Newsflash

De ce, oare?

de Prof. dr. Mircea Ioan POPA - ian. 29 2016
De ce, oare?
     De ce, oare, unii dintre colegii noștri mai mici (și nu numai) vorbesc cu atâta ușurință despre sacrificii? Iată spre exemplu un citat din chiar numărul trecut al „Vieții medicale“: „Știam că urma să intru într-un sistem nu tocmai pus la punct. Că o să fie nevoie de sacrificii pentru a-mi atinge țelul și că de multe ori o să trebuiască să accept lucruri pe care în mod normal nu le-aș fi acceptat“. Acest scurt pasaj mi-a adus aminte de „sacrificiile“ unei foste studente, acum în anul cinci sau șase. Neînțelegând o parte din datoriile pe care le are în cursul pregătirii sale, mi-a reproșat și mi-a scris într-un mesaj prin e-mail „și eu mă sacrific, învăț!“. Cum să vorbim atât de ușor despre o situație definită corect după cum urmează: „Renunțare voluntară la ceva (prețios sau considerat ca atare) pentru binele sau în folosul cuiva sau a ceva; jertfă“.
     Ce și cum se învață în școala românească de azi dacă o activitate normală, o îndatorire precum toate celelalte, ajunge să fie considerată sacrificiu? Pervertirea unor noțiuni nu poate duce la ceva bun. Sacrificii au făcut înaintașii noștri. Sacrificii s-au săvârșit în decembrie 1989. Și cine își mai aduce aminte de acestea? Am mers la finalul anului trecut la Cimitirul Eroilor Revoluției. Câțiva, puțintei. Am fost însoțiți de șase studenți. Nu ne rămâne decât să sperăm că în alte zile au mers acolo și alții dintre viitorii noștri colegi – măcar pentru a înțelege ce înseamnă un sacrificiu. Care să fie, oare, sacrificiile pe parcursul pregătirii universitare? Chiar aș dori ca viitorii noștri colegi să le definească, să le listeze, să ne ajute să înțelegem despre ce este vorba.
     De ce oare colegii noștri mai mici discută atât de mult „pe caz general“ și nu au îndrăzneala să spună lucrurile pe față? De ce oare nu realizează că această atitudine reprezintă o lipsă de colegialitate față de viitorii studenți (colegii lor)? Cum să se schimbe ceva în bine dacă ne mulțumim să constatăm (și chiar și această constatare să apară doar ca o discuție, o șuetă)? Citez în continuare: „Le-am identificat apoi, în timpul facultății, ca momente înjositoare, în care mi s-a spus că nu sunt bună de nimic, în care mi s-a interzis să pun întrebări științifice (pentru că studenții trebuie doar să tacă și să asculte) sau în care am fost ironizată când am îndrăznit să pun întrebări valide. Am trecut și prin momente în care asistentele mi-au reproșat că nu știu să pun o branulă în primul an de facultate sau că nu știu să realizez pe loc o diluție de substanță“. Cum adică? Acceptăm înjosirea ca atare? Într-o perioadă care nu este cea din timpul inchiziției acceptăm să nu putem pune întrebări științifice? Pe de altă parte, care este problema studentului din anul întâi și legătura cu branula? Oare facultatea durează șase ani și pregătirea teoretică și practică se efectuează continuu ca să știm totul de la început? Oare nu este o eroare să încercăm să sărim pașii și să ne apucăm de diagnostice și de „clinică“ înainte de a deprinde anatomia și fiziologia? Oare cele de mai sus reprezintă „sacrificiile“ amintite? Sunt acestea sacrificii sau erori prin neimplicare și lipsă de reacție?
     De ce, oare, unii dintre tinerii noștri colegi sunt atât de atenți la ce fac profesorii, dar nu în aceeași măsură și la ce facem fiecare dintre noi, inclusiv cei care aduc aceste critici imprecise? „De la bun început, din prima zi de facultate, unii profesori ne-au asigurat că fac sacrificii enorme pentru a ne explica lucruri pe care noi nu o să le putem înțelege niciodată“. Cine sunt acei „unii“? La care dintre discipline activează? Oare chiar așa s-a și procedat?
     Mergând mai departe, se afirmă că: „Aceasta este atmosfera generală, care te lovește din plin la începutul facultății, dar cu care trebuie să te obișnuiești repede, și pentru următorii șase ani. În anii preclinici, uneori și mai târziu, dacă pui întrebări, ți se răspunde de obicei evaziv și ți se spune să cauți în cărți și atlase. Puțini sunt cei care te lasă să întrebi, dar și mai puțini sunt cei care răspund la întrebările tale“. Să fie oare surprinzător că eu chiar nu cred că aceasta este „atmosfera generală“? Și nu cred nici că este o „atmosferă care te lovește din plin“? Iar dacă într-adevăr „lovește“, unde este colegialitatea celor „loviți“, ca să îi protejeze pe următorii veniți? Ce au făcut și cum au făcut ca lucrurile să se schimbe? Cui s-au adresat și cum au prezentat realitatea în așa mod încât aceasta să nu mai „lovească“ pe nimeni în viitor? Oare studentul din anul doi nu realizează că în următorul an va veni acolo studentul care astăzi este în anul întâi? Iar studentul din anul întâi nu este oare colegul celui din anul doi (și așa mai departe) și, colegi fiind, nu este cazul să ne gândim la protecția reciprocă? De ce, oare, se vorbește atât de ușor și nu se și face în aceeași măsură?
     De ce, oare, unii le știu pe toate? De exemplu, știu și cât de bine și de corect au răspuns și cât de eronată este evaluarea realizată de profesor. Oare chiar așa să fie? „Apoi, la primele examene importante, unii profesori îți induc senzația că treci examenul din mila lor, deși ești bine pus la punct cu materia, iar tu știi asta, pentru că ai răspuns corect la toate întrebările.“ Această evaluare îmi aduce aminte de mai multe exemple. Îmi aduce aminte de diferențele între autoevaluarea unora dintre studenții mei și notele reale. În liceu am învățat importanța autoevaluării. Pentru că doresc ca viitorii medici să se dezvolte cât mai bine, le cer să se gândească și să spună care este nota pe care o merită la o lucrare, la un colocviu, la examen. Sunt și studenți care sunt foarte aproape de realitate, dar și studenți care consideră că merită nota 9 iar lucrarea este de 5 sau 6. Studenții mei pot cere să vadă ce au greșit și unii o și fac. În discuțiile pe care le purtăm, înțeleg ce au greșit și constată că nota acordată este cea potrivită. Dar cum să nu îmi aduc aminte și de cea mai recentă situație când am primit autoevaluarea unui student care nu se prezentase la colocviu, iar eu căutam lucrarea respectivă (pe care nu aveam cum să o găsesc, pentru că nu exista). Și ce credeți că mi s-a spus? „Autoevaluarea am trimis-o pe principiul încrederii. El a zis că vine săptămâna următoare, iar din moment ce mi-a comunicat o notă estimativă, am considerat că a venit și a susținut colocviul cu altă serie.“ Ce altă surpriză „colegială“ mi se mai poate face? Există, oare, vreo limită?
     Iar dacă există profesori care îl fac pe student să se simtă tratat cu milă, nu ar trebui să știm și noi toate acestea? Crede cineva că în comunitatea universitară „Carol Davila“ aceasta este regula? Iar dacă există excepții, trebuie să le tolerăm?
     De ce, oare, mai persistă frica de a spune ce este în neregulă, dacă este în neregulă? Cum să mai existe frică având în vedere sacrificiile înaintașilor noștri? Hai să nu ne mai gândim la sutele de mii și milioanele de români care și-au dat viața pentru Unire, pentru întregirea României, pentru păstrarea neamului și țării. Hai să nu ne mai gândim la milioanele de ani de pușcărie grea, la chinurile la care au fost supuși românii noștri doar pentru că doreau binele concetățenilor și țării. Dar cum să uităm sacrificiul suprem din decembrie 1989? Nu au trecut decât douăzeci și șase de ani. Tinerii și mai puțin tinerii din decembrie s-au sacrificat pentru ca nouă să nu ne mai fie frică de nimic. Iar noi nici măcar dacă vedem un lucru în neregulă nu avem curajul să o spunem?
     De ce, oare, uităm? De ce, oare, nu mai citim (dacă nu scrie în cărțile de școală, există mărturii și cărți care ne permit să ne aflăm trecutul). Sigur că nu trebuie să uităm niciun sacrificiu făcut pentru ca nouă să ne fie astăzi, altfel. Vedeți „Memorialul durerii“ și înțelegeți ce înseamnă sacrificiul!
     De ce, oare, există necolegialitate? Problema este rezumată în ultimul citat, din păcate real în cazul unora dintre viitorii noștri colegi: „Studenții la medicină nu sunt foarte prietenoși. Își împart cu greu cursuri, informații și gesturi colegiale și uneori nu ezită să-și sape aproapele dacă au ocazia“. Acest comportament nu are nicio legătură cu colegialitatea! Dar această „stare“ nu reprezintă ceva imuabil, se poate schimba. Colegialitatea ar trebui să devină regulă nu doar în cursul studiilor universitare, ci pe toată durata misiunii medicale – adică pentru toată viața.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe