Internaționale

Cum au reușit oamenii de știință să dezvolte atât de repede un vaccin pentru COVID?

de Florentina Ionescu - nov. 22 2021

Mulți sceptici se întreabă cum a fost posibil ca oamenii de știință să creeze vaccinuri împotriva coronavirusului SARS-CoV-2 atât de rapid, fără să facă compromisuri la capitolul siguranță.

Într-o analiză publicată de Medical News Today, experții medicali vorbesc despre cum a putut fi creat atât de rapid un vaccin împotriva COVID-19.

coronavirus studii furtuna citokinica

Crearea unui vaccin în mai puțin de un an nu este un pas mic. Iar pandemia de COVID-19 a dat startul unei cooperării globale pentru cercetarea și distribuirea dozelor de vaccin împotriva coronavirusului. Sursa citată amintește că, dacă luăm în considerare cel mai rapid vaccin – vaccinul pentru oreion a necesitat patru ani pentru a fi dezvoltat – este natural ca unii oameni să își pună întrebări cu privire la siguranța și eficacitatea noului vaccin pentru SARS-CoV-2.

Dr. Sam Sun, de la Baylor College of Medicine din Houston și directorul unei organizații non profit care oferă informații despre COVID-19, a declarat pentru Medical News Today că transparența pe parcursul procesului de elaborare a unui vaccin va fi cheia pentru a combate dezinformarea și a construi încrederea publicului.

Cercetătorii nu au început munca de la zero atunci când au aflat mai multe despre SARS-CoV-2, virusul care cauzează COVID-19, mai ales că SARS-CoV-2 face parte din familia coronavirusurilor.

Dr. Eric J. Yager, profesor asociart de microbiologie la  Albany College of Pharmacy and Health Sciences din Albany, a declarat pentru publicația citată că oamenii de știință au studiat coronavirusurile de mai bine de 50 de ani. Iar asta înseamnă că oamenii de știință aveau date existente despre structura, genomul și ciclul de viață în ce privește acest tip de virus.

„Cercetarea cu privire la aceste virusuri a stabilit importanța proteinei virale spike (S) în atașarea virală, fuziunea și modul de intrare și a identificat proteinele S ca fiind o țintă pentru dezvoltarea terapiilor cu anticorpi și dezvoltarea vaccinurilor”, a explicat dr. Eric J. Yager.

Tot el a spus că eforturile inițiale ale oamenilor de știință de la Universitatea din Oxford pentru a crea un vaccin pe bază de adenovirus împotriva MERS (Middle East respiratory syndrome, care a apărut în 2012) a oferit experiența experimentală necesară și fundamentul necesar pentru a dezvolta un vaccin cu adenovirus pentru COVID-19.

În condiții normale, procesul de fabricare a unui vaccin ppoate să dureze între 10 și 15 ani, asta datorită complexității dezvoltării vaccinului, potrivit sursei citate.

Dr. Michael Parry, șeful departamentului de boli infecțioase de la Stamford Health din Stamford, a declarat pentru publicația citată că vaccinurile ne antrenează sistemul imunitar pentru ca acesta să își aducă aminte de un agent infecțios, fără a fi nevoie ca noi să îl contractăm.

„În mod tradițional, ele conțineau părți slăbite sau inactivate ale unui anumit virus (antigen) pentru a declanșa un răspuns imun în interiorul corpului. Aceste vaccinuri vor stimula sistemul imunitar să răspundă, la fel de mult cum ar face-o la prima sa reacție la patogenul respectiv”, a spus dr. Michael Parry.

Cu toate acestea, în contextul unei pandemii care afectează toate țările, timpul a fost un lux pe care lumea nu l-a avut. Cercetătorii s-au mobilizat rapid pentru a împărtăși cu ceilalți oameni de știință datele lor despre coronavirus.

Dr. Eric J. Yager a sublinait că, mulțumită progreselor făcute în secvențierea genomică, cercetătorii au descoperit cu succes secvența virală a virusului SARS-CoV-2 în ianuarie 2021, la apoape zece zile de la primele cazuri de pneumonie raportate în Wuhan, China. Urmărirea rapidă a cercetărilor pe tema COVID-19 și studiile clinice desfășurate rapid au fost un rezultat direct al acestei cooperări la nivel mondial.