu atât va fi șocul mai mare. Am fost un student conștiincios, în sensul că mergeam la cursuri și notam ce puteam, înțelegeam ce puteam, dar odată ieșit din sala de curs nu îmi mai păsa prea mult de materia respectivă. Ajungeam acasă, puneam cursul în mapa lui și gata, îl mai scoteam în presesiune. Cu cât începi să înveți mai repede, cu atât este mai bine în perioada examenului, când timpul acordat învățatului este insuficient pentru a parcurge toată materia și a lămuri fiecare amănunt. Un lucru important pe care trebuie să îl rețină studenții din anul I este că, deși au bifat cu succes prima sesiune din viața lor – bacalaureatul – aceasta nici nu se poate compara cu prima sesiune din facultate, întrucât perioada în care s-au pregătit pentru Bac a fost de aproape un an, pe când pentru prima sesiune la Medicină nu au decât vreo trei luni și subiecte complet noi, prin care nu au mai trecut vreodată.
    Când mă vedea stând degeaba și uitându-mă la televizor, mama mă întreba: „Ștefan, ai defrișat și tu cursurile predate până acum?“Asta însemna ca, după ce mă întorceam de la facultate, în aceeași zi, să iau cursul predat și să îl recitesc cât timp memoria este încă proaspătă, să lămuresc fiecare frază și eventual să completez unde sunt noțiuni lipsă. Poți chiar să rescrii integral cursul după ce l-ai trecut prin filtrul personal. Dar dacă este un curs făcut și predat bine, mulțumește-te doar să lămurești aspectele neînțelese. Este bine să îți notezi în pagini adiționale lămuriri ale paragrafelor pe care nu le-ai înțeles prima dată, dar cărora le-ai găsit ulterior explicația, formule mnemonice, desene dacă te ajută. Asta înseamnă să studiezi cursul în mod activ, scriind și memorând mai ușor anumite aspecte. Îți poți da seama în acest fel care sunt și părțile importante dintr-un curs, din care se pot da subiectele de examen.
    Munciți cu seriozitate, nu vă limitați la a spune: „Ah, sunt așa obosit de la facultate, am să mă uit puțin pe curs și apoi mă voi relaxa!“, fiindcă metoda asta de fapt înseamnă o fugă pe text, în care ce îți amintești bine, ce nu – sari peste – și practic nu rezolvi nimic, nu este un proces activ de învățare.Este indicat să citești ca să înțelegi, nu să memorezi. Pe termen lung nu te vei putea baza doar pe memorie dacă nu reușești să creezi niște legături între noțiunile noi și cele existente. Cuburile Lego se îmbină unele cu altele chiar dacă nu fac parte din aceeași cutie. În același mod, noțiunile lămurite și clarificate devin piese de bază pe care se pot atașa altele noi, formând legături solide care pot rezista mai ușor în timp decât o memorare superficială.
    Când citești o frază mai lungă, oprește-te și întreabă-te ce vrea să spună, care este ideea. Iar când citești un capitol dintr-o carte, este obligatoriu să îți iei notițe în paralel pe un caiet dedicat materiei respective. Majoritatea cărților de medicină românești sunt, din păcate, scrise într-un stil foarte arid, bombardând cititorul cu termeni medicali, textul editat în bloc compact, greu de parcurs. Este foarte dificil să rămâi concentrat pentru un timp îndelungat. Oprirea din citit pentru a scrie câte o concluzie a textului pe care îl parcurgi te determină să citești cu atenție, iar faptul că scrii ajută la consolidarea memoriei. Atenție însă! Notițele luate (fie că este vorba despre curs sau despre un capitol dintr-un tratat) nu au rolul de a scurta cursul, ci de a-l lămuri.
    Este posibil ca un curs să aibă, să zicem, șapte pagini, iar după ce vei adăuga notițele tale lămuritoare, să ajungă la unsprezece pagini. Însă acele patru pagini în plus sunt de aur, fiindcă în baza lor vei putea reține și înțelege ce se petrece în cele șapte pagini de curs inițial. Scopul „defrișării“ unui curs nu este să îl reduci de la șapte pagini la două – asta se numește condensare. Scopul este să îl organizezi și lămurești. Dacă la finalul „defrișării“ ai senzația că în continuare e ceva nelămurit, atunci înseamnă că notițele nu sunt complete și lipsesc niște punți de legătură între informații. Metoda clasică de învățat, în stilul „citesc acasă și mai rețin câte ceva“, are dezavantajul consumului mare de timp, pe lângă faptul că nu fixează noțiunile atât de bine ca atunci când scrii notițele. Spun acest lucru întrucât după o lectură inițială, în cursul căreia reții ce poți, urmează să arunci cursul înapoi în dosarul materiei respective și să te mai uiți peste el cine știe peste cât timp. În acel moment îți va lua aproape la fel de mult să îl parcurgi încă o dată. Și ce te faci când se adună un teanc de cursuri în sesiune? Cât timp efectiv poți să ai la dispoziție să le parcurgi, apoi repeți, apoi să insiști pe noțiunile mai greu de memorat? Să nu uităm că în sesiune nu înveți la o singură materie, deci ai toate șansele să fii copleșit de numărul total de ore pe care va trebui să le petreci citind și repetând.
    Este adevărat, atunci când adaugi notițele lămuritoare la un curs pe care l-ai scris în ziua respectivă, înseamnă să mai „pierzi“ niște timp muncind la ele. Însă acest timp care, dacă e alocat, îți va reduce ulterior durata parcurgerii unui curs. Adică nu vei mai sta de fiecare dată câte o oră la fiecare curs, ci vei sta doar 30 de minute pentru a-l repeta. Și în sesiune, când vei dori să treci de cât mai multe ori prin materie, înseamnă foarte mult. Totodată, cu timpul câștigat poți insista pe aspectele din curs mai dificile, pe ceea ce uiți mai ușor sau din contră, pe subiectele pe care le consideri mai importante și mai probabil să fie date la examen. Deși din punctul meu de vedere, să te joci de-a „Ce-o să ne dea la examen?“este un joc pierzător din start și mai bine ți-ai focaliza atenția și energia către înțelegerea materiei cu totul, nu doar fragmente.
    „Dar Ștefan, ție îți e ușor să vorbești, însă eu am și cursuri de la care nu pot să notez nimic, sunt făcute în bătaie de joc, slide-uri cu câte o sută de idei, nu apuci să scrii mare lucru din discursul profesorului, în cazul ăsta ce fac?“
    Ei bine, da, o întrebare foarte realistă! Am trecut și eu prin asta și evident că este o situație oribilă pe care nu și-o dorește nimeni, dar este totuși inevitabilă de-a lungul facultății. Primul meu răspuns este: în cazul acesta va trebui să muncești și mai mult pentru că va trebui să îți produci singur cursurile, care vor fi de fapt niște notițe extinse. Și ți le vei procura din cărțile de specialitate. Încearcă să notezi ce poți la cursul oficial, apoi odată ajuns acasă începe să vezi pe unde poți găsi materiale care să acopere subiectele prezentate. O altă soluție este să îl abordezi pe profesorul respectiv și să-l întrebi: „Domnule profesor, din ce tratat îmi recomandați să citesc pe lângă cursurile dumneavoastră?“. O astfel de întrebare nu îl va jigni, din contră, ar trebui să se simtă flatat că un student vrea să aprofundeze materia pe care o predă.
    Din păcate, de cele mai multe ori, când cursurile nu sunt ținute bine, studenții devin dezinteresați, nu depun niciun efort să învețe pentru examen, apoi se trezesc în sesiune că trebuie să facă totuși ceva. Dar, evident, timpul e prea scurt să te apuci să conspectezi, darămite să înveți și să mai și repeți, așa că în final totul se îndreaptă în defavoarea lor, rezultatele fiind de cele mai multe ori niște note mici.

 

 

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Avem două tipuri de abonamente anuale:
• Tipărit + digital – 200 de lei
• Digital – 129 de lei

Prețul include TVA și taxele poștale de expediere a ziarului.
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
• Colegiul Medicilor Dentiști din România – 5 ore de EMC
• Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
• OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
• OAMGMAMR – 5 ore de EMC