Conferința internațională ABA 2016, care se va desfășura între 8
și 10 aprilie la Universitatea Româno-Americană din București, la care „Viața
medicală“ este partener media, va avea sesiuni dedicate prezentării unor cercetări
importante realizate pe copii cu autism. Una dintre acestea va fi ținută de
profesorul de psihologie Sigmund Eldevik, BCBA-D, de la Universitatea din Oslo,
Norvegia și se numește „Analiza și extinderea bazată pe dovezi pentru intervenții
comportamentale pentru copiii cu autism“ (n.r.: ABA înseamnă applied
behavioural analysis, adică terapie comportamentală aplicată.)
Căutând în literatura de specialitate, identificăm nouă studii
controlate de intervenție comportamentală pentru copiii cu autism, potrivit
expertului norvegian. Aceste studii au fost incluse într-o meta-analiză
realizată la Universitatea din Oslo, obținându-se o dimensiune medie a câștigului
IQ de 1,10, și un câștig al comportamentului adaptativ de 0,66, care ar fi, în
general, considerate ca fiind prima, mare, a doua, moderată.
După primele metaanalize, a fost efectuată o amplă analiză cu
participanți individuali, unde au fost incluse atât studii controlate, cât și
necontrolate. Participanții din 16 studii au fost împărțiți în trei grupuri;
309 copii au primit intervenție comportamentală, 39 de copii – intervenții
comparate (alte tipuri de terapii, precum cea senzorială, ocupațională
etc.) și 105 au fost incluși într-un grup de control.
Mai mulți copii care au primit intervenție comportamentală au obținut
îmbunătățiri ale IQ-ului – 29,8% față de 2,6% pentru intervențiile comparate și,
respectiv, 8,7% pentru grupul de control, iar în ceea ce privește
comportamentul adaptiv – 20,6% față de 5,7% și 5,1%.
Copiii care au primit intervenție comportamentală timpurie și
intensivă au prezentat traiectorii de dezvoltare semnificativ mai abrupte decât
copiii din grupul de control, atât în ceea ce privește inteligența, cât și în
comportamentele adaptative. Cu toate acestea, a existat o variabilitate
considerabilă a ratelor individuale de învățare în grupul care a primit
intervenție comportamentală timpurie și intensivă. Această variabilitate ar
putea fi parțial explicată prin intensitatea tratamentului, parțial prin
aportul coeficientului de inteligență al vârstei echivalente pentru copii.
Experții norvegieni în terapie comportamentală de la
Universitatea din Oslo vor oferi consultanță și specialiștilor români pentru
implementarea unui studiu privind eficiența terapiei comportamentale la copiii
cu autism din țara noastră.
În cadrul Conferinței internaționale ABA 2016, organizată de
Asociația de Terapie Comportamentală Aplicată și Help Autism, vor fi prezentate
lucrări de interes și pentru medici. Medicii primesc 17 credite din partea
Colegiului Medicilor din România pentru participare. Înscrierile se pot face
încă la adresa www.conferinta-aba.ro