Newsflash
Cultură

Muzică bună pe caniculă

de Anca FLOREA - iun. 29 2012
Muzică bună pe caniculă
     Deşi canicula ne cam face probleme, totuşi sălile de concert sau de spectacol continuă să fie (destul de) pline, pentru că luna iunie a propus câteva repere interesante, dar şi pentru că stagiu­nea se va încheia curând, iar melomanii vor avea de aşteptat până la toamnă pentru a se reîntâlni cu muzica şi interpreţii preferaţi.
     Spre exemplu, Orchestra de cameră Radio a programat oratoriul Messiah de Händel, dirijorul englez Neil Thomson abordând partitura cu o anume sobrietate, dar într-o construcţie echilibrată. Corul (pregătit, ca de obicei, de Dan Mihai Goia) şi ansamblul instrumental au reuşit să susţină deosebit de bine dificila scriitură, cu o sonoritate adecvată stilistic, expresiv şi „curat“. De asemenea, cvartetul vocal a evoluat destul de omogen, beneficiind de glasuri frumoase, cu frazare atent condusă, remarcabilă fiind mezzosoprana Mihaela Işpan, alături de care soprana Adela Zaharia a constituit o surpriză plăcută, iar tenorul Bogdan Mihai a apărut din nou pe scena „de acasă“ cu dezinvoltura şi siguranţa binecunoscută, basul Zoltan Nagy rămânând însă cam departe de ceea ce înseamnă interpretarea specifică lui Händel. Un public destul de numeros a aplaudat îndelung, unii făcând chiar exces (dar… în mijlocul lucrării), alţii uitând (ca de obicei) să-şi închidă telefoanele (determinându-l pe dirijor să se uite „lung“ către sală).
     În zilele următoare, la Ateneu, la pupitrul Filarmonicii s-a aflat Valentin Radu, sosit din SUA, optând, tocmai de aceea, pentru un program Gershwin, adaptat inspirat serilor de vară, colaborând cu pianistul Peter Donohoe, deja familiar spectatorilor noştri, care s-au bucurat să reasculte pagini devenite „şlagăre“ ale jazz-ului simfonic – suitele Un american la Paris şi Porgy and Bess (extrasă din opera omonimă), precum şi Rhapsody in Blue, Concertul în fa sau I Got Rhythm, întotdeauna gustate de iubitorii genului.
     Dar, la Opera Naţională, spectacolul Madama Butterfly de Puccini a constituit o reverenţă adusă sopranei Maria Şindilaru (nicidecum… Şindrilaru, aşa cum a fost „botezată“ în anunţurile oficiale şi în prezentarea rostită pe scenă…), acum în vârstă de 85 de ani, asistând la reprezentaţia în care, din fericire, distribuţia a fost de calitate, cu glasuri deosebite şi, în general, cu expresivitate şi implicare în rolurile întrupate. A fost un adevărat eveniment şi pentru că soprana clujeană Carmen Gurban, atât de apreciată în ţară (şi nu numai), a apărut pe scena bucureşteană de operă după foarte mulţi ani în care, pur şi simplu, nu a fost invitată, deşi este o artistă minunată. Ea a conturat personajul central cu o sinceritate şi o dăruire cum rar se întâlnesc pe la noi, cucerind ovaţiile celor care, poate, o descopereau în acea seară cu încântare. Parteneri i-au fost, în rolurile de prim-plan, tenorul mexican Jose Manuel Chu, care de această dată… nu s-a prea înţeles cu dirijorul Adrian Morar în privinţa tempoului, având unele improvizaţii şi în plan ritmic, dar vocea a sunat bine, ca şi în cazul baritonului Ionuţ Pascu (Sharples) sau a mezzosopranei Oana Andra (Suzuki).
     Până la 30 iunie, când ONB va oferi, după vreo două decenii de absenţă din repertoriul curent, Bal mascat de Verdi, evident într-o nouă montare, cei care nu au plecat încă în concediu vor avea prilejul să-l reîntâlnească, la Ateneu, pe dirijorul Paul Staicu, aniversat la 75 de ani, solist fiind pianistul Constantin Ionescu-Vovu, la împlinirea vârstei de 80 de ani, într-un opus brahmsian, pentru ca, după pauză, în Requiem-ul de Mozart să se regăsească aceeaşi Mihaela Işpan, dar în compania sopranei Cristina Radu, a tenorului Ionuţ Popescu şi a basului Marius Boloş, alături, desigur, de orchestra şi corul Filarmonicii.
     Probabil că şi în concertul final al Orchestrei Naţionale Radio instrumentiştii vor purta banderola albă a „grevei japoneze“, aşa cum s-a petrecut şi vineri seara, protestând astfel împotriva măsurilor dorite de conducerea Radiodifuziunii referitor la modul de încadrare a acestora într-un fel de normă care îi obseda şi pe colegii lor prin anii ’80. Şi totuşi, vor evolua, sub bagheta apreciatului Jin Wang, într-un program Ceaikovski, Rahmaninov, Stravinski, iar Horia Mihail va fi solist, dar în cadrul unui nou turneu al „Pianului călător“.
            Bucureştenii vor avea deci o perioadă „plină“, cel puţin în plan muzical…

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe