Newsflash
Cultură

Cine a fost Mona Lisa?

de Geo VASILE - aug. 27 2013
Cine a fost Mona Lisa?
   J. M. Dillard (n. 1954, Florida), după opt ani petrecuţi alături de studenţii săi din Washington, cărora le-a predat limba engleză, se mută în California şi se dedică trup şi suflet scrisului, semnând romane fantasy şi science fiction (seria Star Trek). Succesul internaţional îl va obţine însă prin romanele sale istorice, semnate Jeanne Kalogridis, între care cele mai reuşite ni se par a fi „The Borgia Bride“ (2005), „I, Mona Lisa“ (2006), „The Devil’s Queen“ (2009), „The Scarlet Contessa: A Novel of the Italian Renaissance“ (2010). Ne-am oprit la Eu, Mona Lisa (Humanitas Fiction, 2012). Traducerea, fluentă şi captivantă, pe măsura originalului, este semnată de Marian Brătescu şi Carmen Săndulescu.
   Scindată în 70 de secvenţe, precedate de un prolog şi încheiate, în buna tradiţie a speciei clasice, printr-un epilog, povestirea se derulează la Florenţa între anii 1478 şi 1498; vocea narativă este, fireşte, a protagonistei, nu alta decât Lisa di Antonio Gherardini, alias Madonna Lisa, devenită în prescurtarea celor din popor Monna Lisa. Aducerea în prim-planul romanului a unei figuri imortalizate de tehnica picturală a lui Leonardo da Vinci face parte din reţeta de succes de public a epicii postmoderne, în sensul valorizării unor personaje atestate istoric (începând cu Iisus, Caligula, Ovidiu, Ioana d’Arc, Gilles de Rais şi terminând cu Dante, Petrarca, Maria Callas, Pessoa, Goya, Nostradamus, Marchizul de Sade, Gauguin,Marylin Monroe etc.), între biografism şi ficţiune, menite să acopere unele pete albe din viaţa şi opera acelora, fie prin idealizare sau demitizare, fie prin lansarea unor ipoteze, supoziţii sau alegaţii înveşmântate verosimil, de un senzaţional ameţitor.
   Oricum, deosebindu-se fundamental de monografiile pioase, documentate aproape ştiinţific, tip André Maurois, elaborarea acestui tip de roman este un complex proces de reanimare a unor eroi sau eroine atestate istoric, în tablouri vivante credibile, totul servit întru readucerea în actualitatea noastră devoratoare de efemere ştiri mediatice, a senzaţiei de realitate tangibilă, consistentă, referenţială, de plonjare într-un timp şi spaţiu fără fruntarii. Acestui tip de scriitură îi este îngăduit un imaginar prodigios fără silnicia probelor documentare sau a citării surselor.
   În Eu, Mona Lisa, îi auzim şi-i vedem la ridicarea cortinei, în roluri consacrate, inedite sau episodice, pe Marsilio Ficino, pe Leonardo, pe Botticelli, pe Pico della Mirandola, pe Michelangelo, pe dominicanul Girolamo Savonarola, călugăr fanatic împroşcând cu profeţii şi anateme apocaliptice luxul deşănţat al dinastiei Medici, ţinta preferată fiind patronul epocii, Lorenzo de’ Medici (il Magnifico), cel mai bogat om şi stăpân (inclusiv politic) al Florenţei. Necruţător cu adversarii săi (condamnă la moarte 80 de conspiratori legaţi de familia Pazzi, ucişi în doar cinci zile), Lorenzo este totodată om al Renaşterii, colecţionar al comorilor ce se regăsesc în parte azi în galeriile Uffizi, Palazzo Pitti, Palazzo della Signoria etc., iubitor mecena şi comanditar al operelor unor mari pictori, sculptori, arhitecţi, scriitori ai epocii, el însuşi un autor de versuri pe motive antice – carpe diem sau fugit irreparabile tempus etc. Aşadar, o epocă de intrigi şi conjuraţii, de artişti sublimi şi asasini brutali, de predicatori şi ruguri, de pasiuni şi lupte fratricide.
   Revenind însă la adolescenta Monna Lisa, vom constata că nu este deloc uşor să fii o fată tânără în Florenţa sfârşitului de veac 15, sfâşiat de un turbion de tulburări şi vendete politice. Romanul debutează cu faimosul complot al dinastiei de bancheri Pazzi în contra celor câţiva Medici, participanţi la slujba din somptuoasa catedrală Santa Maria del Fiore, în frunte cu Lorenzo de’ Medici, ce scapă teafăr, nu însă şi iubitul său frate Giuliano. Lisa, ce avea pe-atunci doar 12 ani, este constrânsă să-şi însoţească tatăl la biserica unde îşi ţinea predicile Girolamo Savonarola, dominicanul adus la Florenţa de contele Pico della Mirandola: acesta nu uita de fiecare dată să spună că el nu face decât să reproducă cuvintele lui Dumnezeu, cu care se află în permanentă legătură. Sfârşitul acestei figuri religioase cu parti-pris-uri politice populiste va fi cel ştiut, pe rug, dar autoarea nu-i dedică prea mult spaţiu.
   Dar cine este de fapt Lisa? Este fiica lui ser Antonio, tatăl... vitreg al frumoasei florentine, născută, de fapt, aşa cum presupune autoarea (coup de théâtre!), dintr-o legătură extraconjugală a mamei sale Lucrezia cu aşa-zisul artist sodomit Leonardo, nu altul decât furnizorul de lâneturi fine al casei princiare Medici, ceea ce nu-l face să accepte căsătoria singurei sale copile cu cel mai tânăr membru al familiei Medici, fiul lui Lorenzo, numit tot Giuliano. Dar Lisa, o adolescentă rebelă, departe a se supune interdicţiei paterne, întreţine cu iubitul ei o corespondenţă amoroasă clandestină prin sclava sa, amintind de patetismul de bun gust al unui Stendhal din „Mânăstirea din Parma“. Un coup de foudre platonic, care, aşa cum vom vedea, devine destin.
   Va trebui să fie puternică şi iscusită, va trebui – ca orice eroină de legendă – să pătimească sufleteşte şi chiar fizic pentru a ajunge la dezlegarea misterului propriei naşteri, dar şi la râvnita fericire: cununia cu Giuliano şi noaptea de dragoste ce va fi şi ultima, căci chiar a doua zi iubitul ei soţ va trebui să se autoexileze în cea mai mare taină la Roma. Florenţa, instigată de nestinsa voinţă de răzbunare şi putere a familiei adverse, se răsculase. Lorenzo murise, aşadar principala ţintă a supravieţuitorilor facţiunii Pazzi deveniseră cei doi moştenitori, Piero şi Giuliano. Aceştia reuşesc să scape. După fuga lui Giuliano, un misterios şi bogat negustor de mătăsuri, viitor prior şi lider al revoltei din Florenţa, Francesco del Giocondo, părtaş al conjuraţiei din Santa Maria del Fiore, apropiat al lui ser Antonio, o convinge pe Monna Lisa prin varii tertipuri (confirmându-i zvonul că Giuliano al ei fusese pescuit înecat din Arno) să-i devină soţie, el fiind de fapt interesat să-l supravegheze pe tatăl ei, din care făcuse un instrument ucigaş al adversarilor clanului Pazzi, eliminându-l ulterior prin otrăvire.
   Procedurile Annei Kalogridis, expertă în Evul Mediu şi Renaştere, pleacă de la perioada Medici şi Pazzi, de la Leonardo şi Savonarola, de la papa Alessandro VI (alias Rodrigo Borgia, becher cu şapte copii) şi Carol, regele Franţei, pentru a disemina în interstiţiile istoriei ficţiunea sa romanescă, focalizând figura deja mitică a Monnei Lisa, enigmaticul personaj din probabil cel mai faimos tablou din lume, făcând din ea eroina unei vieţi aventuroase şi tulburătoare, a unei iubiri pe viaţă şi pe moarte, a unor bucurii (naşterea şi creşterea copilului lui Giuliano, reîntâlnirea acestuia, când nu se mai aştepta, în aceeaşi catedrală în care debutează romanul, salvarea lui de la moartea anunţată), dar şi primejdii şi dureri (moartea mamei sale, de care nu este străin gelosul ser Antonio, uciderea sclavei Zalumma, căsătoria ei cu del Giocondo, pervers frecventator nocturn al prostituatelor de pe podurile fluviului Arno etc.).
   Ne dăm seama că avem de-a face cu o eroină teribil de modernă, prea modernă. Într-adevăr, păcatul acestui voluminos roman este că toate personajele acţionează, vorbesc şi simt ca noi, cei din secolul XXI, abstracţie făcând de costume (în descrierea cărora Kalogridis este performantă) şi mijloace de transport. La sfârşitul lecturii, ne dăm seama că am parcurs un cocteil de romane, de dragoste, spy, policier, frescă istorică, thriller, un amalgam pasionant, chiar dacă uneori prolix şi static. Oricât am fi de zoili, trebuie să recunoaştem autoarei talentul de a imprima naraţiunii tensiune şi suspans, de a-şi face cititorul să empatizeze cu Lisa Gherardini. Stilul este evocativ à la Jean d’Ormesson şi convingător în detalii, portretistică şi descrieri (inclusiv de interioare), încât eşti tentat să crezi că însuşi enigmaticul personaj leonardesc i le-ar fi dictat autoarei. Dintre personaje, se detaşează cu precădere cele feminine: puternice şi determinate, ele asigură culoarea şi climatul epocii şi, implicit, ampla respiraţie epică a romanului. În orice caz, credem că majoritatea cititorilor şi-au dorit ca Lisa Gherardini di Antonio del Giocondo, zisă Monna Lisa, să fi fost una şi aceeaşi cu eroina romancierei americane: „un temperament fierbinte, un cuptor în care trebuie făurită sabia dreptăţii“, aşa cum îi ghicise astrologul. Şi a adevărului. În căutarea căruia va fi călăuzită de însuşi Leonardo, prieten, artist, dar şi spion şi om de acţiune. Şi, de ce nu, şi tatăl Lisei, alias Madonna Lisa.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe