Newsflash
Cultură

A început concursul Enescu

de Anca FLOREA - sept. 26 2014
A început concursul Enescu
Festivalul „George Enescu“ a inclus, încă de la prima sa ediţie (1958), şi concursul cu acelaşi nume. Această structură s-a menţinut până în 1970, când, din motive înţelese doar de unii, competiţia a fost suspendată (de fapt, desfiinţată). A revenit în aceeaşi formulă abia în 1991, pentru ca, în 1995, directorul acelei ediţii, Mihai Brediceanu, să propună separarea celor două manifestări, considerând că astfel concursul va căpăta o mai mare pregnanţă şi vizibilitate în special pentru public. După amânări succesive, concursul s-a (re)organizat abia în 1999, urmând festivalului din anul precedent, dar departe de anvergura aşteptată.
Din 2001, constatându-se că experimentul nu a avut succes, cele două segmente s-au reunit, competiţia rămânând în continuare destul de anostă şi neatractivă pentru melomanii care nici măcar la galele laureaţilor nu au fost tentaţi să asiste în număr prea mare. Încep să cred că asupra concursului planează un adevărat „blestem“, deoarece, din 2005, secţiunea de canto a fost înlocuită cu o alta, destinată cvartetelor de coarde, la care, după cum se anticipa, nu s-a prezentat nimeni şi, deci, s-a anulat. Abia după câţiva ani de insistenţe a fost acceptată secţiunea de violoncel, care există şi astăzi. Culmea, în urmă cu doi ani, s-a anunţat că se va reînfiinţa cea de canto dar… pentru voci wagneriene, evident inutilă. În această vară, la finalul unui alt concurs destinat vocilor, acelaşi Ioan Holender, de un deceniu director artistic al Festivalului „Enescu“, a afirmat că, în sfârşit, s-a creat o competiţie de canto care să promoveze tinerii de valoare. Concursul „Enescu“ nu urmărea acelaşi lucru (şi) atunci când l-a desfiinţat?
Anul trecut s-a hotărât din nou separarea celor două entităţi, menţionându-se că este cauzată de situaţia financiară precară, pentru ca apoi, parcă uitând acea motivare, să se sublinieze dorinţa de a da o mai mare anvergură concursului, care aduce tot felul de noutăţi. Durează 21 de zile (6–27 septembrie), iar secţiunile se derulează succesiv, nu simultan ca altădată, fiecare beneficiind de o finală cu orchestra, fără a exista însă o Gală a laureaţilor. De neînţeles, chiar şi comunicatul oficial subliniază faptul că este „organizat pentru prima oară separat de Festival“, ironia sorţii făcând ca unul dintre laureaţii programaţi în concert să fi obţinut premiul I chiar în acel an 1999.
Trecând peste toate aceste constatări şi întrebări retorice, am asistat la conferinţa de presă moderată de directorul de comunicare Oana Marinescu, în cadrul căreia am aflat că de această dată concursul se derulează sub un logo parcă de campanie – „România contează“ –, că participă „240 de tineri din 36 de ţări de pe cinci continente“, că ICR, dar şi France 24, Euronews şi Mezzo promovează evenimentul, că seara inaugurală s-a transmis în direct la mai multe canale ale televiziunii naţionale (unde probabil a fost urmărită şi de directorul Ioan Holender) şi că pentru prima oară laureaţilor li se oferă posibilitatea să studieze la cursuri de măiestrie în Austria sau Germania, iar în ţară vor cânta în stagiunile filarmonicilor. Trec (şi) peste faptul că în comunicatul oficial sunt notaţi câţiva dintre artiştii noştri care au câştigat, de-a lungul vremii, laurii concursului, chiar dacă mulţi sunt „uitaţi“, unii au luat doar menţiune, iar alţii sunt (sau au fost) totuşi departe de o carieră internaţională reală. La capitolul „întrebări“, am auzit doar comentarii care mai de care mai ciudate, comunicându-ni-se, spre exemplu, că doar „minunea numirii lui Ioan Holender a făcut ca în sfârşit Enescu să fie cântat şi în Concurs“, deşi se ştie bine că, încă din 1958, la toate secţiunile, partiturile enesciene erau obligatorii, ba chiar exista un premiu special pentru interpretarea Sonatei nr. 3 pentru pian şi vioară.
Aşa cum s-a anunţat, tot „în premieră“, concertul de deschidere a fost dirijat de cei trei laureaţi la „Jeunesses Musicales România“ organizat de Elite Art Club UNESCO, afiliat acum concursului „Enescu“. O sală plină a aplaudat entuziast interpretarea Rapsodiei I de Enescu conferită de Filarmonica dirijată de Li Haoran (China), cel care în seara precedentă cucerise Premiul I; a etalat şi de această dată talent, dezinvoltură, siguranţă, temperament şi inteligenţă în tălmăcirea unei lucrări atât de speciale, dar foarte bine realizată. Apoi, la pupitru a urcat Donka Miteva (Bulgaria, premiul III). Colaborând cu violonistul Alexandru Tomescu în Concertul în mi minor de Mendelssohn–Bartholdy, gestica dirijorală (din nou) scolastică dar corectă, platitudinea expresivă cu care tânăra a parcurs lucrarea a fost compensată de evoluţia surprinzător de convingătoare şi echilibrată a solistului. A fost salvat astfel un moment ce risca să devină (mai mult decât) plicticos, oferind apoi ca bis Lăutarul de Enescu, destul de departe de spiritul miniaturii. După pauză, Jiao Yang (China, premiul II) a condus Concertul în la minor de Grieg, colaborând cu pianistul Amir Tebenikhin care, foarte tehnic şi riguros, a abordat celebrul opus cu o forţă ieşită din comun. O manieră cumva potrivită automatismului rece (poate fi un aparent pleonasm?) al dirijorului, care a marcat intrările cu precizie, a coordonat relaţia orchestră–solist cu precizie dar... atât. Ansamblul Filarmonicii s-a străduit totuşi să susţină acompaniamentul cât mai aproape de încărcătura partiturii.
În ziua următoare a început competiţia rezervată violoniştilor, 11 tineri intrând în etapa a doua, printre care însă nu se regăseşte niciun român. În 18 septembrie vom afla care vor fi câştigătorii, în urma Concertului ce se va derula din nou la Ateneu şi din nou în compania orchestrei Filarmonicii. De ce oare trebuia ca şi finala de pian şi cea de violoncel să se desfăşoare exact în timp ce, la sala Radio, are loc Festivalul RadiRo? Este o altă întrebare (evident) retorică.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe