Sfârșitul
săptămânii a adus, în viața noastră muzicală, câteva repere interesante. Spre
exemplu, stagiunea Orchestrei Naționale Radio a debutat printr-un concert
deosebit, propunând și întâlnirea cu tânărul violoncelist Valentin Răduțiu.
Născut și format în Germania, cu o „carte de vizită“ de invidiat,
violoncelistul a cântat pe un instrument Rugieri 1686 în „Variațiunile rococo“
de Ceaikovski. Lucrarea a fost urmată de Simfonia nr. 1 de Mahler, partitură
care, sub bagheta deja binecunoscutului Julien Salemkour, a fost excelent
interpretată. Ansamblul a sunat dens și omogen, construind pagini ample de
meditație și lirism sau momente de anvergură bine dozate, într-o desfășurare
logică și unitară, mult aplaudată de public. Au fost interpretate opusuri de
mare frumusețe, de o orchestră care continuă parcursul de apreciat din cadrul
Festivalului „Enescu“, în care o altă creație mahleriană – monumentala Simfonie
nr. 8 – a fost realizată la cote performante.
Chiar
a doua zi, la Constanța, s-a derulat un spectacol cu opera „Carmen“ de Bizet,
cu o distribuție echilibrată, dirijorul Vlad Conta, invitat de la Opera
bucureșteană, colaborând cu Lucia Mihalache, Răzvan Săraru, Marius Mitrofan,
dar și cu soliști care debutau în rolurile respective – Laura Eftimie
(Micaela), Smaranda Drăghici (Frasquita) sau Stela Sârbu (Mercedes), alături de
Laurențiu Severin sau Marius Eftimie. Se pregătea însă o nouă ediție a
Festivalului de operă și balet, programată să înceapă la 29 octombrie.
Și
tot sâmbătă, 10 octombrie, dar la Craiova, s-a inaugurat ediția a paisprezecea
a Festivalului internațional „Elena Teodorini“, printr-o reprezentație cu
„Elixirul dragostei“ de Donizetti, producție recent intrată în repertoriul
teatrului (foto). Tot aici, până la final de noiembrie se vor derula,
după cum menționează comunicatul oficial, 21 de spectacole susținute de
ansamblul craiovean: „Sânge vienez“ (17 octombrie), „Zâna păpușilor“ (19
octombrie), „Sylvia“ (21 octombrie), „Otello“ (29 octombrie), „Don Giovanni“ (8
noiembrie). Sunt spectacole care vor alterna cu cele oferite de nouă trupe
invitate din țară și străinătate, precum: „Evgheni Oneghin“ (22 octombrie) sau
„Giselle“ (12 noiembrie) în viziunea Operei din Chișinău, opera „Nunta lui
Figaro“ prezentată de oaspeți din Belgrad (15 noiembrie), „Cenerentola“ cu
ansamblul de la Sofia (4 noiembrie) și, în premieră la noi, „Procesul“ de
Philip Glass, operă montată anul trecut la Teatrul din Magdeburg, Germania.
Dar
melomanii vor putea aplauda, în festival, și corul „Madrigal“ (25 octombrie) și
o producție a Universității Naționale de Muzică din București cu „Gianni
Schicchi“ (2 noiembrie) și „Isteața“ cu actorii Teatrului din Craiova sau
„Vrăjitorul din Oz“ oferit de Teatrul „Colibri“, precum și „Școala nevestelor“
în interpretarea Filarmonicii din Rm. Vâlcea (12 octombrie), o Gală a operei la
Filarmonica „Oltenia“ (16 octombrie) și multe alte tentații greu de refuzat.
Iar Gala laureaților ediției a doua a Concursului internațional de canto va
avea loc la 20 noiembrie, juriul desemnând câștigătorii după audierea
numeroșilor candidați înscriși, parte deja soliști ai teatrelor lirice din
țară. Va fi, cu siguranță, o perioadă aglomerată pentru melomanii craioveni, în
cele șase săptămâni de sărbătoare muzicală, interesantă fiind și dorința de
diversificare a paletei repertoriale, prin includerea unor piese de teatru sau
a unor concerte-spectacol.
Pe
de altă parte, la București a reînceput stagiunea camerală, Muzeul „Enescu“
propunând, pentru luni, 12 octombrie, un recital aparte, Sorin Petrescu (pian,
sintetizator) și Doru Roman (percuție) prezentând, sub genericul „Aurel
Stroe... prin binoclu“, lucrări semnate de reputatul compozitor, parte în primă
audiție absolută. A doua zi, la Ateneu, Institutul „Cervantes“ a prezentat un
program în care violonista Maria Florea și pianistul Juan Barahona, sosiți din
Spania, au abordat opusuri de Mozart, Turina, Ravel sau De Falla.
Se
pare că toamna aduce, încă din primele zile, seri muzicale pe care merită să le
urmărim, fie și în ciuda vremii care, cel puțin în prima jumătate de octombrie,
ne amintește mai curând de iarnă.