Newsflash
Cultură

Un trio performant

de Anca FLOREA - iul. 4 2012
Un trio performant
   Trebuie să recunosc faptul că, la Ateneu, am ascultat pentru prima oară Trio „Pro Musica“, alcătuit însă din instrumentişti binecunoscuţi şi apreciaţi de public, începând cu reputatul pianist Viniciu Moroianu, al cărui rafinament în tălmăcirea muzicii impresioniste s-a reliefat încă o dată în interpretarea ciclului Estampes, dar şi, în compania clarinetistului Cristian Mancaş, în Rapsodia nr. 1, apoi a violoncelistului Dan Cavassi, în Sonata de Debussy, cei doi membri de marcă ai Filarmonicii bucureştene demonstrând, la rândul lor, nu doar prin sunetul rotund şi tehnica riguroasă, ci mai ales prin maniera de a cânta, dorinţa şi disponibilitatea de a face muzică în cel mai bun sens al cuvântului.
   Cei trei instrumentişti au format, în 2010, un ansamblu într-o formulă mai puţin întâlnită, dar care le-a permis să abordeze, acum, şi opusuri prea puţin cunoscute la noi – Trio patetic de Glinka şi Trei piese pentru trio de Bruch –, cuceritoare prin frumuseţea şi farmecul lor, păstrând însă o tentă uşor nostalgică, alternând cu secvenţe virtuoze, deosebit de bine „combinate“ cu lucrările din prima parte, dominantele serii fiind astfel transparenţa, linia amplă, introspecţia şi fineţea.
   Aplauzele entuziaste ale celor aflaţi în sală au fost răsplătite cu un bis care a prelungit acea atmosferă poetică, în interpretarea unor muzicieni care, pe lângă performanţa tehnică şi ştiinţa muzicii camerale, au convins că se implică în ceea ce cântă cu o plăcere deosebită, determinată şi de posibilitatea de a aborda un repertoriu aparte şi, cu siguranţă, de bucuria de a ieşi din canoanele zilnice, de a face „altceva“… Un trio pe care sper să-l reascult cât de curând, pentru că… merită!
   Am revenit sub acea cupolă două seri mai târziu, pentru a urmări programul dirijat de Paul Staicu, aniversat la împlinirea vârstei de 75 de ani, colaborând, în Concertul nr. 1 de Brahms, cu octogenarul pianist Constantin Ionescu-Vovu, a cărui vitalitate şi incisivitate uşor agresivă s-au reliefat şi în tonusul său, dar şi în maniera de abordare a partiturii, acordând, ca de obicei, prioritate absolută mecanicii, elementelor de ordin tehnic. Publicul i-a putut aprecia rezistenţa şi în cele două bisuri ample, oferite cu plă­cerea celui care, după foarte mulţi ani, se află din nou pe scenă. În relaţia cu orchestra au fost destule dezechilibre, dirijorul fiind nevoit la un moment dat să se întoarcă spre solist pentru a tacta vizibil măsura, întreaga lucrare derulându-se la parametri unei citiri conştiincioase, departe de profunzimea, monumentalitatea şi – totuşi – romantismul brahmsian. După pauză, Paul Staicu – cândva un cornist de cotă, atras irezistibil de baghetă – a optat pentru Requiem-ul de Mozart, în care corul (pregătit de Iosif Ion Prunner) a reluat o lucrare bineştiută, iar cvartetul vocal alcătuit într-o combinaţie ciudată – Cristina Radu, Geanina Munteanu, Ionuţ Popescu, Marius Boloş – s-a străduit să onoreze superba creaţie mozartiană. Dar… era deja prea mult…
 

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe