Newsflash
Cultură

Maestrul şi corzile

de Anca FLOREA - apr. 3 2013
Maestrul şi corzile
   Sfârşitul săptămânii trecute a stat, cu siguranţă, sub semnul muzicii instrumentale în interpretări de cotă, pentru că, cel puţin la Bucureşti, am aplaudat, vineri şi sâmbătă, recitaluri de o frumuseţe aparte. Astfel, la Sala Radio, excelentul violoncelist Răzvan Suma a oferit o „seară de muzică spaniolă“, în compania pianistului Josu Okiñena, sosit chiar din Peninsula iberică, „simţind“ deci specificul ritmico-melodic al acelor sonuri atât de speciale. Colaborând într-o relaţie artistică perfect echilibrată, cei doi interpreţi au etalat nu doar performanţă tehnică şi muzicalitate, ci mai ales sensibilitate plină de căldură, tristeţe sau poezie, reliefată în cantilene sau în piesele inspirate de tradiţionalul „cante hondo“, alternând însă cu secvenţe virtuoze, dificile şi solicitante, amintind pregnant de structurile de flamenco, de mare efect fiind, de asemenea, acel pizzicato „ca de chitară“. Fără excese, cu o siguranţă calmă, zâmbitori şi charismatici, tinerii solişti au încântat în partituri celebre şi deopotrivă în pagini mai puţin cunoscute, publicul numeros şi entuziast (aplaudând şi... după fiecare parte a sonatelor sau suitelor) bucurându-se realmente să (re)descopere creaţii de Cassado, Nin, De Falla, dar şi de Donostia, Larrauri, Ondarra (care le-a dedicat interpreţilor piesa Medievalesca). Violoncelul are, la Răzvan Suma, profunzime, linie elegantă, expresivitate aproape vocală (de altfel suita de De Falla este mult cântată în versiunea pentru mezzosoprană), desfăşurându-se în voie în special în momentele de amplă respiraţie, evocatoare sau nostalgice, sentimentale şi totuşi cu o anume simplitate firească, până şi izbucnirile spectaculoase rămânând „bine temperate“. Iar partenerul său de scenă, Josu Okiñena, se pliază cu fineţe şi promptitudine discursului solistic şi intenţiilor interpretative, iar rezultatul devine o încântare pentru ascultătorul avizat sau nu. Şi tocmai de aceea, rar am văzut, la un recital instrumental, o sală atât de plină şi de entuziastă; desigur, muzica spaniolă atrage ca un magnet, dar are impact numai dacă este redată aşa cum trebuie, cu trăirea şi implicarea cerută, dar şi cu reţinerea (sau autocenzura) care, aparent paradoxal, caracterizează cântul şi dansul atât de interiorizat şi tensionat al folclorului iberic.
   Ziua următoare, la Ateneu, a fost sărbătoare, nu doar pentru că maestrul Valentin Gheorghiu aniversa 85 de ani de viaţă şi şapte decenii de la debutul la Filarmonică, ci şi pentru că pianistul – într-o formă incredibilă – a cântat alături de mai tineri colegi şi prieteni de mare valoare artistică, de multă vreme reuniţi într-un ansamblu cameral excepţional. Cu acelaşi calm aristocratic dintotdeauna, cu supleţe şi evoluţie tehnică impecabilă, pianistul a abordat, împreună cu violonistul Gabriel Croitoru, Sonata nr. 9 Kreutzer de Beethoven, amplă, complexă şi ofertantă, realizată cu aplomb şi vitalitate, păstrând, chiar şi în secţiunile lente, o anume robusteţe a expresiei, sunetul superb al viorii relaţionând perfect cu tuşeul rotund al pianului, într-un dialog alert şi captivant. Atmosfera s-a schimbat fundamental în Trio nr. 4 Dumky de Dvoˇrák, celor doi alăturându-li-sevioloncelistul Marin Cazacu, aducând un plus de căldură şi culoare prin generozitatea sunetului de o frumuseţe ce se dezvăluie încă din primele măsuri, scurtele intervenţii solistice ale fiecărui instrument şi mai ales relaţionarea inteligentă, cu adevărat artistică în „curgerea“ de ansamblu, trecând de la exuberanţă la dramatism, momente evocatoare sau chiar epice, cu tentă melancolic-nostalgică, ţesând o stare de adâncă vibraţie emoţională, transmisă publicului cu naturaleţea profesionalismului care, de fapt, se numeşte Artă. O sală plină, cu spectatori care... ştiau bine ce ascultă, cu prea puţini oameni din lumea muzicii, dar cu melomani împătimiţi, a ovaţionat minute în şir, bucurându-se deopotrivă de bisurile acordate – o parte din acel Trio şi un Adagio compus cândva de Valentin Gheorghiu, cântat acum în memoria fratelui său, reputatul Ştefan Gheorghiu; iar maestrul sărbătorit în acea seară, neschimbat de decenii, a dat impresia că ar fi continuat să cânte cu aceeaşi plăcere şi (aparentă) lipsă de efort pe care le ştim de o viaţă. Mă întreb cum a fost, în urmă cu şapte decenii, acel debut al său, sub bagheta lui George Georgescu? Cu siguranţă deschizător al unui parcurs neafectat de „ceva“, şi ieri şi azi şi mâine...

 

Foto: Romică Zaharia

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe