Autentificare
Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta
Căutare:
Căutare:
Acasă  »  LIFESTYLE  »  Hi-tech & Gadgets

Dragoș Stanca, expert digital media: „Pentru un spital sau o clinică nu este suficient un site bine făcut”

Viața Medicală
Florentina Ionescu luni, 6 aprilie 2020, ora 15:42

Am stat de vorbă cu Dragoș Stanca despre avantajele și dezavantajele mediului digital și despre cum pot fi folosite uneltele din acest mediu în cazul clinicilor, spitalelor și în cazul medicilor care-și doresc un brand puternic.

Dragoș Stanca crede că prezență web bună și o prezență în social media, la nivel individual, contează foarte mult pentru medici. În opinia sa, pentru un spital sau pentru o clinică nu este suficient un site bine făcut și să se desfășoare campanii online. Lucrurile nu se rezumă doar la atât, ci este necesar un plan complex, bine pus la punct.

Dragos Stanca 2019

Încă de la începutul discuției noastre care s-a desfășurat în mediul online, prin videoconferință, în contextul măsurilor impuse de instaurarea stării de urgență în țara noastră, Dragoș Stanca mi-a explicat că în prezent, principalul avantaj al mediului digital este și principalul dezavantaj al lui: rapiditatea, hiperconectivitatea permanentă, accesibilitatea informației, iar lista cu plusuri nu se oprește aici.

Însă aceste avantaje, spune interlocutorul meu, în mod paradoxal, constituie și principalele dezavantaje, pentru că un mediu absolut liber și la îndemâna oamenilor este un mediu foarte propice pentru înmulțirea unor aspecte nu tocmai plăcute, cum ar fi răspândirea de informații false și răspândirea de campanii publicitare false. Aceste dezavantaje, „lasă locul unor actori de rea credință să acționeze aproape nestingheriți sau să fie mult mai greu de identificat versus «bătrânele» mijloace media, care impun în mod automat interacțiunea dintre oameni și nu interacțiunea dintre algoritmi”, este de părere expertul în digital media.

Am discutat, printre altele, și despre provocările cu care se confruntă principalii „jucători” din domeniul sănătății și nu numai ei, ci și cei din farma, când vine vorba despre digital media.

„Mai ales în domeniul medical, în momentul acesta, atât în ceea ce privește conținutul, cât și în ceea ce privește publicitatea, sunt provocări majore pentru industria de farma și, în general, domeniul sănătății. De ce? Democratizarea accesului la instrumentele de promovare și la cele de distribuire a informației a provocat fenomenul pe care îl vedem cu ochiul liber, și anume oamenii tind să se trateze folosind căutări pe Google, tind să creadă toate bazaconiile și sfaturile ciudate, naturiste, ezoterice ș.a.m.d. sau pur și simplu cad pradă unor «producători» de pseudo-medicamente pe care le cumpără în urma unor articole care par legitime și care sunt, de fapt, scrise de doctori care nu există și așa mai departe”, a declarat Dragoș Stanca pentru „Viața Medicală”.

Nevoia de comunicare

Discuția noastră s-a îndreptat și în direcția comunicării și a modului în care comunică medicii, spitalele, clinicile. Totul depinde și de cerere, și de ofertă, spune expertul în digital media, iar medicul sau spitalul trebuie să știe dacă are nevoie într-adevăr de o mai bună comunicare cu publicul său.

„În condițiile în care există anumite nevoi, pe anumite paliere, cu siguranță că se pot aplica tehnici de marketing digital care sunt din ce în ce mai avansate. Dar dincolo de asta, probabil că există și anumite zone în care nu e nevoie neapărat de marketing, adică nu trebuie să devină un fetiș asta cu comunicarea”, a subliniat Dragoș Stanca.

medic comunicare digital media

Pe de altă parte, amintește acesta, în cazul în care există zone care medicii au nevoie de comunicare și unde este nevoie de noi pacienți sau de noi oameni care să intre în contact cu respectiva zonă, există metode care ar aduce beneficii.

„Cred foarte tare că mediul digital, executat corect, poate să fie o soluție prin care potențialii playeri interesați să fie găsiți mult mai ușor. Și vedem că asta se întâmplă nu doar pe plan național. Sunt clinici mari, de exemplu cele din Turcia, care au campanii de comunicare online destul de viguroase. Depinde dacă există sau nu această nevoie de comunicare”, a punctat expertul media.

L-am întrebat, totodată, pe Dragoș Stanca dacă în privința comunicării este recomandat sau nu ca medicii ori spitalele / clinicile să apeleze la un ofițer care să se ocupe de social media:

„Depinde foarte tare de specific. Dar da, în principiu, o persoană sau o companie care știe să comunice online este indicată, pentru că s-a întâlnit și cu alte situații mai puțin plăcute, poate să vină cu un input util. Comunicarea directă făcută de cineva care nu are «harul» comunicării directe nu este recomandată”.

„Less is more” în mediul digital

L-am întrebat pe Dragoș Stanca cum își poate construi un medic o imagine puternică, un brand care este vizibil. Există, spune el, o altă rețetă decât aceea de a fi, în primul rând, un bun profesionist, ca să ai, ca medic, cu ce să susții o bună prezență în digital media. În principiu, expertul în media spune că este nevoie de un site personal bine pus la punct, fără ca acest site să fie foarte complicat de folosit:

„«Less is more» în zona de digital. Accentul foarte mare trebuie pus pe partea de mobil: peste 70%-80% vor vedea site-ul acela pe mobil, deci dacă arată el bine așa pe calculator, poate să însemne ceva, dar nu mare lucru”.

De asemenea, Dragoș Stanca a amintit că interacțiunea moderată în social media, dar nu inexistentă trebuie avută în vedere atunci când respectivul medic dorește să își construiască o imagine puternică. Totodată, există diverse alte tool-uri (unelte) prin care, de exemplu, un medic poate să își creeze un cluster de date, oameni care i-au vizitat site-ul cel puțin o dată în ultima lună și să poată să comunice cu ei prin remarketare sau retargeting, cu anumite mesaje din când în când.

„Sau poți să îți construiești o bază de abonați la o listă de WhatsApp pentru un soi de newsletter. Depinde foarte mult de specialitate. Presupun că pentru anumiți medici – generaliști, medici de familie, ș.a.m.d. – este o abordare, iar pentru specialiști în neurochirurgie există altă abordare. Deci, oricât de mult ne-am dori, nu există o baghetă magică și o rețetă universală pentru orice”.

Am vrut să aflu de la interlocutorul meu dacă atunci când ecuația se schimbă și vorbim despre spitale, clinici, în cazul lor se aplică sau nu aceleași reguli în jocul mediului digital. În ciuda faptului că asta face, Dragoș Stanca mărturisește că nu consideră că digitalul este soluția tuturor problemelor:

„De exemplu, pentru un spital sau pentru o clinică, cu siguranță că nu este suficient să ai un site bine făcut și să faci campanii online. Nu ajunge! Un spital, o instituție sanitară serioasă are nevoie și de publicitate outdoor, și de radio, și de proiecte de conținut, și de TV și de tot mixul de media ca să poți să câștigi încredere și să câștigi market share [cotă de piață]”.

În concluzie, arată expertul, în cazul unei clinici sau al unui spital, este nevoie de mai mult, este nevoie de un plan de comunicare pe toate mediile – de la conținut, la strategie, campanii de imagine, brand...

„Dacă ne uităm doar la conversia asta foarte mercantilă, «Câți clienți au venit, câți pacienți, și hai să numărăm», nu este o strategie bună pe termen lung, mai ales că trebuie să ai top-of-mind awareness (conștientizarea de vârf). Nu ți-e bine sau vrei să faci o vizită undeva? Dacă ai auzit de brandul respectiv, este foarte important, mai ales că este vorba de sănătatea noastră”.

CARTE DE VIZITĂ

Dragoș Stanca este expert în digital media, cu o experiență de peste două decenii, și antreprenor. Din aprilie 2018, este președintele Biroului Român de Audit Transmedia (BRAT).

El este fondatorul Upgrade 100, platformă care cuprinde fostul festival iCEE.fest, dar și producții media specializate, evenimente dedicate transformării digitale și servicii de business match making.

Dragoș este și partner al ThinkDigital, o companie specializată în media digitală și reprezentant local al grupului regional TDG care cuprinde mai multe companii specializate în marketing online și tehnologie.

Sursa foto: arhivă personală Dragoș Stanca, www.rawpixel.com

Etichete: dragos stanca digital media mediul digital Tehnologie spitale site medici platforma online online

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
  • Tipărit + digital – 200 de lei
  • Digital – 129 lei
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC
Află mai multe informații despre oferta de abonare.