Autentificare

Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!

Căutare:

Căutare:

Acasă  »  CULTURĂ  »  Cultură

Haydn încadrat de Mozart

Viața Medicală
Anca FLOREA vineri, 29 mai 2015
Stagiunea Orchestrei de cameră Radio a propus, la mijloc de mai, o seară de muzică clasică, atractivă şi pentru că alătura opusuri mozartiene mai puţin cunoscute şi pentru că la pupitru s-a aflat un dirijor apreciat în precedentele sale apariţii pe podiumul nostru de concert. Şi de această dată, Ralf Sochaczewsky (foto) a condus cu o gestică restrânsă, precisă, de „şcoală germană“, dar cu o anume relaxare, vădind şi o cunoaştere stilistică atentă. A reuşit să contureze atmosfera cerută de fiecare partitură abordată.
Structura programului a fost, de aseme­nea, interesantă, două lucrări vocal-simfo­nice rar cântate din creaţia lui Mozart au încadrat Simfonia nr. 95 de Haydn. Astfel, în deschidere am ascultat Kyrie în Re minor, cu încărcătura şi sobrietatea unei secvenţe de rugă, în care Corul Radio (pregătit de Dan-Mihai Goia) şi orchestra au păstrat linia generoasă a frazei şi căldura specific mozartiană, pentru ca, în partea a doua a serii, să se prezinte Cantata Davide penitente, scrisă pentru solişti vocali, cor şi orchestră, dar într-o manieră surprinzătoare, apropiată mai curând de spiritul operelor de Mozart, nu doar ca factură a „numerelor închise”, cu arii, un terţet şi pagini corale ample, ci chiar cu prelucrări evidente din alte opusuri celebre, compozitorul autocitându-se masiv. Paradoxal, o creaţie practic necunoscută s-a dovedit totuşi familiară melomanilor, tocmai pentru că au recunoscut imediat fragmente decupate din acele partituri îndrăgite.
Dacă în „Kyrie“ textul era în limba latină, conform cerinţelor muzicii religioase catolice, Cantata a fost scrisă în limba italiană, un argument în plus pentru ca, deşi gândită de asemenea pentru a fi interpretată în biserică, să aibă toate datele unei opere sclipitoare. Ariile bogate în coloraturi şi ornamente solicitante au reliefat vocea sticloasă, la limita stridenţei, pe care soprana Mădălina Barbu o utilizează însă cu limpezime în „fiorituri“ şi acute, dar şi calitatea timbrală şi eleganţa conducerii frazei a mezzosopranei Mihaela Işpan, sigură şi maleabilă în susţinerea ţesăturii complexe, asemenea tenorului Tiberius Simu, a cărui muzicalitate şi ştiinţă a „cântului frumos“ s-a relevat şi de această dată, vocea sa lirică fiind avantajată de scriitura prioritar în registrul mediu, excelent pus în valoare. În terţet, emisia uşor deschisă a sopranei a contrastat pregnant cu partenerii, generând o oarecare lipsă de unitate în plan sonor. Dar corul a avut momente ample, concepute mult mai aproape de sensurile unei lucrări de factură religioasă. Au rezultat astfel două planuri expresive destul de diferite, pe care orchestra a reuşit să le echilibreze ca un liant deosebit de bine realizat, urmărind cu fluenţă şi discreţie demersul vocal.
Între cele două opusuri mozartiene, Simfonia de Haydn a adus supleţe şi sclipire, delicateţe şi farmec, ritmuri de dans şi secţiuni graţioase sau pline de vervă, nuanţate cu bun gust. Un solo de violoncel remarcabil (numele instrumentistului merita notat pe afiş) a accentuat savoarea şi rafinamentul simfoniei, sub bagheta unui dirijor talentat, care stăpâneşte perfect secretul colaborării cu orchestra, corul şi soliştii.
Din păcate, sala Radio a fost deprimant de goală, iar o parte dintre spectatori, aplaudând unde nu trebuia, au lăsat impresia că asistă pentru prima oară la un concert. Totuşi, melomanii au avut parte de o seară de muzică bună, foarte bine interpretată, aplaudând şi ovaţionând îndelung la final, pentru că, într-adevăr, toţi cei „implicaţi“ în acel program meritau din plin recunoaşterea şi mulţumirile publicului.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Avem două tipuri de abonamente anuale:
• Tipărit + digital – 180 de lei
• Digital – 115 lei

Prețul include TVA și taxele poștale de expediere a ziarului.
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
• Colegiul Medicilor Dentiști din România – 5 ore de EMC
• Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
• OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
• OAMGMAMR – 5 ore de EMC