Newsflash
OPINII

Avem transparenţă decizională?

Avem transparenţă decizională?

Din cele zece zile calendaristice acordate cetăţenilor pentru trimiterea sugestiilor și propunerilor asupra proiectului de act normativ privind Contractul-cadru, șase au fost zile libere.

Regimul politic în care trăim este unul democratic, ceea ce înseamnă pentru societate niște caracteristici organizatorice și politice bazate pe drepturile generale ale cetăţenilor. Printre aceste drepturi există și acela de exprimare a opiniilor și de participare activă la luarea deciziilor. Corpul medical – medicii în special – consideră că opinia lor în problemele care privesc sănătatea publică, îngrijirile de sănătate și accesul populaţiei la asistenţă medicală (mai ales aceea acordată prin sistemul de asigurări de sănătate) sunt importante, pentru că ei deţin autoritatea epistemică asupra acestor probleme. Ca urmare, implicarea lor în luarea deciziilor care privesc sănătatea trebuie să fie una majoră!

Pe de altă parte, cadrul legislativ susţine consultarea și implicarea cetăţenilor în luarea deciziilor. Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, completată și republicată în 2010, este relevantă în acest sens. Legea, așa cum se prevede în prima parte a acesteia, are drept scop „să sporească gradul de responsabilitate a administraţiei publice faţă de cetăţean, ca beneficiar al deciziei administrative”.

Nevoia unor îmbunătăţiri, semnalată și de UE

Legislativ, se pare că lucrurile sunt clare și fără echivoc. Și totuși, uneori sunt semnalate unele interpretări la limita actului normativ sau proceduri care pun sub semnul întrebării buna credinţă a legiuitorului. Uniunea Europeană ne-a atras atenţia, în ultimii ani, că transparenţa decizională în România este susceptibilă la multe îmbunătăţiri. De această dată, mă voi referi doar la pachetele de acte normative ce reglementează acordarea asistenţei medicale prin sistemul public de asigurări sociale de sănătate. Periodic, aceste acte normative sunt revizuite, modificate și completate. Procedura din 2023 a început de mult și este în plină desfășurare.

Proiectul de ordin al ministrului Sănătăţii și al președintelui CNAS privind aprobarea Normelor metodologice, a pachetelor de servicii și a Contractului-cadru pe domenii pentru acordarea asistenţei medicale, a medicamentelor și a dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate se află în curs de dezbatere publică și sunt anunţate datele pentru consultări și pentru negocieri pe domeniile de contractare de servicii medicale. Un aspect care este perceput negativ este publicarea proiectului de act normativ spre consultare exact cu ocazia Sărbătorilor Pascale. Nu poţi să nu te gândești că practica suprapunerii unor evenimente laice și politice peste sărbătorile religioase era uzuală înainte de 1989. Documentul a fost publicat pe pagina web a CNAS în 7 aprilie și astfel, cele zece zile calendaristice în care se puteau face propuneri, sugestii sau exprima opinii au cuprins atât Paștele catolic, cât și pe cel ortodox. De ce tocmai atunci trebuia publicat documentul când se vorbește despre proiectul respectiv de luni de zile, când aplicarea va fi doar de la 1 iulie, iar legea prevede un termen de 30 de zile lucrătoare înainte de supunerea actului normativ spre avizare de către autorităţile publice (Art. 7 alin. (2) din legea mai sus amintită)?

De fapt, cele zece zile calendaristice reprezintă perioada minimă admisă de lege! De ce nu se putea acorda un interval de timp mai mare din moment ce acest lucru era perfect legal? Din cele zece zile calendaristice acordate cetăţenilor și asociaţiilor legal constituite ale acestora pentru trimiterea sugestiilor și propunerilor, șase au fost zile libere! Zile libere erau și pentru operatorii de la emitentul actului normativ, precum și pentru asociaţiile profesionale. Consider că era mai potrivit, mai corect și perfect legal dacă procedura de iniţiere a transparenţei decizionale pe acel proiect de act normativ ar fi fost programată cu mai multă deschidere spre corpul profesional medical și spre ceea ce Legea nr. 52/2003 spune că este transparenţă decizională.

Dezbaterea care nu a mai fost

Conform legii, la dezbaterea publică este obligatoriu să participe experţii/specialiștii care au participat la elaborarea notei de fundamentare, a expunerii de motive, a referatului de aprobare și a studiului de impact și fezabilitate ale proiectului de act normativ. Acest lucru este foarte bun și contribuie la buna desfășurare a dezbaterilor publice, cu atât mai mult cu cât autorităţile publice emitente ale actelor normative aflate în transparenţă decizională sunt obligate să justifice în scris nepreluarea recomandărilor venite de la cetăţeni și asociaţiile legal constituite ale acestora. De asemenea, în termen de zece zile calendaristice de la încheierea dezbaterii publice, potrivit legii, trebuie asigurat accesul public la minuta dezbaterii publice, la recomandările colectate, la versiunile îmbunătăţite ale proiectului de act normativ, la rapoartele de avizare și la versiunea finală adoptată a actului 
normativ.

Având în vedere starea de sănătate orală precară a populaţiei și accesul încă foarte redus la asistenţa medicală stomatologică, Colegiul Medicilor Stomatologi din România a depus propuneri cu note de fundamentare temeinice pentru completarea și modificarea proiectului de act normativ ce reglementează asistenţa medicală prin sistemul de asigurări de sănătate din România. Consultările și negocierile care se desfășoară în luna mai a acestui an trebuie să fie până la final constructive, transparente și corecte pentru a putea pregăti un act normativ cât mai avantajos în folosul asiguraţilor.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe