Newsflash
Cultură

Desen, gravură și literatură

de Dr. Raluca BULEA - ian. 20 2017
Desen, gravură și literatură
    A devenit deja o tradiție ca în fiecare an delegația Valonia-Bruxelles să aducă pentru publicul românesc un reprezentant de seamă al artelor vizuale din regiunea pe care o reprezintă, promovând totodată un concept muzeal deosebit, care susține prezența de muzee specializate pe un anumit segment al artei în diferite orașe ale țării. După o serie de colaborări cu Muzeul fotografiei din Charleroi, a venit rândul Centrului gravurii și al imaginii imprimate din La Louvière, instituție cu rol de muzeu și de atelier de creație deopotrivă, să propună ceva din colecția sa impresionantă, care însumează peste 13.000 de lucrări.
   Alegerea s-a oprit asupra lui Pierre Alechinsky, pictor, grafician, ilustrator de carte, un artist complex, aproape nonagenar (s-a născut la Bruxelles în 1927, într-o familie de medici), care și-a început cariera ca membru al avangardei belgiene în perioada ce a urmat celui de-al Doilea Război Mondial. După colaborarea din anii 1949–1951 cu faimoasa grupare internațională CoBra, Alechinsky și-a urmat propriul drum profesional, dar păstrând bucuria, din acea perioadă, a lucrului în comun cu alți artiști, indiferent de forma lor de exprimare. Acest mod de a crea, deschis și generos, diametral opus izolării și egocentrismului ce îi caracterizează uneori pe artiștii plastici, este de altfel și ideea care a stat la baza expoziției care poate fi vizitată până la 31 ianuarie 2017 în sălile Kretzulescu ale MNAR, intitulată sugestiv Pierre Alechinsky și scriitorii.
   Reunind nu mai puțin de 66 de lucrări, care includ ilustrație de carte, afișe, gravuri și acoperă patruzeci de ani de activitate artistică (1967–2007), expoziția este o in­cursiune inedită într-o zonă în care desenul și literatura se îngemănează pentru a da naștere unor percepții noi sau mai profunde asupra creațiilor alese. Ceea ce vedem pe simeze este rodul colaborării între Alechinsky și prietenii săi scriitori (Eugène Ionesco și Emil Cioran sunt de departe numele cele mai cunoscute și semnificative pentru români), textul și desenele fiind plăsmuite aproape simultan, după fructuoase discuții despre subiectul abordat. Deși a preferat mereu să lucreze cu autori în viață, cu care să se poată consulta și contrazice la nevoie, artistul a făcut uneori și excepții, tot de dragul prietenilor. Una dintre excepții a fost ilustrarea „Tratatului despre excitanții moderni”, scrierea lui Balzac din 1839, referitoare la cafea, alcool, ceai, zahăr și tutun, reeditată într-o ediție bibliofilă cu totul aparte în 1989. De la distanță, seria de gravuri poate atrage datorită unei puternice pete de culoare acolo unde restul este reprezentat cu negru pe alb. Descoperim mai apoi cum draperia portocalie, ce părea o prezență discretă la început, ajunge să ia în stăpânire aproape în întregime suprafața hârtiei, o metaforă a felului cum substanțele nocive ajung să dețină controlul asupra creierului consumatorilor.
   Pentru o mai bună înțelegere a modului în care lui Pierre Alechinsky îi place să creeze și să lucreze în echipă sunt necesare cel puțin încă două popasuri în expoziție. Seria de ilustrații ale textului „Fiecare dimineață”, semnat de Eugène Ionesco, exemplifică atracția pe care documentele tipărite au exercitat-o asupra artistului, acesta alegând uneori să dea la o parte coala albă de hârtie, pentru a-și realiza desenele sau gravurile pe foi cu antet, vechi facturi, hărți, pagini de carte etc. Pe de altă parte, au existat situații când un produs finit, un tiraj de carte, a fost rodul unei munci la șase mâini, ilustrațiile călătorind între doi artiști plastici, dintr-un capăt al lumii în altul, îmbogățindu-se de fiecare dată. Așa s-a întâmplat cu volumul de poezie „Niciodată”, semnat de Joyce Mansour, pentru care Alechinsky a dialogat grafic cu chilianul Roberto Matta. Un alt amănunt care nu se dezvăluie de la o primă privire este legat de organizarea desenului în pagină, făcută invers decât în mod obișnuit, deoarece ne aflăm în fața unui artist stângaci care a continuat să deseneze cu mâna stângă, deși a fost obligat în copilărie să învețe să scrie cu dreapta.
   Nu în ultimul rând, expoziția mai are o valență. Pe lângă faptul că ne apropie de artistul Alechinsky, de diferitele suporturi ale imaginii imprimate (afiș, ilustrație de carte, gravură), și de ideea de carte ca obiect de artă, de colecție, esențialmente diferit de ceea ce găsim de obicei în librării, ea ne aduce în atenție și o seamă de scriitori ai secolului XX și o parte din creația lor literară, în care ar merita, de asemenea, să ne pierdem gândurile pentru o vreme.

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe