Newsflash
Cultură

Mirajul muzicii în „vara magică“

de Anca FLOREA - sept. 5 2014
Mirajul muzicii în „vara magică“
În ciuda caniculei, publicul nu a rezistat tentaţiei de a reveni la Ateneu pentru a (re)asculta, în seria ansamblurilor propuse în Festivalul „Vara magică“, programul Beethoven oferit de Romanian Sinfonietta Orchestra, înfiinţată de dăruitul muzician Marin Cazacu în urmă cu câţiva ani, după reuşita impresionantă a primului demers de acest fel – Orchestra Română de Tineret. Ambele ansambluri beneficiază de susţinerea entuziastului îndrăgostit de muzică Dorin Ioniţă, prin Lanto Communication, care este deopotrivă „vinovat“ pentru microstagiu­nea estivală bucureşteană.
Alcătuită din instrumentişti cu vârste între 16 şi 25 de ani şi formată, încă de la debut, sub conducerea maestrului Horia Andreescu, Orchestra a convins, de la o apariţie la alta, că, în ciuda tinereţii, interpreţii au o maturitate artistică aparte, pe lângă talent şi tehnică bine pusă la punct, învăţând să cânte în formaţie, să se omogenizeze şi să relaţioneze cu colegii într-un demers muzical mereu cuceritor. Abordând un repertoriu pretenţios şi ofertant, a încântat într-o partitură mai puţin cunoscută la noi – fragmente din baletul „Creaturile lui Prometeu“ –, aducând rafinamentul şi prospeţimea unei muzici dansante, plină de graţie şi farmec, amintind cumva de reverenţele perucilor pudrate de altădată. Apoi a acompaniat cu discreţie şi precizie o versiune pianistică remarcabilă a tinerei Adela Liculescu, în Concertul nr. 2, adăugând discursului pe claviatură eleganţă şi fluenţă, prospeţimea vârstei, siguranţă tehnică şi înţelegerea expresivă a unui opus care păstrează încă influenţe de factură mozartiană, anunţând însă reperele definitorii ale creaţiei beethoveniene de maturitate. Iar orchestra a reuşit să se plieze pe intenţiile sale interpretative, dirijorul păstrând un permanent echilibru, asigurând şi supleţea, şi sonoritatea aerată, şi relaţionarea riguroasă cu demersul solistic. În partea a doua a serii am ascultat Simfonia nr. 4, în care aceleaşi influenţe s-au regăsit în rafinamentul sonorităţilor şi în unda de zâmbet încă adolescentin, lăsând însă mai mult loc unor acumulări bine gradate şi unei coloristici La Sinaia, spectatorii i-au putut urmări împreună pe: Liviu Prunaru, Valentina Sviatlovskaia, Maruxa Llorente, Cristian Ifrim şi Marin Cazacudiverse, cu momente de graţie şi cu desfăşurări ample. Momentele au fost conturate excelent de ansamblu, corzile reuşind, cu mici excepţii, o sincronizare a atacului rar întâlnită şi la „case mai mari“, la fel de buni fiind şi suflătorii, perfect integraţi edificiului sonor al unei simfonii care a avut şi strălucire, şi fineţe „în paşi de menuet“, şi delicateţe sau atmosferă meditativă. Încântat, publicul numeros a aplaudat prelung atât calitatea orchestrei, cât şi talentul şi ştiinţa dirijorului de a realiza un program Beethoven la un astfel de nivel. Emoţionaţi, marcaţi de dorinţa de a fi „la înălţime“, membrii orchestrei au fost vizibil concentraţi, având chiar o anume sobrietate în atitudini şi mimică, uitând parcă de acea dezinvoltură a vârstei care, în mod normal, conferă un plus de vervă juvenilă interpretării. Dar trecând peste toate, „molipsiţi“ de carisma şi de profesionalismul dirijorului Horia Andreescu, Romanian Sinfonietta a cucerit, încă o dată şi pe bună dreptate, admiraţia spectatorilor bucureşteni, aşa cum s-a petrecut, în zilele anterioare, şi la Sinaia, Braşov şi Sibiu. Pentru că, într-adevăr, este o orchestră ce merită din plin aplaudată, micii-mari instrumentişti trăind bucuria succesului, amintindu-şi astfel, să şi zâmbească.
     De obicei, concertele stagiunii estivale sunt programate în fiecare miercuri, dar de această dată au fost prezentate în două zile consecutive. Melomanii şi nu numai s-au aflat în sala Ateneului şi pentru a asculta, sub genericul „Capodopere ale muzicii de cameră“, opusuri romantice de o frumuseţe aparte, interpretate şi în trecutele ediţii, cu aceeaşi dăruire, de artişti mult apreciaţi. A fost însă un moment special pentru că Marin Cazacu a dorit, după cum a precizat, ca întregul program să fie unul „In memoriam Marius Nichiteanu“, prietenul şi colegul său de o viaţă, excelent violist, stins din viaţă, în urmă cu doar câteva luni. În amintirea lui, fiica sa, Andra Schlutter, şi Cristian Andriş au interpretat, în deschiderea concertului, „Lamento“ pentru două viole de F. Bridge, lucrare amplă în sonuri grave, cu linii melodice lente, meditative, preluate superb de la un instrumentist la altul, urmate apoi de pagini de un intens dramatism care, în final, s-a stins în sonuri din nou grave şi îngândurate. A fost un omagiu adus unui muzician de valoare, printr-o partitură tălmăcită „cu suflet“. A urmat reîntâlnirea cu violoniştii Liviu Prunaru şi Valentina Sviatlovskaia, cu violistul Cristian Ifrim, violoncelistul Marin Cazacu şi pianista Maruxa Llorente, în Cvintetul cu pian op. 44 de Schumann, în care au alternat secvenţele luminoase, exuberante, cu cele sensibile sau de anvergură, cu tentă de tristeţe apăsătoare, ansamblul evoluând apoi în structuri compacte, cu avalanşe incisive şi viguroase, finalul aducând elemente de fugă şi strălucire debordantă, într-o derulare impresio­nantă, vibrantă şi sinceră, în care trăirea intensă s-a îmbinat permanent cu eleganţa şi ştiinţa cântului cameral, cu un echilibru şi o relaţionare impecabile. Iar toate acestea s-au împlinit în Sextetul nr. 1 op. 18 de Brahms, tălmăcit de Liviu Prunaru, Valentina Sviatlovskaia, Cristian Ifrim, Andra Schlutter, Marin Cazacu şi Ştefan Cazacu.  Meditaţia, generozitatea frazei, desfăşurările ample, agitate şi intens expresive, mergând până la accente tragice, pizzicato-urile rafinate, dialogurile stenice, solourile la fel de sugestive, dominate de lirism şi căldură, totul s-a construit cu inteligenţă şi, din nou, cu bucurie a cântului. Aplauzele prelungi şi ovaţiile unui public avizat au fost răsplătite prin reluarea finalului alert din opusul brahmsian. Şi parcă am regretat că programul nu s-a prelungit cu alte şi alte creaţii camerale, redate de interpreţi ca într-o poveste spusă nouă, celor din sală. Cred că a fost o versiune „de disc“…

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe