Newsflash
Cultură

Din rai în iad

de Anca FLOREA - nov. 14 2013
Din rai în iad
   La mijloc de toamnă, oferta în lumea noastră muzicală a fost destul de variată, dar şi amalgamată în plan calitativ, cu repere deosebite, dar şi cu dezamăgiri sau neîmpliniri. De exemplu, Opera din Timişoara a atras melomani din toată ţara şi din străinătate la noua montare cuTrubadurul, la finalul ediţiei a 37-a a Festivalului „Timişoara muzicală“, care, anul acesta, a stat sub semnul bicentenarului Verdi, puncte de interes fiind şi debutul de bun augur al tenorului-manager Corneliu Murgu în calitate de regizor şi distribuţia internaţională în care s-au regăsit celebra mezzosoprană Marianne Cornetti, binecunoscutul bariton George Petean, dar şi excelenta soprană Dragana Radacovi´c din Serbia sau tenorul italian Leonardo Gramegna, alături de apreciaţi solişti ai teatrului gazdă, cu David Crescenzi la pupitru. Întregul ansamblu a cântat adesea impresionant, realizând astfel un spectacol de neuitat, ovaţionat de o sală arhiplină, cererea de bilete depăşind cu mult numărul de locuri disponibile. Iar în 20 noiembrie, producţia va fi prezentată cu solişti timişoreni, majoritatea abordând „Trubadurul“ la Opera din Timişoarapentru prima oară rolurile respective, având însă potenţialul vocal-interpretativ necesar unei evoluţii omogene şi de real succes. Dar până atunci, la 15 noiembrie, ilustra Marianne Cornetti va reveni pe scena timişoreană pentru a debuta în solicitantul rol titular din Turandot de Puccini, partener fiindu-i tenorul Bogdan Roman (Zahariea), care recent a întrupat personajul Calaf la Opera din Roma, sub bagheta vestitului Pinchas Steinberg. Imediat după spectacol, George Petean a plecat la Paris, pentru a continua seria reprezentaţiilor cu Lucia din Lammermoor, în regia lui Andrei Şerban, în fosă Maurizio Benini.
   Chiar în timp ce la Timişoara se derula opera verdiană, la Constanţa avea loc premiera cu Turandot în regia lui Alice Barb, iar la Bucureşti, Ateneul găzduia un recital al îndrăgitei soprane Leontina Văduva, propunând, acompaniată la pian de Masakatsu Nakano, prioritar lieduri sau arii din creaţia semnată de Verdi şi Wagner, dorind, la rândul său, să marcheze astfel cei 200 de ani trecuţi de la naşterea celor doi „monştri sacri” ai teatrului liric; liedurile pe versuri de Mathilde Wesendonck au alternat cu arii din Tannhäuser, dar şi din Traviata, Don Carlo, Rigoletto, Otello, mozaicul completându-se cu pagini de Gounod, Hahn, Enescu, Schubert, Stolz, Fauré sau Rossini, precum şi cu parafraze pentru pian sau versuri rostite de actriţa Medeea Marinescu.
   În acele zile, o altă soprană vestită – Angela Gheorghiu – lansa noul său videoclip cu melodia Copacul de Kerestely, înregistrată în compania Orchestrei Naţionale Radio, dirijor Tiberiu Soare, filmările având ca decor ambianţa Palatului Ghika.
    Pe de altă parte, acelaşi ansamblu, dar sub conducerea lui Cristian Mandeal, a susţinut, în sala Radio, un excelent concert, cuprinzând opusuri de Enescu, Beethoven şi Musorgski, interpretate cu  expresivitate şi  frumuseţe coloristică remarcabile, beneficiind, în Triplul beethovenian, şi de colaborarea cu artişti de cotă – violonistul Gabriel Croitoru şi violoncelistul Răzvan Suma –, care au relaţionat impecabil, împreună cu pianistul Horia Mihail. O seară de referinţă, inclusă în ciclul de manifestări prin care Radiodifuziunea Română a aniversat 85 de ani de existenţă; în acelaşi cadru s-a programat şi recitalul „Vă place Brahms?“, realizat de Răzvan Suma şi pianistul spaniol Josu Okiñena, la finalul turneului efectuat în 13 oraşe din ţară, dar şi recitalul în care Gabriel Croitoru şi Horia Mihail, reveniţi, la rândul lor, din periplul prin numeroase aşezări unde, pentru a doua oară, proiectul „Vioara lui Enescu“ a urmărit apropierea de muzica clasică a celor care poate vedeau şi auzeau abia atunci asemenea instrumente, descoperind sonuri cuceritoare şi lucrări accesibile; la Bucureşti au încântat în creaţii de Beethoven, Enescu, Ravel, Tartini sau Chausson, iar publicul a aplaudat, pe bună dreptate, entuziast.
   Conceput să acopere toate genurile şi să răspundă gusturilor celor mai diverse, programul aniversar a invitat şi la o întâlnire cu Analia Selis, într-o seară latino, printre partenerii de scenă aflându-se şi soţul ei, apreciatul violoncelist Răzvan Suma, dar şi Big Band-ul Radio dirijat de Ionel Tudor sau oaspeţi din Argentina. Nu au lipsit nici serile de muzică populară sau cele corale, prezentate, firesc, de formaţiile Radio şi de solişti îndrăgiţi ai genului.
    Orchestra de cameră şi dirijorul Gabriel Bebeşelea au optat pentru o structură aparte de concertul „de stagiune“, desfăşurat însă tot în cadrul aniversar, oferind secvenţe din opere baroce, în special de Händel, dar şi de Vivaldi, Gluck, Monteverdi, precum şi din creaţii de Bach sau Purcell, punctul de atracţie fiind, pentru muzicieni şi melomanii adevăraţi, evoluţia mezzosopranei Ruxandra Donose, impecabilă şi rafinată, cu o frazare elegantă, perfectă în stil, cu un glas care sună la fel de proaspăt şi învăluitor ca în urmă cu două decenii, în timp „Turandot“ la Constanţace amatorii de mondenităţi au aplaudat şi chiar au ovaţionat pasional apariţia şi „fioriturile“ contratenorului Cezar Ouatu, despre care nu mai are rost să scriu, după toată supermediatizarea sa din ultima vreme, conjuncturală, hiperbolizând o prestaţie faţă de care orice muzician onest a avut şi are mari rezerve. Chiar şi „combinaţia” în sine a fost nefirească, punând alături lumi total diferite…
    Coincidenţa a făcut ca exact în acea perioadă, Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti să organizeze, în parteneriat cu Academia europeană de la Ambronay, o „Săptămână barocă“, cuprinzând lucrări instrumentale în versiunea unor solişti români sau străini – oaspete special fiind ansamblul italian „L’Aura Rilucente“ cântând în spaţii diverse precum Biserica Lutherană sau Catedrala „Sf. Iosif“, Hanul lui Manuc sau sala de concerte a UNMB.
     Iar dacă Opera din Iaşi, după ce a deschis Festivalul de teatru din Capitală cu Troieneleîn regia (aceluiaşi) Andrei Şerban (cinci spectacole succesive!), a marcat, la 3 noiembrie, cei 57 de ani de la înfiinţare, programând, ca şi în seara inaugurală, Tosca de Puccini, cu Irina Scafaru în rolul Floria Tosca, iar la pupitru clujeanul Josef Horvath, la Opera din Bucureşti nu s-a prea întâmplat ceva deosebit. În schimb, va găzdui, între 7 şi 17 noiembrie, ediţia a VII-a a Festivalului „Viaţa e frumoasă“ al Operetei, aşa încât, timp de aproape două săptămâni, repertoriul firesc al Operei Naţionale va fi înlocuit cu concerte flamenco, spectacole de teatru-dans, kabuki, teatru experimental sau de operetă, susţinute de ansambluri din Spania, Georgia, Rusia, dar şi de la Sibiu, printre toate acestea „strecurându-se“ baletul Bayaderaîn montarea ONB, nelipsind însă concerte aniversare ale unor solişti apreciaţi ai Operetei, precum soprana Mioara Manea sau tenorul Alfredo Pascu. Dar locaţiile vor fi numeroase, manifestări din cele mai surprinzătoare urmând să fie derulate (parte în reluare) în teatre bucureştene sau la Godot Cafe, la Băneasa ori la Otopeni – pe alese.
    O toamnă muzicală încărcată cu de toate, din care fiecare poate selecta (sau nu) ceea ce răspunde curiozităţii şi nivelului cultural propriu – probabil însă că importantă este bogăţia ofertei.

 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe