Newsflash
Cultură

Festivaluri, festivaluri

de Anca FLOREA - mai 22 2009
Festivaluri, festivaluri
Este primăvară, deci este vremea festivalurilor, aşa că la Cluj-Napoca, timp de o săptămână, am urmărit o primă ediţie a unui demers unic la noi (şi nu numai), lansat de Academia de Muzică, sub genericul „Opera viva“, în cadrul căruia s-au prezentat producţii studenţeşti din toată ţara, pentru ca profesori şi discipoli să asiste la spectacolele colegilor, într-un profitabil schimb de experienţă. A fost şi o posibilitate de a descoperi tineri de valoare, de a observa cum se lucrează la clasele de canto şi de regie, cum reuşesc – sau nu – să formeze noua generaţie de artişti lirici de care avem atâta nevoie. Privit în ansamblu, festivalul a adus pe scenă momente excepţionale, bune, dar şi mediocre, fiecare universitate prezentându-se, deci, la nivelul real, fără „cosmetizări“. Dacă majoritatea evoluţiilor au fost acompaniate de pian (fiind dificilă deplasarea cu orchestra din alte oraşe), reprezentaţiile clujene au beneficiat de colaborarea excelentă cu orchestra studenţilor din acest centru cultural, dar şi cu instrumentiştii Operei Maghiare, care au învăţat special o partitură pretenţioasă. Şi trebuie subliniat faptul că teatrul a pus la dispoziţie şi scena, pentru spectacole şi repetiţii, în timp ce Opera Română a refuzat, fiind foarte „ocupată“... într-o singură seară.
 
Universitatea „Ovidius“ din Constanţa a propus, pe video, secvenţe din Don Giovanni şi Cosi fan tutte, derulate pe scena Operei, colaborând cu orchestra teatrului, într-o regie convenţională (Florenţa Marinescu), cu glasuri discutabile, cântând permanent în forţă, dar am remarcat datele vocale ale tenorului Ciprian Done şi baritonului Cătălin Ţoropec. Apoi, acelaşi titlu – Căsătoria secretă de Cimarosa – s-a prezentat, întâmplător, în două versiuni interpretative – cea a Academiei ieşene, în care am admirat regia ingenioasă semnată de Anda Tăbăcaru, dar m-a decepţionat nivelul (ne)pregătirii vocale, şi... invers, am aplaudat frumuseţea şi tehnica adecvată a unor glasuri clujene (între care s-au detaşat net tenorul Ştefan Pop şi sopranele Luiza Fatyol şi Adela Zaharia), plictisindu-ne montarea fadă imaginată de Anca Mihuţ. A fost însă un prilej să descopăr un dirijor deosebit – Cristian Sandu. Academia-gazdă a oferit şi un superb Don Giovanni, pus în scenă de Ionel Pantea (deopotrivă directorul de program al festivalului), bas recunoscut pentru ştiinţa sa în muzica lui Mozart, care a realizat un spectacol de un profesionalism impresionant, beneficiind şi de interpreţi extrem de talentaţi ca actori şi, în general, capabili să cânte cuceritor – pentru că baritonul Florin Estefan a fost un excepţional Don Giovanni (şi va face o carieră importantă), Bogdan Nistor a încântat în Leporello, iar soprana Balasz Borbala a rezolvat bine dificilul rol Donna Anna, sub bagheta experimentatului Victor Dumănescu. Iar Universitatea bucureşteană a propus Dido şi Aeneas de Purcell, cu un ansamblu instrumental remarcabil, cu solişti buni şi expresivi – în special Emanuela Pascu, Rodica Vică, Mihail Dohotari –, un dirijor debutant – Alexandru Ganea – asemeni coregrafei Lavinia Huţanu, într-o regie eficientă – Daniel Prallea-Blaga. A deziluzionat prezentarea Universităţii din Oradea, în pagini cântate defectuos, „ca la şcoală“, ne-a amuzat D’ale carnavalului de Hary Bela în versiunea Universităţii timişorene, din nou în regia lui Ionel Pantea, realizată curat în spiritul lui Caragiale, pentru ca studenţii din Szeged (Ungaria) să ofere operele Le Cadi dupe de Gluck, La canterina de Haydn şi L’oca del Cairo de Mozart, abordate modern, dar cu bun gust, interpretate cu farmec şi voci calitative.
 
Şi, dacă la Cluj „oficialii“ nu s-au prea implicat, la Festivalul „Tinere talente“ de la Rm. Vâlcea, ajuns la ediţia a XXX-a, s-a dovedit încă o dată capacitatea Primăriei de a susţine o manifestare de prestigiu în care au evoluat „copiii“ de altădată – acum artişti de valoare – soprana Irina Săndulescu-Bălan, pianistul Viniciu Moroianu, violoncelistul Marin Cazacu – şi tinerii de azi, în concerte camerale sau alături de Filarmonica locală dirijată fie de Leonard Boga, fie de Florin Totan, remarcându-se pianiştii Daria Tudor şi Tudor Căldare, clarinetistul Albert Codreanu şi cornistul Robert Preduţ sau trompetistul Cătălin Grigorescu, într-o desfăşurare de talente remarcabile, selectate de directorul Rodica Sava la nivelul cerut de o ediţie aniversară.
 
Iar Festivalul timişorean a continuat cu un strălucitor spectacol cu Bărbierul din Sevilla de Rossini, pentru ca la 27 mai să încheie ediţia a XXXIV-a cu Nabuccode Verdi într-o nouă montare, cu distribuţii internaţionale de marcă, aşa cum Opera şi-a obişnuit publicul fidel şi entuziast, care asaltează sala, unde, de fiecare dată, e sărbătoare.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe