Newsflash
Cultură

Tonuri iberice şi pagini straussiene

de Anca FLOREA - aug. 23 2014
Tonuri iberice şi pagini straussiene
    Aşa cum ne-a obişnuit la ultimele ediţii, stagiunea estivală organizată de Lanto Communication ne-a oferit, sub cupola Ateneului, nu doar seri camerale deosebite, ci şi întâlniri cu ansambluri invitate de peste hotare, bucurându-ne să aplaudăm Orchestra de tineret din Moldova, iar, recent, Orchestra naţională de tineret a Spaniei, aflată pentru prima oară în România, dăruindu-ne clipe de reală încântare în cele peste două ore de muzică interpretată cu un profesionalism uimitor pentru numeroşii instrumentişti tineri ce alcătuiesc ansamblul.
    Cu un experimentat dirijor german – Lutz Kohler – la pupitru, conducând cu o gestică precisă, restrânsă la esenţă, dar foarte sugestivă şi eficientă, orchestra spaniolă a captivat încă de la primele măsuri prin sonoritatea densă, omogenitate, supleţe şi, mai ales, prin expresivitatea şi adecvarea stilistică aparte. Am ascultat o impecabilă versiune a poemului simfonic „Till Eulenspiegel“ de Richard Strauss, dificil de realizat pentru că autorul însuşi se considera capabil să redea prin muzică şi cel mai neînsemnat gest cotidian, iar programatismul lucrării, conturarea celebrului personaj plin de curaj şi umor, trecerea de la strălucire şi exuberanţă la fineţe şi sensibilitatea uşor melancolică, dramatismul „plutonului de executie“ subliniat prin intervenţia puternică a alămurilor şi a percuţiei, iar în final revenirea evocatoare a laitmotivului ce-l reprezintă pe Till râzând ironic peste vremi, totul s-a construit cu o claritate şi o plasticitate imagistică cum de mult nu am mai ascultat. Sala a urmărit întreaga desfăşurare cu respiraţia tăiată, izbucnind apoi în ovaţii prelungi. Au urmat opusuri din creaţia spaniolă: mai întâi, simfonia „Sevillana“ de Turina, luminoasă, cumva evocatoare a unor locuri şi momente semnificative din lumea iberică. Prima parte, „Panorama“, a fost urmată de o pagină dedicată râului Guadalquivir, pentru a se încheia în sonuri explozive de „Fiesta“, totul redat cu sinceritate şi plăcerea cântului. Apoi, „Zece melodii“ de Guridi a însemnat alternarea de secvenţe dansante – unele cu trimiteri la muzica de epocă a trubadurilor, altele cu repere folclorice – şi miniaturi pline de visare şi poezie, cu melodii simple, dar pline de farmec, de asemenea apreciate de cei care au aplaudat prospeţimea şi calitatea remarcabilă a orchestrei.
    Ultima lucrare a readus splendoarea muzicii straussiene, în suita din opera „Cavalerul rozelor“, sclipitoare şi dificil de redat în spiritul inconfundabil al compozitorului, minunată fiind, în acea tălmăcire, curgerea alertă, strălucitoare, într-o înlănţuire de valsuri cu pagini delicate, decupate din duetul şi terţetul final, celebre şi cuceritoare, urmate de izbucniri fastuoase, perfect echilibrate într-o structură densă şi nuanţată. Iar aplauzele şi ovaţiile, ba chiar şi bătăile în podea – aşa cum rar se întâmplă pe la noi –, au determinat acordarea unor bisuri la fel de gustate. Suita din opera „Carmen“ de Bizet, cu contraste pregnante, accente incisive şi explozii a amintit de temperamentul şi de tonurile iberice, pe care, desigur, tinerii instrumentişti le „simt“ şi le redau cu o intensitate firească. Surprinzător a fost însă modul în care dirijorul german a reuşit să se apropie de acel spirit atât de special şi să-l realizeze la cotele performanţei, în compania excelentului ansamblu, reluând apoi, la insistenţele publicului, parte din suita straussiană. Şi cred că cei din sală, ca şi cei aflaţi pe scenă, ar fi dorit să se prelungească iar şi iar starea de bine regăsită în muzică. 
    O seară electrizantă, încărcată de frumuseţea unor opusuri de substanţă sau de accesibilitatea unor creaţii spaniole, oferite de Orchestra naţională de tineret a Spaniei cu maturitate şi mai ales cu o capacitate remarcabilă de sudare a fiecărui instrument într-un întreg artistic pe care îl vom păstra multă vreme în suflet. Păcat doar că nu au fost menţionate şi numele celor care au susţinut, deosebit de bine, intervenţiile solistice – măcar al concertmaestrului.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe