Newsflash

Cum putem salva învățământul medical românesc

de Stud. Radu DRĂGULIN - mar. 7 2016
Cum putem salva învățământul medical românesc
     Întrucât primul meu an clinic (anul IV) l-am făcut, ca beneficiar al unei burse Erasmus, la Universitatea „René Descartes“ (Paris V), nu pot să nu observ contrastul extrem de puternic dintre învățământul occidental și cel de la noi. Nu am să încep a desfășura un demers analitic despre cauzele ajungerii într-o situație de-a dreptul dezastruoasă în universitatea noastră (într-o țară destul de mare din regiune, universitatea nu este poziționată nici măcar în top 500), ci am să mă orientez spre a propune niște soluții concrete, prin care lucrurile pot începe să se schimbe în bine, punând în balanță situațiile din cele două universități în care am studiat. Dacă pentru anii preclinici lucrurile ar fi ceva mai dificil de rezolvat și ar necesita poate ceva mai mult timp, pentru anii clinici consider că unele măsuri-cheie pot schimba radical lucrurile și da o nouă perspectivă învățământului medical românesc.
     Învățământul occidental este foarte bine orientat clinic. În tot ce se face la cursuri, profesorii caută în permanență orientarea studenților către o conduită corectă și profesionistă în fața pacienților, din cursuri lipsind detaliile inutile. Scopul Universității Descartes, prima cotată în Franța, este de a scoate la finalul anului VI medici gata de a acționa în fața pacientului, cu o atitudine responsabilă. Din toate aspectele întâlnite însă, trei lucruri m-au frapat în mod special: calitatea cursurilor și a manualelor studențești (acestea din urmă, în Franța, sunt realizate la nivel național, pentru toate universitățile din țară); modul de susținere a examenelor în facultate; felul în care se dă examenul de rezidențiat.

 

Calitatea cursurilor și a manualelor

 

     Calitatea cursurilor și a manualelor reprezintă un aspect crucial, însă, în mod realist, nu cred că poate suferi o modificare rapidă în universitatea noastră, deoarece ar fi nevoie de o responsabilizare a cadrelor didactice și de o pregătire mai bună a acestora. În cea mai mare parte, cadrele didactice sunt pedagogi slabi sau foarte slabi, ce se prezintă în fața studenților cu prezentări Power Point de o calitate foarte scăzută (nu este o exagerare – orice cadru didactic care nu mă crede poate solicita, la nivelul facultății, un sondaj general; rezultatele nu sunt greu de intuit).
     Manualele în Franța sunt foarte bine realizate, orientează foarte bine studentul spre scopul său clinic, nu abundă în detalii inutile. Și nu degeaba insist pe acest aspect, întrucât și acele cadre didactice care își realizează cursurile mai bine, la rândul lor, în cea mai mare parte, au cursuri extrem de încărcate, pline de detalii inutile și fără vreo importanță practică. Dacă mi-ar spune cineva că manualele din afară sunt mai superficiale, l-aș contrazice vehement: sunt secțiuni încadrate în chenar ce precizează mai multe aspecte ale fiziopatologiei, ale cercetării și o bibliografie pentru cei interesați în a cunoaște mai bine un anume aspect.

 

Modul de susținere a examenelor în facultate

 

     Felul în care se susțin examenele are o importanță extremă. Asupra acestui aspect se poate interveni în timp ceva mai rapid. În Franța, 80% din nota de la un examen constă în rezolvarea unui caz clinic în cascadă din acea materie, iar 20% în niște întrebări de tip grilă dar care și ele, la rândul lor, sunt foarte bine orientate clinic. În UMF „Carol Davila“, situația este de-a dreptul penibilă: în cea mai mare parte, examenele sunt de tip grilă, cu întrebări ale căror răspunsuri constau în propoziții luate cuvânt cu cuvânt din cursurile de calitate slabă de care vorbeam mai sus, nu puține fiind situațiile în care studenții aleg răspunsuri aberante pentru a li se considera grila... corectă.
     Trei exemple sunt suficiente: conferențiarul/profesorul încurcă tipurile de limfocite CD4+/CD8+ și le trece exact invers în curs, dar din acel diapozitiv face grile pentru examen; alt exemplu – monoxidul de azot (NO) este de trei tipuri și trebuie învățat pentru grilă ce face fiecare tip în parte; în fine, profesorul afirmă că molecula de apă este nepolară și timp de două generații consecutive se contrazice cu studenții privind acest lucru. Mă scuzați, stimate cadre didactice, dar într-un asemenea mod nu putem evolua spre civilizație, căci în civilizație nu se caută imbecilizarea studenților. Vreau să vă atrag atenția că, în acest mod, în șase ani de facultate studenții evoluează spre un stil de învățare extrem de ineficient și de toxic pentru cineva care, la finalul acestei perioade, va fi pus în fața pacienților. Și este de înțeles acest lucru, întrucât poate fi vorba de o taxă de 6.000 de lei la mijloc pentru cei din generația mea, actualmente de 9.000 de lei. În primul rând, pentru această situație este vina dumneavoastră, a cadrelor didactice, iar în al doilea rând îi acuz puternic și pe studenți pentru că se complac într-o asemenea situație (care ajunge să le imprime un stil de învățare de-a dreptul sclerozat) și nu se revoltă împotriva unui astfel de sistem.
     Date fiind și diferențele dintre spitalele în care se studiază aceeași disciplină, propun ca examenele să fie centralizate și de tip caz clinic. Astfel, indiferent de spitalul unde s-a făcut stagiul, studenții vor primi toți același stil de examen, cu subiecte elaborate și selectate de un „corp central“ pentru fiecare materie.

 

Cum se dă examenul de rezidențiat

 

     Parcă pentru a continua tradiția din timpul facultății, la finalul celor șase ani ne așteaptă un examen care, la rândul lui, nu face decât să promoveze același mod de învățare ineficient și stupid. A înlocui o carte destul de scurtă cu una de aproximativ aceleași dimensiuni, care cuprinde materiile din anii clinici, nu este o soluție. O soluție foarte bună ar fi introducerea unui examen de rezidențiat bazat pe rezolvarea unor subiecte de tip caz clinic, așa cum se întâmplă în țările civilizate (SUA, Franța etc).

 

     În concluzie, pe baza celor enunțate și argumentate mai sus, propun două măsuri ce se pot lua în facultatea de medicină pentru anii clinici: centralizarea examenelor și adoptarea unui stil de examen bazat pe rezolvarea unor cazuri clinice; modificarea structurii rezidențiatului, la nivel național dacă se poate, cu adoptarea unui stil de examen bazat pe rezolvarea de cazuri clinice.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe