Newsflash
Cultură

Lucy, un dar al luminii divine

de Geo VASILE - aug. 7 2014
Lucy, un dar al luminii divine
      Aprilie 1926. Tinerei Isabel îi place lumina farului de pe Ianus Rock, o palmă de pământ dintre cele două oceane, Indian şi Austral (de la Virginia Woolf până la Colin Tolbin, farul şi lumina lui au constituit o sursă mitografică în literatură!), ce luminează nopţile apelor nemărginite. Şi adoră dimineţile radioase, vestite de zorii ce se ivesc aici mai repede decât oriunde pe pământ, ca şi cum acel far ar fi fost centrul lumii. E un motiv în plus să coboare în fiecare zi spre mica plajă stâncoasă şi să-şi ofere momente de extaz în faţa azurului fără fruntarii, a punctului în care cele două oceane se întind precum un covor fermecat. Acolo, pe îndepărtata insulă aparţinând continentului australian, locuită doar de ea şi de soţul ei, Tom Sherbourne, veteran al primei conflagraţii mondiale, în prezent paznicul farului, Isabel s-a obişnuit cu tăcerile lungi, scandate doar de vuietul asurzitor al valurilor. Dar în acea dimineaţă, un strigăt firav ca un zbor de pescăruş a rupt pe neaşteptate liniştea zorilor. Acel strigăt  s-a dovedit a fi scâncetul unui bebeluş, menit să le schimbe pentru totdeauna viaţa. O fetiţă ce nu avea mai mult de două-trei luni plângea pe fundul unei bărci aduse de valuri pe ţărmul stâncos. În barcă se mai afla şi cadavrul unui necunoscut, care pe parcursul cărţii se va dovedi a fi fost tatăl ei. Reuşise să-şi salveze copila, nu şi propria viaţă, în urma unei tentative de asasinat cu conotaţii xenofobe a familiei lui stabilite în cea mai apropiată aşezare de pe uscat,  Pointe Partageuse.
       Pentru Isabel, copila fără nume este darul cel mai preţios pe care oceanul i-l putea face, fiica pe care şi-a dorit-o dintotdeauna – şi a ei va fi! Nimeni nu va şti vreodată adevărul, este de ajuns să se încalce doar o regulă, pentru ea insignifiantă, nu şi pentru un militar ca Tom, obligat contractual să semnaleze autorităţilor de la Partageuse orice amănunt, inclusiv acea ambarcaţiune naufragiată pe Ianus Rock, pe Plaja Epavei. Tom cedează rugăminţii înlăcrimate a soţiei, astfel că nimeni nu va afla vreodată că fetiţa e în viaţă. Hotărăsc să o boteze Lucy. Nu trece mult timp şi mica fiinţă, vioaie şi dornică de afecţiune, va deveni lumina vieţii lor. Dar orice lumină generează şi umbre, ce ascund o taină apăsătoare precum o stâncă. Fiindcă pe uscat, la Partageuse, există o femeie care încă speră, în ciuda oricărei raţiuni. Nefericită, dar determinată. Se conturează astfel o poveste ce explorează ceea ce e drept şi ceea ce e greşit şi cum adesea aceste norme morale par unul şi acelaşi lucru.
     Acesta este romanul unei mame şi al unui tată şi al fiicei lor secrete, romanul de debut al australiencei rezidente în prezent la Londra, M. L. StedmanLumina dintre oceane, Polirom, 2013, 355 p. (traducere din limba engleză şi note de Anca-Gabriela Sârbu). Cartea, protagonista Târgului de carte de la Frankfurt din 2011, tradusă în peste treizeci de limbi, a devenit bestseller internaţional datorită epicii intense şi pline de sentimente puternice, concentrate în acaparatorul binom iubire-vinovăţie, apte să emoţioneze, să indigneze, să declanşeze un noian de reflecţii, să sensibilizeze clapele sufleteşti ale cititorului, fie el şi unul supersofisticat.
   Autoarea face un salt temporal de câţiva ani, cu prilejul căruia ni se oferă coordonate preţioase ale omului Tom, despre războiul în care a luptat, despre obsesia noroiului şi a sângelui tranşeelor, despre sentimentul de vinovăţie al celui ce şi-a văzut camarazii sfârtecaţi de grenade şi obuze, martor sensibil, dar aproape absent în haosul şi frenezia Australiei postbelice. Astfel ne explicăm opţiunea lui de a accepta postul de paznic de far, un fel de exil voluntar „departe de lumea dezlănţuită”. Tom pune pasiune în ceea ce face, este precis în transmiterea raportului zilnic, nu suferă de singurătate. Şi totuşi nu-i vine să creadă că o fată tânără şi frumoasă ca Isabel Graysmark şi-ar dori să-şi petreacă viaţa alături de el pe Ianus Rock.  O insulă vrăjită, unde timpul pare a se dilata, a se scurge mai domol, totul fiind amplificat şi trăit nemijlocit: vuietul valurilor oceanului, al vântului peregrin fără odihnă, lumina regulată şi securizantă a farului, natura cu ritmurile sale, şi nu în ultimul rând, „locuitorii“ săi. Protagoniştilor Tom şi  Isabel le place această viaţă, se iubesc şi sunt totul unul pentru celălalt şi atunci când se vesteşte venirea pe lume a primului lor fiu, se simt în al nouălea cer şi împliniţi. Dar tânăra soţie pierde copilul, apoi pe al doilea şi pe al treilea. Este sfâşietor sentimentul tinerei femei ce conştientizează că nu poate zămisli viaţă asupra căreia să-şi reverse iubirea şi ocrotirea maternă – sentimentul de vid, de inutilitate, de doliu fără mângâiere.
      Venirea acelui copilaş chiar în momentele în care durerea pentru fiii pierduţi îi mistuia pe amândoi, supravieţuind mării învolburate de furtună şi supravegheată de lumina farului, va fi ancora de salvare. Totodată, sosirea copilei înseamnă şi o mare dilemă. În acel colţ  de lume uitat de toţi, unde sunt doar ei doi, orice lucru pare să capete conotaţii diferite şi, în cele din urmă, din dragoste pentru Isabel, scrupulosul Tom hotărăşte să închidă ochii şi urechile, ignorându-şi datoria şi conştiinţa profesională. Decizie luată nu fără a metaboliza o seamă de întrebări. Există opţiuni care, odată alese, înseamnă inevitabil pentru unii fericire, iar pentru alţii nefericire. Tom încearcă, în numele iubirii pentru Isabel şi Lucy, să pună surdină propriei conştiinţe şi amărăciuni, imaginându-şi durerea adevăratei familii a copilei. Dar mai devreme sau mai târziu, viaţa ne cere decontul propriilor acţiuni, şi nu arareori decontul este devastator.
      „Lumina dintre oceane“ se ţese în jurul unor teme etern umane şi mereu la fel de fierbinţi, ca de pildă relaţia părinţi–copii; atinge şi clape „discutabile“ din punct de vedere moral, deşi credem că cititorului îi va fi greu să se posteze de-o parte sau de alta şi să afirme în mod net care dintre cele două mame a greşit şi care nu, cine este „călăul“ şi cine „victima“ (incontestabil fiind faptul că prima şi veritabila victimă a adulţilor este chiar Lucy).
        Deşi autoarea impune doar opţiunea sa narativă, are grijă să nu inducă neapărat o judecată morală, lăsându-i cititorului posibilitatea de a opta când, cât şi cu cine să se identifice, cui să-i dea dreptate, pe cine să învinovăţească, să înţeleagă, să dispreţuiască sau să admire şi, în fine, pe cine să ierte. Este şi o carte despre iertare, la urma urmelor o consecinţă a unei iubiri adevărate. O iubire nu neapărat liniară, statornică, protectoare şi calmă, ci, dimpotrivă, uneori furtunoasă ca oceanul şi întunecată ca noaptea, eclipsând stihia eternă a valurilor. Dar întotdeauna o iubire menită să strălucească necontenit precum un far, alternând lumina cu umbra.
        O iubire, rod al unei opţiuni făcute conştient de personajele romanului, cărora autoarea M. L. Stedman le lasă întotdeauna libertatea de a alege şi acţiona în cele mai felurite circumstanţe, inclusiv morale, la bine şi la rău. O ştire de ultimă oră informează că un scenariu după carte va deveni în curând  film în regia lui Derek Cianfrance.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe