Cât de utilă este medierea în cazurile de malpraxis? În interesul cui este folosirea ei, a pacientului sau a medicului? Ca avocat cu o bogată experiență în acest tip de spețe, vă spun că interesul este al ambelor părți.
Medierea reprezintă o formă alternativă de stingere a conflictelor prin intermediul căreia două părți ce au interese contradictorii apelează la o persoană specializată care le ajută să soluționeze litigiul.
Din punct de vedere istoric, medierea este o instituție folosită în Europa de aproximativ 30 de ani. În România, medierea este o instituție ce poate fi utilizată pentru mai multe tipuri de conflicte, printre acestea numărându-se și litigiile din sfera malpraxisului.
Ar trebui să ne punem următoarea întrebare: în interesul cui este folosirea medierii, a pacientului sau a medicului? Din perspectiva unui avocat cu o bogată experiență în acest tip de spețe, vă spun că interesul este al ambelor părți. Medierea presupune utilizarea mai eficientă a unor resurse, în această categorie fiind și cele legate de timp și de bani. Pe lângă aceste aspecte, ea presupune o procedură scurtă și nepublică.
Studiile realizate în ultimii ani cu privire la folosirea medierii au indicat faptul că părțile au un nivel de satisfacție crescut atunci când sting neînțelegerea într-un timp scurt. Chiar și avocații au interesul de a apela la soluțiile alternative, întrucât câștigarea unui proces complex nu este niciodată o siguranță. De asemenea, în timp ce sistemul clasic de justiție este caracterizat de neajunsuri, medierea apare ca o alternativă flexibilă, în care medicul și pacientul sunt cei care stabilesc regulile și conduita pe parcursul ședințelor.
Deși această instituție încă nu se bucură de popularitate, este important ca medicii și pacienții să cunoască posibilitatea folosirii și altor metode, nu doar a justiției. Avocații pot oferi informații suplimentare cu privire la posibilitatea folosirii medierii.
În situația în care cele două părți nu ajung la un consens în cadrul ședințelor cu mediatorul, acest lucru nu înseamnă că nu mai poate fi utilizată justiția clasică. Deci, dacă eșuează încercările de negociere, atât medicul, cât și pacientul vor putea să se îndrepte cu o acțiune în justiție.
Ca avocat care a instrumentat sute de dosare de malpraxis, vă recomand să acordați credit acestei instituții, să nu o vedeți ca pe o „cenușăreasă” a sistemului judiciar. Afirmația vine într-un context în care alte țări din spațiul european au creat mecanisme care să încurajeze părțile să medieze litigiul din sfera medicală.
Deși legiuitorul din România pare că, pentru moment, a uitat de varianta medierii, există totuși justițiabili care înțeleg utilitatea acestui mecanism, folosindu-l în cadrul acelor litigii în care revendicările au derivat dintr-o faptă de malpraxis.
Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.
Da, sunt de acord Aflați mai multe