Newsflash
ACTUALITATE OPINII

Jurnaliști la Conferinţa CMMB: Medicii să vorbească „pacienteza”

de Biroul Consiliului CMMB - mai 19 2023
Jurnaliști la Conferinţa CMMB: Medicii să vorbească „pacienteza”

Ceremonia de deschidere a celei de-a 11-a Conferinţe a Colegiului Medicilor din Municipiul București a reunit și reprezentanţi ai mass-mediei.

Jurnaliștii au fost invitaţi de prof. dr. Cătălina Poiană, președintele CMMB, să prezinte celor peste 11.600 de participanţi la conferinţă perspectiva lor privind un program de educaţie medicală continuă cum este cel realizat de organizaţia profesională din Capitală.

 

Breasla medicală și presa

„Mă bucur să văd că în ultima perioadă au loc tot mai multe evenimente la care suntem invitaţi să participăm”, a spus jurnalista Carla Tănasie. „Mă bucur că breasla medicală începe să nu se mai sperie atât de mult de presă. (...) Nu suntem de speriat, sau cel puţin cei care suntem aici în această seară, suntem oameni de bună credinţă. Vrem să schimbăm ceva în sistemul de sănătate, vrem să fie mai bine pentru noi toţi, pentru că oricând, la rândul nostru, putem să ajungem pacienţi. Și cred că dacă împreună facem front comun, vom reuși până la urmă să facem această schimbare și să le redăm pacienţilor încrederea în ceea ce ar trebui să reprezinte medicii și personalul medical în România. Din păcate, multă lume ne întreabă de ce nu facem și știri de bine din sistemul medical. Recunosc, de multe ori ne este mai ușor să facem o știre negativă decât una pozitivă, pentru că medicul care ar vrea să prezinte un fapt pozitiv se gândește că dacă iese în faţă, cineva se va întreba de ce face asta și poate stârnește invidii. Eu sper să nu se mai întâmple acest lucru și să ne semnalaţi și lucrurile bune care se întâmplă în domeniu, mai mult decât o faceţi în prezent. Și din partea noastră și din partea cadrelor medicale este nevoie de foarte multă comunicare.

Există o foarte mare nevoie de informaţie în rândul pacienţilor. Din păcate, constatăm și o lipsă de încredere, iar aici trebuie să conlucrăm și să încercăm să ducem cumva lucrurile în direcţia dorită. (...) Trebuie să abordăm foarte direct și problemele din sistemul de sănătate, pentru că sunt foarte multe crize, fie că ne referim la criza de sânge – o spun pe aceasta prima pentru că sunt implicată într-o campanie de promovare a donării –, fie că ne referim la lipsa de personal sau de aparatură. Eu îmi doresc să nu rămânem la stadiul de discuţie, ci problemele să fie rezolvate.”

 

Comunicarea rămâne importantă

„Eu consider că educaţia continuă este necesară în orice domeniu, cu atât mai mult în domeniul medical, unde lucrurile se schimbă, evoluează de la o zi la alta în ceea ce privește tratamentele sau utilizarea dispozitivelor medicale”, a spus jurnalista Liliana Curea. „M-am uitat pe programul Conferinţei, am văzut că a fost chiar astăzi o sesiune de comunicare medicală și mă bucur pentru că știu cât de importantă este această comunicare cu pacientul. Am văzut și sesiunile dedicate anumitor boli, de exemplu bolile cerebrovasculare. Constatăm că avansează foarte mult cunoașterea medicală, că medicina, cumva, se supraspecializează, că ne bazăm tot mai mult pe tehnologie, dar comunicarea rămâne importantă. Relaţia cu pacientul este bazată pe comunicare, iar progresul tehnologic nu înseamnă nimic dacă se pierde umanitatea, legătura dintre medic și pacient.

De multe ori, pacienţii se uită pe internet și vin cumva cu lecţia pregătită de acasă, iar relaţia medic-pacient are de suferit. Poate reacţia medicului nu este tocmai ok, poate este una normală, umană, dar diagnosticul pus acasă nu este cel corect și trebuie întotdeauna să avem grijă să urmăm sfatul medicului.

Permiteţi-mi să mă întorc puţin la bolile cerebrovasculare și la educaţia continuă. Cred că ar trebui cumva să se schimbe puţin lucrurile în România. Știu că se lucrează acum la o strategie naţională de boli cardio- și cerebrovasculare, sper ca în curând să fie aprobat prin ordin de ministru atestatul în ceea ce privește competenţa și cred că un lucru foarte important ar fi recunoașterea competenţei pentru medicii care obţin competenţa în străinătate. Știm medici care s-au întors din străinătate și lucrează în spitale, sunt medici foarte buni, au învăţat și se întorc în ţară să ajute pacienţii de aici. Avem nevoie de medici pentru că, așa cum spunea colega mea mai devreme, Carla, fiecare dintre noi va deveni la un moment dat pacient.”

 

Medicul să înveţe să discute cu pacientul

„Sunt importante astfel de conferinţe, este importantă educaţia medicală continuă”, a spus jurnalista Adriana Turea. „Sunt foarte importante pentru pregătirea interdisciplinară a medicului, dar și în domeniul nostru, al jurnalistului de sănătate. E nevoie de cursuri. Educaţia și trainingurile pe care le facem din când în când sunt bine-venite. Indiferent câtă experienţă ai avea, întotdeauna mai afli ceva nou. În plus, pe lângă pregătirea fiecăruia în domeniul său de activitate, este important ca medicii să știe să comunice, să înveţe să vorbească cu pacientul, pe limba acestuia. Trebuie să știe să vorbească în «pacienteză», cum spun unii. Pe de o parte, asta ușurează munca medicilor, pe de alta, când pacienţii înţeleg, devin mai complianţi, respectă ceea ce li se spune, se duc să facă analizele de care au nevoie, urmează recomandările doctorului.”

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 120 de lei
  • Digital – 80 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe