Newsflash
Cultură

Atracții din toată lumea

de Anca FLOREA - sept. 30 2016
Atracții din toată lumea
    Festivalul „Bucharest Music Film“, care a debutat la 9 septembrie, a inclus, pe lângă proiecții sau retransmisii ale unor spectacole memorabile din întreaga lume, numeroase concerte pentru toate gusturile, în locații dintre cele mai diverse. Spectatorii, chiar și cei ocazionali, s-au bucurat de muzică bună în interpretări adesea excelente. În Piața Universității, de exemplu, au cântat Orchestra Simfonică București, condusă de Tiberiu Oprea, apoi Orchestra „Ionel Tudor“ în compania unor soliști îndrăgiți precum Mirabela Dauer, Corina Chiriac ș.a. Duminică a evoluat Bucharest Symphonic Pops, cu Serghei Simakov la pupitru, în colaborare cu pianista Mădălina Pașol, sosită din Germania. Începând de luni, s-au derulat, pe ecrane, înregistrări ale unor producții preluate de la Metropolitan Opera New York, precum „Don Pasquale“ de Donizetti (cu Anna Netrebko, Matthew Polenzani sau Mariusz Kwiecien, sub bagheta lui James Levine) și „Turandot“ de Puccini (în rolurile principale Maria Guleghina, Marcello Giordani, Samuel Ramey, în fosă Andris Nelsons). Miercuri au mai urcat pe scenă instrumentiști în duo, cvintetul Bucharest Winds sau ansamblul Romanian Radio Brass Quintet, invitată soprana Cecilia Ganovici, iar seara târziu, o formație de percuție. A doua zi a venit rândul genului liric, sub genericul „Opereta în trei“, cu soprana Gabriela Daha, junele comic Valentino Tiron și pianista Adina Cocargeanu, de la Teatrul de Operetă. A urmat un grup coral și trupa Zoli Toth Project. Sfârșitul săptămânii trecute a oferit, în același spațiu, programul Orchestrei Camerata Regală, dirijată de Constantin Grigore, soliști fiind soprana poloneză Katarzyna Dondalska, mezzosoprana Aura Twarowska de la Timișoara, tenorul spaniol Sergi Giménez Carreras, în piese agreabile și arii cu impact imediat la public. Apoi, Orchestra Națională Radio, sub conducerea lui Cristian Oroșanu, i-a avut ca oaspeți pe violoniștii Răzvan Popovici și Alexander Sitkovetsky, binecunoscuți melomanilor bucureșteni din stagiunile sau festivalurile camerale anterioare.
   În fine, duminică 18 septembrie, „seara vieneză“ a adus Sinfonietta din Viena, dirijată de Vinicius Kattah, care a propus opusuri create de compozitori celebri, notați ca soliști, soprana Milena Arsovska și bas-baritonul Andreas Jankowitsch.
   Manifestările din weekend au fost „dublate“ de întâlniri muzicale (și nu numai) oferite, la 557 de ani de atestare documentară a orașului, în cadrul „Zilelor Bucureștiului“. Au evoluat, așadar, în Cișmigiu sau Herăstrău, la Arenele Romane sau Piața Constituției, formații și soliști pop, rock, rapp etc., alături de alte manifestări organizate cu această ocazie: târguri meșteșugărești, tentații culinare, teatru de stradă, parada costumelor de epocă și multe surprize pentru mari și mici.
   În paralel, concursul „Enescu“ este în desfășurare, Ateneul Român găzduind finala secțiunii de vioară, apoi pe cea de pian, în încheierea competiției (25 septembrie). Vor mai fi recitaluri susținute fie de unii membri ai juriilor (violonistul Florin Croitoru cu miniaturi de mare atractivitate și dificultate, pianistul Peter Donohoe cu un program de muzică franceză – Ravel, Messiaen, Debussy –, dar și Scriabin), fie laureați ai ediției 2014 – violonistul Ștefan Tarara din Germania (cu partituri de secol XX – Enescu, Bartók, Britten, Prokofiev) și, la 24 septembrie, pianistul Josu de Solaun, cu o creație romantică – Schumann, Brahms, Chopin, Wagner-Liszt. Este un bun prilej pentru muzicologul Viorel Cosma de a-și lansa noul volum „Florilegiu enescian“, apărut la editura PIM, care, în cele 729 de pagini ale sale, adună articole scrise de autor de-a lungul a șapte decenii, despre „Enescu atât ca muzician plurivalent, cât și ca om de cultură din afara muzicii – folclorist, teolog, literat, colecționar de viori, artist plastic, filatelist“. S-a anunțat totodată că până la sfârșitul anului vor mai fi publicate alte două volume sub acest titlu.
   Pe de altă parte, după premiera operetei „Văduva veselă“ de Lehár, în regia lui Andrei Șerban, Opera din Iași a prezentat, la 17 septembrie, ediția a șaptea a proiectului în aer liber „Magia serii în sunet și lumină“; corul, orchestra, baletul și, firesc, soliști ai teatrului, cu Ciprian Teodorașcu la pupitru, au oferit momente de mare frumusețe din opere de Orff, Bizet, Verdi, Puccini, Dvořák, Donizetti, Leoncavallo, coruri de Verdi, arii și duete de Lehár, Kálmán, dar și o zarzuela, secvențe coregrafice de Ceaikovski sau Gigi Căciuleanu, pentru ca finalul să aducă alte pagini verdiene – „Tabloul triumfal“ din „Aida“ și, desigur „Brindisi“ din „Traviata“ –, în care s-au regăsit toți soliștii, alături de ansamblu, într-o seară unanim apreciată și entuziast aplaudată.
   Între timp, la mii de kilometri distanță s-a inaugurat Opera din Dubai, construită în apropierea vestitului Burj Khalifa, cu „fațada de sticlă ce seamănă cu un velier tradițional arab de la Marea Roșie“, având o capacitate de două mii de locuri. Primul eveniment pe această scenă a fost concertul legendarului tenor Placido Domingo, la care însă presa nu a avut acces. Primul spectacol desfășurat în acel modern lăcaș de cultură a fost, la 31 august, „Bărbierul din Sevilla“ de Rossini; ansamblul Teatrului „Verdi“ din Trieste – Italia, cu Francesco Quattrocchi în fosă, a beneficiat de o distribuție echilibrată, în care tenorul român Bogdan Mihai a apărut alături de baritonul Domenico Balzani, soprana Rocio Ignacio sau basul Giorgio Giuseppini. Deschiderea oficială este programată „în cursul acestui an, după finalizarea unor componente ale clădirii, inclusiv zonele verzi, precum și a unui restaurant prevăzut cu o terasă cu vedere la clădirea Operei“. După cum menționează comunicatele remise presei, în repertoriu se vor adăuga, musicalul „West Side Story“ de Bernstein sau opera „Pescuitorii de perle“ de Bizet, fără a se preciza în ce măsură teatrul liric va avea și un ansamblu propriu sau va continua colaborarea cu cele din străinătate. Oricum, este un proiect ambițios și, ca toate celelalte din zonă, de o anvergură cu totul aparte.

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe