Newsflash
Cultură

Reîntâlnire cu Ruxandra Donose

de Anca FLOREA - feb. 8 2012
Reîntâlnire cu Ruxandra Donose
   Ne-am obişnuit, de câţiva ani, ca în prima lună din an, în stagiunea formaţiilor radio să fie programată o operă în concert, aşa încât, şi de această dată, am asistat la un astfel de eveniment, dorinţa de a o reinvita pe mezzosoprana Ruxandra Donose determinând alegerea operei Wertherde Massenet, partitură în care a evoluat anterior, cu succes, şi pe scena de la Covent Garden (Londra). Extrem de îndrăgită şi apreciată (din fericire şi la noi), renumita solistă a atras la Sala Radio un numeros public – melomani care, în pofida frigului de afară, înotând prin nămeţi, au dorit să o asculte „pe viu“ interpretând rolul Charlotte, deosebit de solicitant, dar şi ofertant în plan vocal şi expresiv. Iar maniera în care a construit personajul, cu sensibilitate şi dramatism, dar mai ales cu un firesc şi o trăire captivantă, a pus în valoare şi calităţile glasului său de o prospeţime uimitoare, suplu, strălucitor, învăluit într-o infinită bogăţie de culori, precum şi inteligenţa sa cu totul aparte, dublată de feminitate şi eleganţă – pentru că are ceea ce se numeşte „rasă“, o distincţie (interioară şi exterioară) ce vine dintr-o „zestre“ nativă, imposibil de „fabricat“.
   Probabil că, pentru mulţi, atractivă a fost şi lucrarea în sine, prea rar cântată la noi, având totuşi doar câteva repere cunoscute publicului larg şi, poate, paradoxal, tocmai acesta a devenit, pentru unii, un punct de interes. De asemenea, un argument foarte important a fost şi distribuţia echilibrată, astfel încât l-am ascultat cu reală plăcere pe tenorulHector Lopez în dificilul rol titular, abordând cu mult curaj muzica franceză, străduindu-se să cânte pe cât se poate în stilul specific (dar cu o emisie mult prea „acoperită“), etalând din nou o voce frumoasă şi robustă, cu acut sigur şi metalic, un temperament adecvat nefericitului Werther, apoi pe soprana Irina Iordăchescu, omniprezentă în ultima vreme (şi) pe podiumul de concert, cântând ca de obicei cu îngrijire şi pregnanţă, deşi, „acoperind“ la rândul său excesiv sunetele, s-a îndepărtat de trăsăturile unei tinere fete, aşa cum este Sophie, care ar trebui să fie naivă, sprinţară şi chiar copilăroasă, vocea necesitând o adaptare la acest „profil“. Despre glas de calitate se poate vorbi şi referitor la baritonul Ionuţ Pascu, al cărui timbru are toate datele pentru a cuceri, pe lângă amploare şi incisivitate, dar din păcate lipsa de implicare (sau de înţelegere) au făcut ca Albert să rămână un personaj plat şi sec, replicile fiind expuse şi… atât (cea mai elocventă dovadă ar fi intervenţia sa din finalul actului II când, deşi îşi dă seama că soţia s-a îndrăgostit de un altul, deci ar trebui să fie disperat, furibund sau măcar revoltat, spune imperturbabil: „ea îl iubeşte…“).
   Exceptându-i pe Oreste Pâslariu-Ranghilov (bas al Teatrului de Operetă) şi pe tenorul Nicolae Simonov (încă student), toţi ceilalţi solişti au fost solicitaţi de la Opera Naţională, în apariţii episodice fiind distribuiţi tenorul Lucian Corchiş şi baritonul Florin Simionca.
   La pupitru, ferm, riguros şi precis ca întotdeauna, dirijorul Tiberiu Soare, de asemenea de la ONB, a reuşit să coordoneze impecabil ansamblurile şi relaţia orchestrei cu soliştii (pe care însă intensitatea acesteia i-a „înghiţit“ adesea cu totul) sau cu Corul radio de copii (excelent pregătit de Voicu Popescu), dar mai ales a determinat o implicare reală a instrumentiştilor, obţinând astfel o sonoritate densă, amplă, cu fraze generoase; poate aş fi dorit un plus de poezie, de sensibilitate, de anvergură (şi) în plan expresiv, aspecte care ar fi apropiat demersul muzical (absolut remarcabil) de spiritul romantic al operei şi ar fi subliniat mai pregnant frământările şi contrastele cuprinse în derularea acţiunii, în relaţiile dintre personaje, compensând astfel lipsa decorului şi a ambianţei „de spectacol“.
   Apatia sălii în prima parte a serii, determinată şi de acest aspect, dar şi de faptul că superba partitură nu oferă desfăşurări spectaculoase, ci mai curând delicateţe şi trăiri interioare ardente, a fost risipită în actele III–IV, când dramatismul şi, să recunoaştem, cele două arii şi duetul final au determinat o creştere vizibilă a interesului; iar bucuria de a o asculta pe Ruxandra Donose a adus, şi de această dată, încântarea tuturor celor care ştiu să aprecieze un „artist“ în cel mai adevărat sens al cuvântului.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe