Festivalul
„Bucharest Music Film“, care a debutat la 9 septembrie, a inclus,
pe lângă proiecții sau retransmisii ale unor spectacole memorabile
din întreaga lume, numeroase concerte pentru toate gusturile, în
locații dintre cele mai diverse. Spectatorii, chiar și cei
ocazionali, s-au bucurat de muzică bună în interpretări adesea
excelente. În Piața Universității, de exemplu, au cântat
Orchestra Simfonică București, condusă de Tiberiu Oprea, apoi
Orchestra „Ionel Tudor“ în compania unor soliști îndrăgiți
precum Mirabela Dauer, Corina Chiriac ș.a. Duminică a evoluat
Bucharest Symphonic Pops, cu Serghei Simakov la pupitru, în
colaborare cu pianista Mădălina Pașol, sosită din Germania.
Începând de luni, s-au derulat, pe ecrane, înregistrări ale unor
producții preluate de la Metropolitan Opera New York, precum „Don
Pasquale“ de Donizetti (cu Anna Netrebko, Matthew Polenzani sau
Mariusz Kwiecien, sub bagheta lui James Levine) și „Turandot“ de
Puccini (în rolurile principale Maria Guleghina, Marcello Giordani,
Samuel Ramey, în fosă Andris Nelsons). Miercuri au mai urcat pe
scenă instrumentiști în duo, cvintetul Bucharest Winds sau
ansamblul Romanian Radio Brass Quintet, invitată soprana Cecilia
Ganovici, iar seara târziu, o formație de percuție. A doua zi a
venit rândul genului liric, sub genericul „Opereta în trei“, cu
soprana Gabriela Daha, junele comic Valentino Tiron și pianista
Adina Cocargeanu, de la Teatrul de Operetă. A urmat un grup coral și
trupa Zoli Toth Project. Sfârșitul săptămânii trecute a oferit,
în același spațiu, programul Orchestrei Camerata Regală, dirijată
de Constantin Grigore, soliști fiind soprana poloneză Katarzyna
Dondalska, mezzosoprana Aura Twarowska de la Timișoara, tenorul
spaniol Sergi Giménez Carreras, în piese agreabile și arii cu
impact imediat la public. Apoi, Orchestra Națională Radio, sub
conducerea lui Cristian Oroșanu, i-a avut ca oaspeți pe violoniștii
Răzvan Popovici și Alexander Sitkovetsky, binecunoscuți
melomanilor bucureșteni din stagiunile sau festivalurile camerale
anterioare.
În
fine, duminică 18 septembrie, „seara vieneză“ a adus
Sinfonietta din Viena, dirijată de Vinicius Kattah, care a propus
opusuri create de compozitori celebri, notați ca soliști, soprana
Milena Arsovska și bas-baritonul Andreas Jankowitsch.
Manifestările
din weekend au fost „dublate“ de întâlniri muzicale (și nu
numai) oferite, la 557 de ani de atestare documentară a orașului,
în cadrul „Zilelor Bucureștiului“. Au evoluat, așadar, în
Cișmigiu sau Herăstrău, la Arenele Romane sau Piața Constituției,
formații și soliști pop, rock, rapp etc., alături de alte
manifestări organizate cu această ocazie: târguri meșteșugărești,
tentații culinare, teatru de stradă, parada costumelor de epocă și
multe surprize pentru mari și mici.
În
paralel, concursul „Enescu“ este în desfășurare, Ateneul Român
găzduind finala secțiunii de vioară, apoi pe cea de pian, în
încheierea competiției (25 septembrie). Vor mai fi recitaluri
susținute fie de unii membri ai juriilor (violonistul Florin
Croitoru cu miniaturi de mare atractivitate și dificultate,
pianistul Peter Donohoe cu un program de muzică franceză – Ravel,
Messiaen, Debussy –, dar și Scriabin), fie laureați ai ediției
2014 – violonistul Ștefan Tarara din Germania (cu partituri de
secol XX – Enescu, Bartók, Britten, Prokofiev) și, la 24
septembrie, pianistul Josu de Solaun, cu o creație romantică –
Schumann, Brahms, Chopin, Wagner-Liszt. Este un bun prilej pentru
muzicologul Viorel Cosma de a-și lansa noul volum „Florilegiu
enescian“, apărut la editura PIM, care, în cele 729 de pagini ale
sale, adună articole scrise de autor de-a lungul a șapte decenii,
despre „Enescu atât ca muzician plurivalent, cât și ca om de
cultură din afara muzicii – folclorist, teolog, literat,
colecționar de viori, artist plastic, filatelist“. S-a anunțat
totodată că până la sfârșitul anului vor mai fi publicate alte
două volume sub acest titlu.
Pe
de altă parte, după premiera operetei „Văduva veselă“ de
Lehár, în regia lui Andrei Șerban, Opera din Iași a prezentat, la
17 septembrie, ediția a șaptea a proiectului în aer liber „Magia
serii în sunet și lumină“; corul, orchestra, baletul și,
firesc, soliști ai teatrului, cu Ciprian Teodorașcu la pupitru, au
oferit momente de mare frumusețe din opere de Orff, Bizet, Verdi,
Puccini, Dvořák, Donizetti, Leoncavallo, coruri de Verdi, arii și
duete de Lehár, Kálmán, dar și o zarzuela, secvențe coregrafice
de Ceaikovski sau Gigi Căciuleanu, pentru ca finalul să aducă alte
pagini verdiene – „Tabloul triumfal“ din „Aida“ și,
desigur „Brindisi“ din „Traviata“ –, în care s-au regăsit
toți soliștii, alături de ansamblu, într-o seară unanim
apreciată și entuziast aplaudată.
Între
timp, la mii de kilometri distanță s-a inaugurat Opera din Dubai,
construită în apropierea vestitului Burj Khalifa, cu „fațada de
sticlă ce seamănă cu un velier tradițional arab de la Marea
Roșie“, având o capacitate de două mii de locuri. Primul
eveniment pe această scenă a fost concertul legendarului tenor
Placido Domingo, la care însă presa nu a avut acces. Primul
spectacol desfășurat în acel modern lăcaș de cultură a fost, la
31 august, „Bărbierul din Sevilla“ de Rossini; ansamblul
Teatrului „Verdi“ din Trieste – Italia, cu Francesco
Quattrocchi în fosă, a beneficiat de o distribuție echilibrată,
în care tenorul român Bogdan Mihai a apărut alături de baritonul
Domenico Balzani, soprana Rocio Ignacio sau basul Giorgio Giuseppini.
Deschiderea oficială este programată „în cursul acestui an, după
finalizarea unor componente ale clădirii, inclusiv zonele verzi,
precum și a unui restaurant prevăzut cu o terasă cu vedere la
clădirea Operei“. După cum menționează comunicatele remise
presei, în repertoriu se vor adăuga, musicalul „West Side Story“
de Bernstein sau opera „Pescuitorii de perle“ de Bizet, fără a
se preciza în ce măsură teatrul liric va avea și un ansamblu
propriu sau va continua colaborarea cu cele din străinătate.
Oricum, este un proiect ambițios și, ca toate celelalte din zonă,
de o anvergură cu totul aparte.