Cu tot zgomotul media, provocat
de scandalul demisiei, pe care preşedintele Klaus Johannis i-a cerut-o prim-ministrului
Victor Ponta acuzat de fapte de corupţie, urmat de aşa-zisa fugă a acestuia în Turcia
pentru o operaţie la genunchi, Cenaclul Dragon 2 (dramaturgi goniţi) şi-a continuat
activităţile literar teatrale untergang.
La a şasea şedinţă a cenaclului
în sala clubului Calderon, au citit piesa: Miere şi venin, de Dumitru
Dinulescu, actorii: Ioana Calotă, Ruxandra Hule, Radu Zetu şi Adrian Tudor. Cunoscutul
scriitor, dramaturg, poet şi regizor Puşi, cum este alintat de apropiaţi, autorul
cugetării „Un bou s-a îndrăgostit de Luminiţa, boul sunt eu“ şi fost patron al teatrului
„Robert Calul“, primul teatru particular din România postdecembristă, a prezentat
spre lectură un text, rod al numeroaselor sale experienţe în interioarele restaurantelor,
cafenelelor, crâşmelor, tavernelor pe care le-a frecventat.
De data aceasta, autorul
ne introduce în lumea tribulaţiilor chelnerului Vasile, care, între cele două aspiraţii
sentimentale ale inimii sale, Nunuţa şi Cocuţa, îşi pune, oricât ar părea de ciudat,
întrebări hamletiene. Căutător neobosit de noi modalităţi teatrale, Dinulescu a
părăsit temporar tonul aspru şi aulic al teatrului de idei din „Bani de dus bani
de întors“ propunându-ne în lucrarea de faţă, printr-un demers deconcentrant, o
reîntoarcere la teatrul cu cântece al lui Vasile Alecsandri din comediile cu Coana
Chiriţa, oferind mostre de lirism kitsch pentru o viitoare muzică: „Oare, oare ce
să fac?/ am sărit din mare-n lac/ oare, oare ce să fac?/ am intrat din lac în sac/
oare, oare ce să fac?/ am intrat din sac în rac/ oare, oare ce mă fac?“.
În sală se puteau observa
câţiva prieteni ai autorului: Gelu Voican Voiculescu (fără mitralieră la piept)
cu soţia sa, distinsa romancieră A. C. Pahoni (pe adevăratul său nume Carmen Vasilescu),
autoarea volumelor „Chiriaşul de la demisol“ şi „Umbra de dincolo“ şi distinsele
poete Maria Timuc (autoarea volumului de eseuri „Paşi către tine însuţi –
Vindecarea Cauzală“), Coca Popescu (autoarea volumului de poezii „Incertitudine“),
precum şi actriţa Gabriela Tănase, nearborând coafuri sofisticate, ci doar priviri
pline de interes. La final, autorul a invitat asistenţa la restaurant, unde, în
clinchetul paharelor toţi participanţii la festin i-au urat sănătate şi mai ales
succes cu textul său original, spre a se juca pe scena Teatrului Naţional.
La nici o săptămână de la
evenimentul amintit, Dragon doi (dramaturgi goniţi), recidivează cu prezentarea
omagială a volumului de teatru „Iadul vesel“ al comediografului Dinu Grigorescu,
la împlinirea celor 77 de ani ai săi, într-un cadru festiv, avându-l ca invitat
chiar pe Aurel Ştefanache, editorul colecţiei „Opera Omnia“ a editurii Tipo Moldova
din Iaşi. Volumul lui Dinu Grigorescu impresionează
prin masivitate şi mai ales prin cele 1.000 de pagini, unde au fost adunate 20 de
piese, majoritatea comedii, risipite până acum prin diverse alte volume.
În cuvântul său, autorul
şi-a exprimat bucuria de a vedea în sală atâţia prieteni dragi, mărturisind că i-a
fost necesar să dea 150 de telefoane ca să poată avea 50 de invitaţi de marcă. În
sală au putut fi zăriţi: Matei Varodi, regizorul Teatrului „Alexandru Davila“ din
Piteşti, directorul teatrului „Tudor Vianu“ din Giurgiu, precum şi nelipsitele poete
Maria Timuc, Isabella Drăghici şi Coca Popescu (venită special de la Chitila pentru
a-i oferi comediografului o frumoasă cupă). Au mai asistat dramaturgul Denis Dinulescu
cu iubita sa actriţa Florentina Tănase, „radiologul“ Vasile Manta cu soţia şi dramaturgii
Dumitru Dinulescu şi Marilena Dumitrescu. De asemenea, mai populau încăperea numeroşi
editori, fără a putea fi identificaţi însă. A lipsit, total inexplicabil Horia Gârbea,
preşedintele filialei de dramaturgie a Uniunii Scriitorilor din România, care fusese
anunţat că va prezenta volumul, şi Lucia Verona.
Continuând expozeul, autorul
a rememorat gestaţia pieselor sale de la prima jucată la Teatrul de Comedie până
la ultima, care n-a văzut încă lumina rampei, deplângând situaţia paradoxală a teatrelor
ce evită sistematic dramaturgia originală.
A urmat un lung şi amuzantlaudatio executat cu mult umor, dar mai ales cu vigoare şi temperament, de
semnatarul acestor rânduri, iar actriţele Doina Ghiţescu, Gabriela Tănase şi Cristin
Ar (Barna) au interpretat câteva fragmente suculente din opera dramaturgului, sarcină
de care talentatele actriţe s-au achitat foarte bine. În final, comediografului
Dinu Grigorescu, un personaj de o vitalitate debordantă, autor de mare valoare literară,
cu un verb înaripat, posesor al unui umor de mare calitate artistică, i s-au adresat
urări de sănătate şi succes pentru următoarea piesă, urări pe care, obişnuit fiind
cu ironiile acide şi înţepăturile amicale de pe vremea când lucra la primărie, le-a
primit cu zâmbetul pe buze şi cu gândul la următoarea capodoperă pe care sigur o
va scrie.