În contextul Legii voluntariatului,
potrivit căreia activitatea de voluntariat se consideră experiență
profesională și/sau în specialitate, în funcție de tipul
activității, dacă aceasta este realizată în domeniul studiilor
absolvite, Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și
Asistenților Medicali din România (OAMGMAMR) a emis două
reglementări specifice (Hotărârea nr. 11/11.09.2014), prin care
recunoaște experiența profesională dobândită de voluntarul
asistent medical, conform acestei legi.
Potrivit prevederilor Metodologiei de
organizare a examenului de grad principal pentru asistenții
medicali, elaborată de OAMGMAMR și aprobată prin Ordin al
ministrului sănătății, pentru îndeplinirea condiției de minimum
cinci ani experiență profesională, se cumulează și activitatea
de voluntariat.
Ce trebuie să cunoască asistentul
medical care dorește să presteze activitate de voluntariat?
Potrivit legii, instituția publică sau de drept privat, numită
organizație-gazdă, își manifestă disponibilitatea de a colabora
cu voluntari printr-un anunț public de recrutare. Voluntariatul se
desfăşoară pe baza unui contract încheiat în formă scrisă,
între voluntar şi organizaţia-gazdă. Obligaţia de încheiere a
contractului de voluntariat în formă scrisă revine
organizaţiei-gazdă. Forma scrisă este obligatorie pentru
încheierea valabilă a contractului. Contractul de voluntariat este
însoţit obligatoriu de fişa de voluntariat şi fişa de protecţie
a voluntarului.
Contractul de voluntariat trebuie să
conţină următoarele clauze: datele de identificare ale părţilor
contractante; descrierea activităţilor pe care urmează să le
presteze voluntarul; timpul şi perioada de desfăşurare a
activităţii de voluntariat; drepturile şi obligaţiile părţilor;
stabilirea cerinţelor profesionale, a abilităţilor sociale,
intereselor de dezvoltare, a celor de sănătate, confirmate prin
certificate de sănătate sau alte documente; condiţiile de
reziliere a contractului.
Pe durata perioadei activităţii de
voluntariat, precum şi la încheierea acesteia, organizaţia-gazdă,
la cererea voluntarului, eliberează un certificat de voluntariat la
care este anexat un raport de activitate. Potrivit prevederilor art.
10 alin. 4 din Legea nr. 78/2014, certificatul de voluntariat va
conţine următoarele elemente: datele de identificare ale
organizaţiei-gazdă care emite certificatul; numărul de
înregistrare şi data emiterii certificatului; numărul de
înregistrare şi data contractului de voluntariat; numele, prenumele
şi datele de identificare ale voluntarului; perioada şi numărul de
ore de voluntariat; numele şi prenumele coordonatorului
voluntarilor; numele şi prenumele reprezentantului legal al
organizaţiei-gazdă; menţiunea „Voluntarul şi organizaţia
emitentă sunt responsabili pentru veridicitatea datelor şi
informaţiilor cuprinse în acest certificat”.
Voluntarul are atât drepturi, cât
și obligații pentru care poartă răspunderea respectării lor,
stabilite în legislaţia în vigoare şi în regulamentele interne
ale organizaţiei-gazdă, toate acestea fiind prevăzute în
contractul de voluntariat: dreptul de a desfăşura activitatea de
voluntariat în concordanţă cu capacitatea şi disponibilitatea
acestuia; dreptul de a solicita organizaţiei-gazdă eliberarea
certificatului de voluntariat însoţit de raportul de activitate;
dreptul la confidenţialitate şi protecţia datelor personale;
dreptul la timp liber corespunzător cu activitatea de voluntariat;
obligaţia de a presta o activitate de interes public, fără
remuneraţie; obligaţia unei conduite complementare cu obiectivele
generale ale voluntariatului – îmbunătăţirea calităţii vieţii
şi reducerea sărăciei, dezvoltare sustenabilă, sănătate,
prevenirea şi gestionarea efectelor dezastrelor, incluziunea socială
şi, totodată, lupta împotriva excluderii sociale şi
discriminării; obligaţia voluntarului de a îndeplini sarcinile
prevăzute în fişa de voluntariat, precum şi respectarea
instrucţiunilor stipulate în fişa de protecţie a voluntarului;
obligaţia de a păstra confidenţialitatea informaţiilor la care
are acces în cadrul activităţii de voluntariat, pe perioada
desfăşurării contractului de voluntariat şi pe o perioadă de 2
ani după încetarea acestuia; obligaţia de a anunţa
indisponibilitatea temporară de a presta activitatea de voluntariat
în care este implicat.
În executarea contractului de
voluntariat, voluntarul se subordonează coordonatorului
voluntarilor. În situaţia în care, prin desfăşurarea
activităţilor de voluntariat, se cauzează prejudicii unor terţe
persoane, organizaţia-gazdă va răspunde solidar cu voluntarul, în
condiţiile legii sau ale contractului de voluntariat, dacă acestea
nu au fost determinate de culpa exclusivă a voluntarului.
Experiența profesională dobândită
conform activității de voluntariat nu se confundă cu vechimea în
muncă în specialitatea studiilor. Vechimea în muncă în
specialitatea studiilor se dobândeşte prin încheierea unui
contract individual de muncă, salariatul fiind remunerat pentru
activitatea prestată şi beneficiind de stagiu de cotizare,
activitatea de voluntariat desfăşurându-se cu titlu gratuit.
Răspunzând nevoilor unui număr
important de actuali și viitori asistenți medicali, Legea
voluntariatului stimulează încadrarea pe piața muncii, facilitând
certificarea experienței profesionale în fața potențialului
angajator. Dincolo de modestia actului benevol, stau munca, dăruirea
și implicarea asistenților medicali voluntari în acordarea
îngrijirilor de sănătate. Deși nu sunt plătiți, asistenții
medicali voluntari muncesc alături de angajații unităților
medicale, răsplata lor fiind zâmbetele și aprecierile pacienților,
respectul și încrederea colegilor.
„Voluntarii
nu sunt plătiți nu pentru că nu au nicio valoare, ci pentru că
sunt de neprețuit.” (Sherry Anderson)