Newsflash
Cultură

Muzică din secolul trecut

de Anca FLOREA - aug. 28 2015
Muzică din secolul trecut
     Ultimele concerte din ediția a patra a Festivalului „Vara magică“ au fost rezervate, la Ateneu, muzicii simfonice, organizatorii reinvitând, în seria dedicată ansamblurilor de tineret, Wiener Jeunesse Orchester, care în urmă cu doi ani s-a aflat în România pentru prima oară, iar acum a efectuat un turneu la Cluj-Napoca, Sinaia și București. Firește, publicul a fost dornic să asculte formația care, de peste patru decenii, constituie un reper important în viața muzicală din Austria și nu numai, propunând, de această dată, lucrări de secol XX, destul de puțin cântate la noi, cu o cotă de atractivitate sporită mai curând pentru muzicieni sau pentru melomanii împătimiți. Pentru început, însă, am ascultat secvențe orchestrale din opereta „Candide“ de Bernstein, spumoasa partitură în care speram să regăsesc ceva din strălucirea și umorul ce caracterizează creația autorului sau acel feeling propriu muzicii americane, paginile în principiu cuceritoare fiind parcurse (doar) cu acuratețea și precizia atacurilor sau a combinațiilor instrumentale.
     Am remarcat, pe de o parte, sunetul amplu, rotund și dens al ansamblului, iar pe de altă parte, opțiunea dirijorului Herbert Bock de a păstra derularea muzicală în cadrul strict impus prin tactarea măsurii și indicarea precisă a intrărilor; o concepție regăsită apoi în acompaniamentul celor „Șapte cântece“ de Berg, păstrând permanent o intensitate estompată, bine realizată de instrumentiști. A lăsat (în general) în prim-plan linia solistică pe care soprana Ursula Langmayr a rezolvat-o corect, vădind o specializare în maniera de cânt specifică scriiturii germane, cu deschidere în acut, apelând și la un semi-parlato convenabil mai ales în grav, fără o diferențiere pregnantă între lieduri.
     Punctul „forte“ al serii a fost, cu siguranță, Simfonia nr. 4 de Mahler, binecunoscută publicului în versiuni adesea de referință, așteptând, și acum, reliefarea frazelor generoase, desfășurări încărcate de poezie, de grație rafinată sau explozii impresionante. Și, încă o dată, am constatat că marea muzică rămâne superbă prin ea însăși, indiferent de modul de tratare a partiturii pe care concepția dirijorală și calitatea orchestrei o poate pune în valoare printr-o reală interpretare sau o lasă pur și simplu să „curgă“, respectând cele notate pe portativ.
     Mahler este unul dintre compozitorii emblematici ai Vienei și unul dintre cei mai iubiți creatori, astfel încât era firesc să așteptăm ca oaspeții din capitala Austriei să „simtă“ și să redea întreaga vibrație și trăire interioară cuprinsă în monumentala lucrare. Desigur, orchestra a sunat dens și a cântat cu rigoare și acuratețe, dar cu o anume „obiectivare“ determinată probabil de faptul că dirijorul a rămas fidel modului de exprimare din prima parte, urmărind atent coordonarea ansamblului, construcția clară, fără o subliniere a diversității coloristice sau expresive care, de obicei, încântă. Muzica „te duce“ spre asemenea sublinieri, „cere“ planuri contrastante, o sensibilitate și o anvergură aparte, dar încă o dată am constatat că nu întotdeauna interpretarea constituie o prioritate. În secțiunea finală, soprana a susținut, în aceeași manieră, intervențiile solistice, integrându-se astfel viziunii generale corect-rezervată, derulată într-un tempo nefiresc de lent.
     Frumusețea simfoniei și entuziasmul celor care, încercând să se apropie de înțelegerea unor opusuri foarte speciale și să se bucure că ascultă oaspeți vienezi, au determinat totuși aplauze intense, răsplătite în bis cu uvertura la opereta „Liliacul“ de Strauss. Spre surprinderea multora, încă de la primele măsuri uvertura a sunat cu totul altfel, cu vervă și strălucire. A interpretat apoi și o celebră polcă, semn că disponibilitatea orchestrei de a cânta suplu și expresiv se relevă din plin atunci când dirijorul solicită asemenea repere. A fost evident faptul că disciplina este trăsătura esențială a Wiener Jeunesse Orchester, iar implicarea interpretativă se face simțită doar în măsura în care cel aflat la pupitru permite. Mă întreb cum ar suna dacă dirijor ar fi altcineva.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe