Newsflash
Cultură

Trezirea la realitate

de Ilinca BELCIU - oct. 19 2011
Trezirea la realitate

Obsesie şi terapie, o viaţă dată peste cap.

   Un cuplu obişnuit, cu micile bucurii zilnice, aparent liniştit şi fericit. Toate lucrurile aveau un sens până ca băieţelul lor să moară într-un accident stupid. Becca (într-o interpretare uluitoare a lui Nicole Kidman, care a şi produs filmul) încearcă să îşi redefinească existenţa într-un peisaj dominat de familie şi prieteni, toţi binevoitori şi dornici să o ajute să treacă peste şocul cumplit. O dramă intimistă cu accente minimaliste despre capacitatea de vindecare a fiinţei umane în urma unei tragedii. În ciuda normalităţii afişate la începutul filmului, încetul cu încetul se instalează încordarea şi tensiunea, creându-se astfel o imensă prăpastie între cei doi soţi. Becca va încerca să îşi caute alinarea într-o ciudată relaţie cu un tânăr, în vreme ce Howie se afundă în trecut şi caută vindecare în contactul cu alte persoane. Fiecare este orbit de propriile temeri. Precum Alice în Ţara Minunilor, ei întră într-o zonă misterioasă, în trecutul lor care nu mai poate fi niciodată prezent, într-o gaură neagră care le şterge orice tentativă de revenire pe drumul cel bun.
   Nicole Kidman s-a simţit atrasă de poveste, crezând foarte mult în potenţialul ei: „Îmi place să mă implic în filme care sunt greu de făcut. Pur şi simplu am fost captivată de acest cuplu care împărtăşeşte o tragedie cumplită şi totuşi reacţionează atât de diferit“.
   John Cameron Mitchell reuşeşte să surprindă intimitatea bulversată a acestui cuplu prin frânturi dureroase ale vieţii de zi cu zi. Nu insistă inutil pe detalii siropoase, totul este dozat cu decenţă şi bun-simţ. Atras de poveştile oamenilor care vor să se regăsească, Mitchell s-a apropiat de acest cuplu care încearcă din răsputeri să nu se alieneze. Trezirea la realitate este povestea unei pierderi, dar mai ales a pierderii comunicării, odată cu dispariţia lui Danny. Sunt momente în care îţi vine să plângi, dar şi momente în care zâmbeşti laolaltă cu ei.
   Tăcerile pe care le surprinde Mitchell sunt dureroase, la fel cum certurile ivite din senin sunt impresionante. Un lucru remarcabil este acela că nicio secvenţă nu trimite indicii de final. Nu realizezi cum se transformă acest cuplu, cum se manifestă, decât la sfârşitul filmului. Odată ce moartea lui Danny se petrece înainte ca acţiunea să înceapă, elipsa de timp îi permite lui Mitchell să exploreze acest no man’s land al lipsei de comunicare. Refuzul punctual al mamei de a accepta orice şedinţă de terapie, deşi nu şi-a găsit liniştea interioară, accentuează drama. La fel cum faptul că nu acceptă să umble în lucrurile copilului traduce aceeaşi spaimă. Pare că nimeni şi nimic nu o ajută să meargă înainte, ba dimpotrivă, până şi sarcina surorii sale pare a fi un semn rău. Nicole Kidman impresionează prin sensibilitatea ei dusă la extrem, iar faptul că se apropie de un adolescent aduce foarte mult cu American Beauty – în încercarea de a reveni pe drumul iniţial, negând pentru un timp tragedia lui Danny. În acest timp, Howie continuă şedinţele de terapie, fără a aduce însă îmbunătăţiri relaţiei cu Becca.
   Scenariul porneşte de la piesa de teatru premiată cu Pulitzer, semnată de David Lindsay-Abaire. Este o poveste care te emoţionează, tăcerile au greutatea cuvenită, imaginile într-o lumină uşor albicioasă te poartă parcă într-o altă realitate – cea alterată de griji, de durere, de spaima că viaţa nu va mai putea fi niciodată la fel. Este unul dintre filmele care îţi pun un nod în gât, la care îţi aduni lacrimile şi te minunezi de felul în care pot reacţiona unii oameni, cum refuză adevărul şi rămân blocaţi în trecut. Nominalizată la Oscar, Nicole Kidman a avut o concurenţă serioasă în acest an. Ar fi meritat, desigur, însă anul a fost unul nepotrivit. Continuă să rămână o actriţă extrem de expresivă, care reuşeşte să empatizeze cu rolurile sale. Nici Aaron Eckhart (Howie) nu e deloc de neglijat. Este unul dintre rolurile serioase, care îl pun în evidenţă într-o lumină specială.
   Analizând filmele acestui an, am încrederea că a fost un an plin cu o serie de filme bune care au meritat atenţia pe deplin. Au fost drame care au sensibilizat audienţa, care au ridicat alte probleme decât cele facile, la îndemână. Rabbit Hole sau Trezirea la realitate este special prin stilul abordat – nici inutil de siropos ori dramatic, nici haotic, nici prea sentimentalist. Are un echilibru care nu te face să ieşi din sala de cinema. Aruncă o privire atentă asupra modului în care reacţionăm înaintea morţii. Şi radiografiază cu o precizie fantastică felul în care ajungem să ne înstrăinăm: faţă de noi înşine, faţă de cei dragi, faţă de realitate.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe