Medicina dentară este o profesie cu caracter liberal, ceea ce se
reflectă în piața de servicii medicale stomatologice. Peste 90% din medicii
dentiști lucrează în mediul privat, două treimi dintre ei chiar în propriile
cabinete. În acest context, problemele de comunicare sunt inerente. Profesia de
medic este cu impact social major, mai ales pentru medicii dentiști, pentru că
ei lucrează cu pacienții în mod nemijlocit. Majoritatea stomatologilor lucrează
singuri. La zece medici există șapte cabinete. Viața medicului dentist este
încorsetată într-o lume aparte în care epicentrul este cabinetul propriu, iar
interferențele cu exteriorul sunt limitate prin natura izolată a exercițiului
profesional. Fluxul de informații este condiționat de aceste constrângeri.
Într-o lume asaltată de sisteme de comunicații, medicul dentist interferează în
mod particular cu aceste sisteme.
Când vorbim de comunicare, în cazul medicilor dentiști aceasta
este: profesional-administrativă, profesional-științifică și
profesional-aplicativă. Prima formă ține de zona informării asupra normelor și
obligațiilor administrative care decurg din legislație, a doua de educația
medicală continuă și perfecționarea profesională, iar cea de-a treia constă în
comunicarea medicului cu consumatorii de servicii medicale, cu pacienții. Acest
ultim aspect este singurul care se derulează în incinta cabinetului. Fiecare
dintre cele trei direcții de comunicare are o importanță aparte. În prezenta
abordare tematică mă voi referi la primul domeniu, cel al comunicării
administrative.
Respectarea legislației este inalienabil condiționată de
cunoașterea acesteia. Or, informarea asupra actelor normative și a modificării
lor frecvente îi revine în mod curent fiecărui medic. În plus, explicarea unor
norme sau texte legislative este necesară pentru că unele prevederi au ambiguități
sau nu sunt explicit dedicate medicinii dentare. În astfel de momente intervine
cu sprijin autoritatea profesională. Interesul și efortul de informare
personală din partea medicilor se menține la un nivel ridicat, dar este totuși
variabil. La fel de imprevizibilă poate fi și aplicarea promptă. Consecințele
unui astfel de comportament sunt reflectate de siguranța actului medical,
satisfacția pacienților și de confortul psihic și financiar al medicului.
Aceste aspecte sunt reflectate indirect de nivelul de încredere al populației
în prestația profesională a medicului și în prestigiul acestuia. În acest
context, se poate afirma cu convingere că medicii dentiști, dar și sistemul
sanitar sunt un reper al încrederii pacienților.
Conform unui studiu realizat recent de Institutul Român pentru
Evaluare și Strategie (IRES) și publicat în revista „Sinteza” nr. 39/2017,
medicii specialiști se află pe locul al doilea în topul încrederii populației
în categorii profesionale, cu 76% (pe primul loc se află pompierii, cu 91%).
Sistemul sanitar, fiind bulversat de reglementări controversate cu efecte
neplăcute asupra populației, are un grad de încredere care îl plasează pe locul
trei, cu doar 50% din opțiuni, aspect relevat de asemenea de studiul amintit mai
sus.
Nu putem eluda efectul legislației asupra practicii medicale,
dacă plecăm de la premisa că serviciile medicale sunt oferite în baza unor
reglementări legislative ferme. Dar putem aprecia că efortul medicilor de a fi
în cât mai mare măsură performanți în relațiile cu pacienții este notabil și
conferă acel plus de încredere de peste 25%. Și totuși, medicii sunt blamați pe
nedrept de prea multe ori! Același studiu arată că tinerii sunt mai rezervați
în a avea încredere în mass-media.
Medicii dentiști manifestă o deschidere și o empatie deosebite
pentru nevoile pacienților lor. Colegiul Medicilor Dentiști din România (CMDR)
susține în permanență nevoile de informare și comunicare ale membrilor săi,
convinși că aceste eforturi se reflectă în final asupra populației. Este nevoie
însă și de o deschidere și empatie similare din partea autorităților în
elaborarea sau corectarea unor acte legislative care au implicații nemijlocite
asupra medicinii dentare.
Este remarcabil că în consultările și dezbaterile desfășurate în
forurile decizionale ale CMDR medicii stomatologi acordă prioritate și atenție
deosebită impactului pe care actele normative le au sau le pot avea asupra
consumatorilor de servicii medicale stomatologice. La nivelul colegiilor
teritoriale sunt derulate activități informative tematice asupra legislației,
venind astfel în sprijinul medicilor. De asemenea, sunt identificate teme și
argumente care să fundamenteze inițiative de ordin legislativ și normativ. În
acest context, sunt binevenite și așteptate opiniile asociațiilor pacienților
sau ale pacienților în nume personal. Din acest punct de vedere, comunicarea
administrativă capătă conexiuni cu comunicarea medicului cu pacienții și
creează premisa unei eficiențe sporite a acestor activități.