Fiind o persoană implicată în ceea ce se întâmplă în jurul său, am candidat și în acest an la alegerile pentru Colegiul Judeţean Bihor.
Am primit 192 de voturi (mulţumesc și pe această cale celor care au avut încredere în mine și m-au votat), având un onorant loc 7 din 37 de candidaţi (cu 21 de locuri eligibile). Numai că vineri, 10 octombrie, când trebuia să-mi ridic cel de-al treilea mandat de membru în Colegiul Medicilor din Bihor, am primit un mesaj de la Comisia Electorală Judeţeană prin care eram înștiinţat că sunt probleme cu validarea mandatului meu.
Am sunat imediat ca să primesc lămuriri, am fost chiar și personal la Colegiu, dar, din păcate, nimeni nu a reușit să deslușească de ce Comisia Electorală Centrală (CEC) a refuzat să-mi valideze mandatul de ales. Într-un final, marţi, am primit și răspunsul: aș fi completat greșit cererea de înscriere la alegeri, că trebuia să menţionez că am avut deja două mandate în „organele de conducere” ale Colegiului. Trecând peste faptul că nu am avut un mandat de conducere în Adunarea Generală Naţională (așa cum greșit se menţiona în decizia emisă de CEC, eu având două mandate în Colegiul Judeţean), m-am întrebat de ce Consiliul Judeţean ar fi „organ de conducere”.
Statutul Colegiului Medicilor din România, din 25.03.2022 publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 435 din 04 mai 2022, art. 2, aliniat (1) spune: „Colegiul Medicilor din România apără demnitatea și promovează drepturile și interesele membrilor săi în toate sferele de activitate, apără onoarea, libertatea și independenţa profesională a medicului în exercitarea profesiei, asigură respectarea de către medici a obligaţiilor ce le revin faţă de pacient și de sănătatea publică”. Citind mai departe, art. 4 din Statut spune: „(2) Colegiul Medicilor din România reprezintă organismul de autoreglementare a profesiei de medic prin adoptarea Statutului și Codului de deontologie medicală”. În temeiul acestor prevederi, eu am considerat că nu am fost membru într-un organ de conducere al Colegiului, fiind doar un reprezentat al intereselor medicilor din judeţ, neavând nicio funcţie de conducere în Colegiu.
Din păcate nu sunt singurul, în aceeași situaţie mai sunt încă 56 de colegi. Evident, se naște întrebarea: de ce toţi cei 57 de medici am greșit considerând că nu am avut mandate în organele de conducere teritoriale? Oare toţi suntem atât de „analfabeţi” din punct de vedere juridic încât să nu „ghicim” interpretarea corectă a întrebărilor din cerere?!
Să zicem că acest aspect este discutabil, pentru că la capitolul IV din statut, Consiliul este totuși numit „organ de conducere” (personal, consider că enunţul din cererea de înscriere este interpretabil și că ar trebui lămurit), dar mi se pare impardonabil să încalci niște drepturi consfinţite prin Constituţie. Spun asta pentru că CEC și-a permis să-mi anuleze mandatul și voturile primite după terminarea scrutinului. Conform regulamentului, comisiile teritoriale ar fi trebuit să verifice corectitudinea dosarelor candidaţilor înainte de alegeri și să anuleze eventualele candidaturi neconforme, iar CEC să valideze ulterior mandatele aleșilor. De ce nu s-a întâmplat așa, nu știu (în mod sigur mi-aș fi refăcut și eu cererea de înscriere). Din păcate, s-a ajuns în situaţia în care medicii care s-au prezentat la vot au fost lăsaţi să „parieze” pe niște „cai morţi”, care, ulterior, au și fost scoși din cursă de CEC. Or, prin această intervenţie tardivă a CEC, sistemul de alegeri nu doar că a influenţat nepermis voturile medicilor, dar a și anulat dreptul la vot și dreptul de-a fi ales, drepturi garantate prin Constituţia României (art. 36, respectiv art. 37).
Parafrazându-l pe profesorul Coriu, președintele CMR, care se referea la situaţiile de malpraxis, aici este o problemă cu sistemul de vot. Dacă sistemul permite astfel de erori impardonabile (interferenţa cu lista de vot și anularea voturilor și a dreptului de-a fi ales, drepturi fundamentale într-o democraţie), atunci acest sistem trebuie revizuit și reparat pentru a se evita această eroare pe viitor. Pentru că este o eroare ceea ce s-a întâmplat – anularea unor voturi deja exprimate și invalidarea ulterioară a unor candidaturi iniţial acceptate în procesul electoral.
Chiar dacă Regulamentul alegerilor a fost votat de membrii CMR, chiar dacă el a fost publicat în Monitorul Oficial, asta nu-i dă automat legitimitate, pentru că orice normă sau regulament nu poate excede legilor în vigoare, cu atât mai mult prevederilor constituţionale. De aceea ar fi fost bine ca acest regulament să fi fost analizat de niște juriști pricepuţi care sigur ar fi realizat că Regulamentul operează în afara cadrului legal, interferând nepermis cu procesul de votare și cu dreptul de a candida.
Evident că eu unul am făcut contestaţie, iar acum aștept un răspuns înţelept din partea CEC. E păcat însă că un astfel de eveniment atât de important în viaţa medicală să lase un gust atât de amar.
Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.
Da, sunt de acord Aflați mai multe