Autentificare

Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!

Căutare:

Căutare:

Acasă  »  CULTURĂ  »  Cultură

Renunţăm la auz?

Viața Medicală
Dr. E. G.-P. joi, 27 decembrie 2012
   Renunţăm la radio, în epoca televiziunii şi a internetului, cum ne îndeamnă câţiva snobi ai mijloacelor de comunicare în masă? E ca şi cum am renunţa la auz de dragul văzului şi la echilibru de dragul mirosului sau al gustului, uitând că fiecare cale de acces a realului spre noi îşi are rostul ei. Radioul cultivă apropierea şi imaginaţia, dar asta, fireşte, numai în măsura în care realizatorii înşişi sunt oameni ai apropierii şi ai imaginaţiei. Apropierea priveşte atât spaţiul fizic (distanţa reală dintre emiţător şi receptor se calculează adunând centimetrii de la gura vorbitorului până la microfonul lui cu centimetrii dintre aparatul de radio şi urechea ascultătorului), cât şi spaţiul psihologic.
   Spaţiul fizic al radiogeniei propriu-zise nu depăşeşte, de regulă, 100–120 cm. Două exemple ilustrative dintr-o aceeaşi emisiune cu vocea lui Nicolae Steinhardt citindu-şi, în serial, propriile scrieri (înregistrarea se păstrează în Fonoteca de Aur a radioului public, alături de vocile lui Nicolae Iorga, Mihail Sadoveanu, Lev Tolstoi, J. D. Salinger intervievat de Catinca Ralea, Geo Bogza, George Enescu şi a multor altor celebrităţi culturale). Un experiment radiofonic neintenţionat a avut loc recent la Radio România Cultural: într-o primă ipostază, înregistrarea radiofonică a vocii lui Nicolae Steinhardt a fost redată mediat, respectiv s-a prezentat vocea lui audiată într-un club şi a fost comentată tot acolo, radioul mulţumindu-se cu un fel de „sunet furat“ de la o distanţă nepermis de mare, cu unele zgomote de fond ce încărcau inutil şi stânjenitor recepţia. În continuare, în aceeaşi emisiune (felicitări redactorului care a simţit acut nevoia revenirii la specificul radiofonic!), vocea aceluiaşi Nicolae Steinhardt, limpede, curată, înregistrată impecabil, a fost transmisă, de aproape, radioascultătorului vizat. Vorbirea de aproape poate emoţiona; cea mediată plictiseşte sau chiar enervează. Subconştientul oricărui radioascultător observă: „Mesajul acesta nu-i pentru mine!“ şi procedează în consecinţă.
   Apropierea psihologică (extrem de importantă) are în vedere nevoile şi interesele radioascultă­torilor, fie că aceştia sunt sau nu conştienţi de ele. Şoferul caută posturile de radio care transmit muzică (ascultătorul preferă melodia, armonia) sau umor (nenorocirile, pe care se pedalează mult prea mult în media, încrâncenările, tonul grav, seriozitatea excesivă, ca şi etalarea savantă de opinii şi cunoştinţe – îi repugnă).
   În ce priveşte imaginaţia, poveştile, basmele transmise la radio, „Noapte bună, copii!“ îi ajută pe cei mici să-şi fabrice, în gând, varianta proprie de „desene animate“, iar pe cei mari să-şi reevalueze sau măcar să nu-şi dezmintă copilăria.
   Susţinătorii biodiversităţii culturale împart mediile în calde şi reci, fiecare tip de mass-media având roluri şi rosturi bine definite. McLuhan credea chiar că nu conţinutul comunicării, ci „mediul este mesajul“ – afirmaţie considerată de urmaşi un pic exagerată (ca s-o tempereze, aceştia au reformulat-o hazliu: „mediul este masajul“).
   Vedeta la radio este însă vocea umană. Timbrul ei plăcut, căldura şi tonul încurajator al rostirii se resimt ca o apropiere prietenească gata să aline sau chiar să vindece. Vorbitori de tipul celor care pot fi văzuţi la Londra, în Speakers Corner din Hyde Parc, unde fiecare vorbitor îşi aduce de acasă piedestalul, mai mare sau mai mic, se suie pe el şi spune cu glas tare tot ce ştie, tot ce-l doare – la radio nu i-ar putea reţine lângă ei nici pe cei din cale afară de curioşi sau iubitori de bârfe. De celălalt radio, prietenos şi inteligent, magicianul imaginaţiei, al armoniei, calmului şi umorului este, însă, mare nevoie. Lui şi numai lui îi urăm, la cumpăna dintre ani: „Tinereţe fără bătrâneţe“. Adică profesionişti apropiaţi şi imaginativi!

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Avem două tipuri de abonamente anuale:
• Tipărit + digital – 200 de lei
• Digital – 129 de lei

Prețul include TVA și taxele poștale de expediere a ziarului.
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
• Colegiul Medicilor Dentiști din România – 5 ore de EMC
• Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
• OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
• OAMGMAMR – 5 ore de EMC