Newsflash
Cultură

Premiaţi şi juraţi la Grand Prix

de Anca FLOREA - iul. 10 2014
Premiaţi şi juraţi la Grand Prix
   Anul trecut, Opera Naţională Bucureşti a creat un nou concurs, de această dată internaţional, denumit, nu ştiu de ce, în limba franceză – Grand Prix de l’Opera. Concursul, ajuns la cea de-a doua ediţie, are un juriu format din personalităţi de notorietate variabilă, anul acesta schimbându-şi componenţa aproape în totalitate. Preşedinte a devenit, firesc, directorul teatrului, Ioan Răzvan Dincă, iar printre cei invitaţi se regăsesc Ioan Holender sau tenorul Neil Shicoff, precum şi dirijorul Leo Hussain sau directorul Filarmonicii şi Aalto Theater din Essen, Hein Mulders, alături de aceleaşi Olga Kapanina de la Teatrul „Mihailovski“ din St. Petersburg şi Brenda Hurley, directorul Studioului de Operă din Zurich.
   În finală au acces zece tineri, iar în cadrul Galei finale din 29 iunie s-au anunţat şi laureaţii, pe scena sălii Radio (sala ONB fiind în renovare, după cum s-a precizat). Managerul de proiect Mihai Cosma a susţinut întreaga prezentare, iar soprana Alina Bottez a tradus în limba engleză, membrii juriului şi diplomaţii de la ambasadele Rusiei şi Italiei urcând pe scenă pentru a oferi diverse premii, ceea ce a determinat aproape o oră de cuvântări, deşi, sincer, speram să ascultăm mai multă muzică. După uvertura la opera „Forţa destinului“ de Verdi, abordată de orchestra ONB sub bagheta lui David Crescenzi, Ioan Holender a vorbit, în maniera sa inconfundabilă, exprimându-şi satisfacţia că, în fine (?), avem şi noi un concurs care să promoveze tinerele talente şi că importanţi sunt soliştii, nu juriul, din care acum nu mai fac parte profesori ai căror studenţi evoluează în competiţie. Desigur, toţi spectatorii şi-au amintit faptul că el însuşi, în calitate de director artistic al Festivalului „Enescu“, a dorit şi a reuşit să desfiinţeze, în urmă cu câţiva ani, tocmai secţiunea de canto a concursului, care se „inventase“ încă din 1958, câştigătorii devenind apoi, în mare parte, celebrităţi ale artei lirice mondiale. Culmea este că, în numeroase interviuri, a afirmat că acea competiţie de canto nu mai este necesară, pentru că există în lume prea multe astfel de manifestări, pentru ca acum să fie încântat că… s-a mai creat una!
   După înmânarea unor diplome de finalişti sopranei Diana Gheorghe şi tenorului rus Alexander Mikhailov, pianista-profesor Viorica Rădoi a oferit Cristianei Mihart premiul „Colla parte“ pe care l-a înfiinţat în 2013, pentru recompensarea unui tânăr acompaniator, exprimându-şi spe­ranţa că în viitor vor participa la concurs mai mult de doi pianişti. Apoi, Oltea Şerban-Pârâu, director al Centrului Cultural Media Radio România şi director artistic al formaţiilor Radio, a acordat un premiu tenorului Alin Stoica, ce se va concretiza într-o sesiune de înregistrări. Iar Neil Shicoff a oferit un premiu pentru dezvoltarea carierei muzicale, pe care l-a creat şi finanţat, constând într-o bursă ce i-a revenit baritonului Adrian Tîmpău din Republica Moldova, cel care a primit şi premiul Aalto Oper. Directorul teatrului din Essen a menţionat că tânărul solist va apărea pe acea scenă în rolul Ping din „Turandot“ de Puccini. De asemenea, mezzosoprana Dariya Knyazyeva a primit Premiul ONB, urmând să susţină un rol în stagiune.
   În sfârşit, cei care au obţinut distincţii mai importante au şi cântat, astfel încât soprana Anastasia Michailidi (din Rusia) – premiul pentru cel mai tânăr solist –, a cântat cu acurateţe aria din „La Rondine“ de Puccini, apoi baritonul sud-coreean Lee Kyubong, căruia i s-a acordat premiul „Russia“ pentru cea mai bună interpretare a unei arii ruseşti, a optat pentru aria lui Eleţki din „Dama de pică“ de Ceaikovski, relevând un glas cald şi bine condus. Soprana Irina Baianţ, obţinând „premiul Italia” pentru cea mai bună versiune a unei arii din creaţia italiană, să parcurgă o arie a lui Liu din „Turandot“ de Puccini la limita stridenţei şi destul de „şcolăreşte“.
   Schimbând registrul, orchestra dirijată de David Crescenzi a interpretat destul de expresiv „Baccanala“ din opera „Samson şi Dalila“ de Saint-Saëns, acompaniind apoi laureaţii care au urcat pe podium: premiul III – bas-baritonul coreean Ryu Jisang în aria lui Filip din „Don Carlos” de Verdi, etalând o voce amplă, frumoasă, atent condusă, fără a avea profunzimea cerută şi grandoarea personajului întrupat, premiul II – soprana Svetlana Moskalenko din Rusia în „Lakmé” de Delibes, punându-şi în valoare coloratura perlată şi supraacutul sigur, chiar dacă timbrul său este banal şi şters în mediu, iar premiul I – soprana poloneză Adriana Ferfecka, aplaudată în aria Julietei din „Capuleti şi Montecchi“ de Bellini, rezolvată cu sensibilitate, cu pianissime de efect, într-un discurs echilibrat, glasul său calitativ, egal şi generos neavând însă ceva deosebit – speram să aducă anvergura şi strălucirea „obligatorie“ unui Mare Premiu. Poate altădată…
   Membrii juriului au lăudat la unison organizarea impecabilă, melomanii au aplaudat fără a se entuziasma, semn că nu au avut revelaţii artistice în acea seară, specialiştii au avut destule rezerve la sfârşitul unei manifestări cu denumire româno-franceză şi prezentare româno-engleză… Se pare că nimeni nu a observat sau nu a fost deranjat de faptul că nici de această dată nu s-a publicat un pliant de concurs, care să fie trimis în toată lumea şi, evident, în ţară, totul derulându-se pe internet, pe site-ul ONB sau pe Facebook, deşi orice competiţie care se respectă apelează în continuare (şi) la pliantele tradiţionale. Evident, tehnica de ultimă oră este utilă, comunicarea pe astfel de căi este „la modă”, dar dacă tradiţionalele concursuri păstrează şi sistemul pliantului tipărit, înseamnă că au dreptate. Probabil că se doreşte obligarea numeroşilor spectatori care nu apelează la astfel de mijloace ultramoderne de a intra „în rândul lumii“, în caz contrar neavând acces la informaţii sau aşteptând să afle de la alţii mai… în target.

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe