Newsflash
Cultură

Tinerii pe podiumul Ateneului

de Anca FLOREA - mai 29 2013
Tinerii pe podiumul Ateneului
   De fiecare dată când se anunţă un concert al Orchestrei Române de Tineret, melomanii aşteaptă cu nerăbdare să revină în sală pentru a se bucura de un regal muzical, în care programul ales şi mai ales interpretarea conferită unor pagini adesea deosebit de solicitante constituie „ingredientele“ unei seri de neuitat. Creatorul şi sufletul acestui excepţional proiect – violoncelistul Marin Cazacu – a făcut, de această dată, încă un pas în afirmarea internaţională a ansamblului, organizând, pentru prima oară în România, conferinţa anuală a Federaţiei Europene a Orchestrelor Naţionale de Tineret, participanţii oaspeţi convingându-se apoi „pe viu“ de calitatea minunii care, de şase ani, ne încântă şi ne uimeşte – pentru că ORT devine mereu mai performantă, iar prospeţimea sunetului, implicarea şi plăcerea cu care cântă instrumentiştii, capacitatea de a se omogeniza şi de a se plia pe cerinţele dirijorale se regăsesc permanent ca o „carte de vizită“ parcă tot mai strălucitoare.
   Şi de această dată sub bagheta lui Cristian Mandeal, maestru care a lucrat cu tinerii încă din momentul „naşterii“ orchestrei, ni s-a oferit un program care, sub genericul „Romeo şi Julieta“, a alăturat opusuri celebre şi foarte pretenţioase din punct de vedere interpretativ – Uvertura-fantezie de Ceaikovski, arii şi un duet din opera omonimă de Gounod şi Suita din baletul de Prokofiev. De la primele şi până la ultimele acorduri, am ascultat fascinaţi aceste lucrări în care bogăţia coloristică, expresivitatea aparte, maturitatea şi siguranţa abordării, frazarea impecabilă şi gradarea acumulărilor sau planurile contrastante au conturat o atmosferă şi o emoţie ce „plutea“ deasupra noastră, purtându-ne în lumea de poveste, de suferinţă, visare şi apoteoză imaginată cândva de Shakespeare şi transpusă pe portativ de creatori geniali. Vorbind despre o asemenea stare de graţie, ar fi banal să mă refer şi la fluenţa discursului, la precizia atacurilor, la echilibrul permanent între corzi şi suflători, la profunzimea cu care foarte tinerii interpreţi se cufundă în trăirea intensă a celor cuprinse în partitură, cu pasiune şi devoţiune, ca şi cum s-ar regăsi ei înşişi, de această dată, în povestea celebrului cuplu de îndrăgostiţi.
   Orchestra a dovedit că ştie să acompanieze excelent şi secvenţe vocale, solişti fiind Irina Iordăchescu şi Teodor Ilincăi – nume deja binecunoscute la noi şi chiar peste hotare. Numai că soprana a etalat din nou o inteligentă cunoaştere stilistică, aducând, sub acest aspect, specificul muzicii romantice franceze, cu discreţie, sensibilitate, interiorizare, subliniere a sensului cuvântului şi izbucniri în acut (în Valsul Julietei), în timp ce tenorul, ca de obicei, a dorit să ne convingă că sunetele pe care le emite sunt frumoase şi... cu mulţi decibeli, pentru că a cântat permanent în forţă, departe de rafinamentul cerut de poeticul Romeo, contrastul între maniera lor interpretativă devenind chiar supărător în duetul în care Julieta era pierdută în dragostea sa, iar Romeo îşi ţipa sentimentele (dacă ele ar fi existat), rezultatul fiind... alăturarea a două „planete“ total diferite. Dar, pentru cei care l-au mai ascultat pe Ilincăi, nu mai constituie nicio noutate incapacitatea sa de a nuanţa, de a învăţa să frazeze, de a încerca măcar să confere un minimum de supleţe şi flexibilitate glasului cu multe carate.
   După senzaţionala versiune a Suitei de Prokofiev, captivantă şi impresionantă, ovaţiile unei săli arhipline au fost răsplătite cu un „bonus“ din acelaşi balet, dar cu siguranţă publicul ar mai fi dorit încă şi încă un bis; după cum îi vedeam strălucind, trăind din plin satisfacţia împlinirii unui nou succes de anvergură şi mai ales contopirea cu marea muzică, sunt sigură că şi instrumentiştii şi dirijorul, în ciuda oboselii, ar fi vrut să mai cânte.
   A fost (încă) o seară de vis, de magie, o reconfirmare a incredibilului nivel al orchestrei, în care fiecare este, în fond, un potenţial solist de cotă – un dar minunat oferit celor prezenţi în sala Ateneului, o „mostră“ a talentului şi pregătirii muzicienilor din tânăra generaţie românească, descoperită poate cu uimire de invitaţii din străinătate, cuceriţi de ansamblu şi de realizările greu de cuantificat, dar concretizate prin entuziasmul, tenacitatea şi pasiunea aceluiaşi Marin Cazacu. O seară magică, susţinută şi prin Lando Communication şi Fundaţia „Prietenii muzicii – Serafim Antropov“, fără de care nu am avea privilegiul să ne reîntâlnim cu „frumoşii tineri şi instrumentele lor minunate“.
   Întâmplarea a făcut ca a doua zi, sub aceeaşi cupolă, să se desfăşoare concertul prin care Colegiul de Artă „Dinu Lipatti“ a aniversat 65 de ani de existenţă, aducând la rampă formaţii şi solişti probabil „din prima linie“. După cuvântul rostit de directorul Florian Nemeş şi ministrul educaţiei Remus Pricopie, o sală arhiplină şi entuziastă a ascultat ansamblul de suflători condus de Marcel Peţanca, propunând, în sonuri mai apropiate de fanfară, adaptări şi „colaje“ din lucrări îndrăgite precum Dansul săbiilor din baletul Gayaneh de Haciaturian sau French can-can din Frumoasa Elena de Offenbach, apoi orchestra simfonică a atacat uvertura operei Maeştrii cântăreţi din Nurnberg de Wagner, cu Andrei Racu la pupitru, parcă mai ferm, cu o gestică mai riguroasă şi incisivă ca altădată, supralicitând însă intensitatea alămurilor, lăsând destul de confuză evoluţia viorilor, surprinzătoare fiind şi „lipirea“, parcă din greşeală, a „marşului nupţial“ care... a lăsat finalul total nelămurit. Tatăl său, Nicolae Racu, a preluat bagheta şi... a continuat uvertura ca şi cum ar fi fost o a doua lucrare din program; apoi a dirijat o secvenţă dintr-un concert mozartian (solistă – violonista Adriana Gabrian, corectă, cu un sunet rotund, uşor inconsistent), urmând flautistul Cătălin Opriţoiu, profesor şi solist cunoscut, într-o Fantezie pe teme din opera Carmen de Bizet, punându-şi în valoare tehnica performantă în compania unui grup de instrumentişti cu experienţă, pentru ca apoi Andrei Racu să abordeze uvertura la opereta Cavaleria uşoară de Suppé, de asemenea cu vădita intenţie de a reuşi o intensitate nemaivăzută la suflători, umbrind total corzile. Împreună cu ansamblul coral al liceului a propus pagini îndrăgite din operele verdiene Nabucco şiTrubadurul, corul (pregătit de Ana-Lăcrămioara Pauliuc) sunând bine, deşi vocile încă firave şi adolescentine (în special la băieţi) nu prea erau potrivite unor astfel de lucrări, dar a susţinut cu onestitate şi precizie intervenţia din Fantezia de Beethoven, în care totuşi vedetă a fost pianistul Marius Deneş, cu rigoarea tehnică, aplombul şi tuşeul adecvat, afirmându-se din nou ca un posibil pianist de reală perspectivă. Sigur că reacţia spectatorilor – în special elevi şi părinţi – a fost entuziastă şi succesul demn de o aniversare. Sigur că este lăudabil faptul că se pregătesc în şcoală formaţii diverse, dar prioritatea parcurgerii corecte şi acurateţea tehnică nu mai lasă loc, se pare, şi pentru interpretare – element esenţial în formarea unui adevărat muzician. Iar pentru cei care au ascultat, succesiv, Orchestra de Tineret şi ansamblurile Colegiului (unde, printr-o frumoasă coincidenţă, a învăţat şi Marin Cazacu), o comparaţie devine imposibil de făcut, semn că în „laboratorul“ liceului mai sunt multe de adăugat şi finisat.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe