Recent publicată la Editura Viaţa Medicală Românească, cartea dlui dr. Sebastian Nicolau, Spovedanie la capătul vieţii..., este reprezentativă pentru experienţele tuturor celor care şi-au părăsit ţara în căutarea – eşuată – a unei vieţi mai bune. Resorturile acestor eşecuri sunt explicate de dl dr. Traian Ionescu, la Cartea confraţilor.

 "> Reflecţii europene - Viața Medicală
Cultură

Reflecţii europene

de Dr. Traian IONESCU - iul. 27 2012
Reflecţii europene

Recent publicată la Editura Viaţa Medicală Românească, cartea dlui dr. Sebastian Nicolau, Spovedanie la capătul vieţii..., este reprezentativă pentru experienţele tuturor celor care şi-au părăsit ţara în căutarea – eşuată – a unei vieţi mai bune. Resorturile acestor eşecuri sunt explicate de dl dr. Traian Ionescu, la Cartea confraţilor.

 

     Cartea colegului Sebastian Nicolau, intitulată SPOVEDANIE LA CAPĂTUL VIEŢII…, deşi prezintă povestea unei vieţi singulare, este reprezentativă şi aproape o sinteză a vieţilor multora dintre cei care au părăsit ţara în căutarea unui loc de muncă mai bine plătit, sau pur şi simplu pentru a-şi construi o altă viaţă. Din păcate, această viaţă povestită este un „eşec“, un insucces care, odată cu înaintarea în vârstă, este însoţit de boală fizică şi, mai ales, de singurătate.
     Este adevărat că nu toţi suntem la fel şi nu toţi care au fost în închisoare, inclusiv în cea colectivă, îşi găsesc „fericirea“ în sinele lor sau puterea de a lupta cu răul din jurul lor, încercând să îl îndrepte. Astfel, mulţi preferă să plece către „libertatea“ care pe ceilalţi oameni ce trăiesc „dincolo“ i-ar fi schimbat, în sensul cel mai bun a ceea ce înseamnă firea umană, sperând să găsească alt tip de oameni.
     Povestea doctorului Nicolau este sinteza multora, arată cât de înşelătoare sunt ideile semănate cu generozitate de cei care într-adevăr au reuşit, şi simplist compar cu ceea ce constatăm la uşa tuturor cabinetelor medicale sau din discuţiile între bolnavii cărora le-a reuşit un tratament şi îl recomandă călduros şi altora, chiar dacă în majoritatea cazurilor nu se potriveşte.
     În cele ce urmează, îmi permit un comentariu (în fond acesta este rostul unei cărţi) pentru a încerca să răspund la aceste nepotriviri tocmai (poate părea de necrezut) prin faptul că şi cei ce pleacă şi cei ce îi primesc se aseamănă întru totul.
     Începând de la sfârşitul secolului XIX şi în cursul celui ce a trecut, în Europa de Est, „umanismul socialist“, construit ca o religie laică, i-a determinat pe cei ce l-au trăit să îl părăsească, fiind vrăjiţi nu numai de nivelul de trai crescut al celor din Vest, dar şi de frumoasele catedrale ce sugerau o credinţă creştină, dar spre surprinderea multora care au ieşit prima dată din ţară, sunt goale de credincioşi. Şi acolo domnea o filosofie ce era şi este tot o religie laică, şi aşa cum s-a definit, fără dogmă, fără preoţi şi fără biserici, o credinţă bazată pe persoană, care este „o fiinţă spirituală... care şi-a dat adeziunea la o ierarhie de valori liber stabilite, care unifică toată activitatea sa în libertate şi îşi afirmă singularitatea şi spiritualitatea vocaţiei sale în acte creatoare“ (E. Mounier – 1947).
     Totuşi, ce este comun esticilor care s-au dus peste vestici, nu din punct de vedere material, ci spiritual şi uman? Comun este că, în întregul ei, Europa, indiferent de dezvoltarea socio-economică şi de tipul de regim, nu mai are în comun decât interesele materiale şi o multitudine de religii laice, şi ceea ce o lega cu adevărat, poate singura legătură reală între popoarele Europei, nu mai există. Europa şi-a pierdut tradiţia iudeo-creştină, europenilor fiindu-le ruşine să şi-o afirme în propria constituţie. Şi atunci, atât unii, cât şi alţii, vestici şi estici, au adoptat numai una dintre cele două tradiţii ale democraţiei liberale occidentale, şi anume pe cea venită de la Platon şi Aristotel (vezi „Statul şi instituţiile politice“) până la Hobbes (putere centrală, delegarea către aceasta de sarcini pentru apărare, pentru ordine publică, contract social etc.) şi Locke (dreptul de a deţine proprietăţi şi alte drepturi) şi, în continuare, la numeroşii gânditori care au tratat problemele despre stat, drepturi, libertăţi, contracte, contract social şi tot ceea ce trăim, dar s-a uitat sau a fost trecută pe planul secund cea de a doua sursă a tradiţiei democraţiei occidentale, cea iudaică, adoptată şi de creştinism.
     Drepturi vs. obligaţii; libertate vs. responsabilităţi; contract vs. onoare şi încredere; stat şi contract social vs. legământ în sensul unei legături de identitate şi iubire cu cei ce ne sunt străini de sânge – „Să nu îi asupreşti pe străini, ci să îi iubiţi ca pe voi înşivă, căci şi voi aţi fost străini în ţara Egiptului“ (Levitic 17) – şi se poate continua. Dar legământul şi nu contractul social fiind ideea iudaică, greutatea acţiunii civice nu cade în principal pe drepturi, ci pe responsabilităţi, pe întrajutorare, pe familie, pe şcoală, pe comunitate.
     Balanţa între „omul este un animal politic“ (Aristotel) şi „omul este un animal social“ (Moise Maimonide) s-a dereglat îngrijorător în favoarea celei dintâi. Or, ce-au găsit esticii ducându-se în Vest? Ei bine, ce era şi la ei: destructurarea familiei, împărţirea societăţii şi divizarea straturilor sociale, fărâmiţarea comunităţilor, pierderea încrederii, a fidelităţii, într-un cuvânt, a valorilor. Iată de ce mulţi din cei plecaţi au eşuat ca personajul din cartea doctorului Nicolau, nu pentru că ar fi avut mai puţine daruri, ci pentru că au găsit acelaşi timp de societate în care zâmbetul forţat oboseşte muşchii feţei, vorbele nu se potrivesc cu faptele, empatia lipseşte, străinul rămâne ca atare chiar dacă încearcă să se integreze, peste toate nici locul de muncă nu mai este sigur, iar frica intitulată „instalatorul polonez“ a slăbit ceea ce ar fi trebuit să fie tratamentul egal, ca şi încrederea că acel apel lansat de politicieni pe unde – De ce îi ţineţi închişi? Lăsaţi-i să circule liber! – era sincer, gândindu-se la oameni şi nu la propriile interese de altă natură.
     Povestea din cartea doctorului Nicolau este o sinteză a multor drame de aceeaşi natură şi cartea merită a fi citită şi numai pentru faptul că şi cei care nu au citit niciodată Biblia pot găsi la sfârşitul acestei cărţi redat psalmul 136, asupra căruia pot reflecta şi, chiar dacă nu merg la biserică, ar fi bine să-l asculte pe acesta transpus pe muzica bizantină, după care să reflecteze din nou înaintea luării unei decizii. Atâta tot.
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe