Manuel, personajul principal din nuvela „Mistuire“, este un bolnav schizofrenic cu o dotare intelectuală de excepţie. O amplă prezentare a ceea ce autorul cărţii a „ţesut“ în jurul acestui personaj, precum şi alte amănunte din „bucătăria“ lucrării, aflăm de la dr. Mihail Mihailide, la Cartea confraţilor.

"> Manuel I, Manuel II, Florica şi alte personaje secundare - Viața Medicală
Cultură

Manuel I, Manuel II, Florica şi alte personaje secundare

de Dr. Mihail MIHAILIDE - dec. 27 2012
Manuel I, Manuel II, Florica şi alte personaje secundare

Manuel, personajul principal din nuvela „Mistuire“, este un bolnav schizofrenic cu o dotare intelectuală de excepţie. O amplă prezentare a ceea ce autorul cărţii a „ţesut“ în jurul acestui personaj, precum şi alte amănunte din „bucătăria“ lucrării, aflăm de la dr. Mihail Mihailide, la Cartea confraţilor.

   Se „poartă“ ca personaj literar bolnavul schizofrenic, uneori purtătorul unei dotări intelectuale excepţionale, îndeosebi în domenii precum ştiinţele abstracte, filosofia, artele. Cazurile frizând geniul sunt larg mediatizate, nu neapărat pentru asocierea cu suferinţa psihică, ci, mai ales, datorită valorii deosebite a operei produse. Relativ recent, savantul autist (sindrom Asperger) Daniel Tammet (n. 1979), supranumit „geniul numerelor“, capabil să înşire, fără greş, primele 22.514 zecimale ale fascinantului număr iraţional „pi“ şi să vorbească zece limbi (a învăţat islandeza în cinci zile), semnează bestsellerul autobiografic, apărut şi în română, „Born on a Blue Day“ („M-am născut într-o zi albastră“). Curând, a fost readusă în atenţie personalitatea genialoidă a pianistului canadian Glenn Gould (1932–1982), bolnav psihic, original interpret al marelui Bach, prin intermediul unei expoziţii comemorative la Canadian Museum of Civilization (75 de ani de la naştere) şi a unui film documentar difuzat la posturi de televiziune. Nu înseamnă însă că lista lungă a bolnavilor schizofrenici care manifestă un anumit har – încă incomplet descifrat din punct de vedere medical – prevalează asupra numărului impresionant de mare de suferinzi cu această psihoză polimorfă a adultului tânăr, care, în pofida unui tratament din ce în ce mai eficace, sfârşesc tragic. Dimpotrivă, incidenţa este de un caz la suta de nou-născuţi, iar în timpul evoluţiei – variabilă ca durată – episoadele acute sunt frecvente.
   Bolnav de schizofrenie este şi personajul principal din nuvela Mistuire (65 de pagini, Editura EDO, Bucureşti, 2012), autor – medicul-scriitor Corneliu Zeana.
   Manuel creşte fără tată, îngrijit de mama sa, inginer constructor de baraje, profesie care o împiedică să aibă grijă continuă de copil. Subiectul legat de tatăl său (Sterie, de origine „armână“) devenise unul tabu: decedat într-o închisoare comunistă, ca deţinut politic. Tovarăşa inginer Reghina divorţase, în speranţa de a-şi proteja familia, resemnându-se cu munca până la epuizare: „visul ei era să construiască, să realizeze lucruri concrete, de care mai târziu să fie mândră“. Manuel se juca mai ales singur, treptat se închisese în sine, iar după ce învăţase să citească, devora bibliotecile şi îşi uluia învăţătorii, apoi profesorii, prin aplecarea dovedită către algebră sau trigonometrie, astfel încât, la un moment dat, aceştia îl considerau „un viitor geniu al matematicii“. Urmarea – înscrierea la facultatea de profil. Târziu, odată cu promovarea pe trepte ierarhice şi accesul la un program mai puţin constrângător, Reghina, „mistuită“ poate şi de un complex de vinovăţie – abdicarea de la ceea ce, în mod tradiţional, se incumbă ca datorie unei mame, caută să se apropie mai mult de fiul ei decât o făcuse până atunci. Mai ales pentru faptul că e cuprinsă de îngrijorare în urma unor bizare întâmplări: Manuel nu se prezintă la vreo două examene, pierde bursa de merit, pleacă neanunţat de acasă şi revine pe neaşteptate, are accese inexplicabile de furie (distruge un aparat de fotografiat nou pe care mama sa i-l oferise: „să nu-mi furi mie imaginea“; deranjat de pisica din casă, în timp ce citea, o aruncă pe geam; zdrobeşte un Longines de aur, ceas de buzunar pe care mama îl avea de la tatăl ei, „deoarece timpul trebuie ucis, în esenţa şi în expresia care-l defineşte“). Supusă astfel unui explicabil stres major şi având presimţiri sumbre, Reghina cere ajutorul unui psihiatru pe care-l cunoştea. Manuel acceptă sub un oarecare pretext să fie examinat şi, după o lungă convorbire cu medicul, să se interneze. Îndeosebi pentru faptul că avea nevoie de liniştea conferită de instituţia sanitară, i se destăinuie doctorului că are un nou, pasionant şi deosebit de interesant proiect: „lucra la un grandios poem, un poem fără sfârşit, marele poem al vieţii pe Terra, omul încununarea creaţiei, un poem care va desluşi tainele viitorului omenirii“. Reghina află diagnosticul: schizofrenie la debut, o formă uşoară – pe care îl corelează cu date anamnestice îndepărtate, dar revelatorii –, Manuel rămâne în spital, unde, bucurându-se de un regim de libertate foarte larg (clinica promova conceptul de ergoterapie a bolilor psihice), îşi vede de poem, neînţeles însă de cei din jur, indiferenţi ori de câte ori încearcă să le recite din versurile sale. În spital se consumă şi prima experienţă erotică şi sexuală a tânărului. Fata de care pentru prima oară se îndrăgosteşte (Floarea) fusese victima unei tentative colective de viol, agresiune nefinalizată, „dar din cauza spaimei, fata şi-a pierdut graiul“. Dragostea tânărului o vindecă de muţenie, dar el are revelaţia că aceasta „era aproape cretină, nu incultă, ci pur şi simplu o fiinţă rudimentară, arta şi mai ales poezia îi erau străine“. Relaţia se dovedeşte efemeră, fata părăseşte clinica vindecată şi, din acest motiv, bucuroasă. Poetul este tot mai dezamăgit de faptul că e neînţeles de către cei din jur; „se pare că nici zeii nu-i mai acordau atenţia de odinioară. Caută să descifreze un mesaj în mişcarea norilor sau în culorile apusului, dar toate îi arătau acum indiferenţă sau chiar ostilitate, iar Manuel, în consecinţă, dădu foc poemului pe care tocmai îl citise“. Deteriorarea psihică progresează rapid, boala se dovedeşte de neînvins. Din „Epilog“, cititorul află despre hotărârea specialiştilor de a-l interna la „irecuperabili“.
   Aceasta este „trama“ narativă folosită de autor pentru inserţia unor episoade biografice – viaţa exemplară a tatălui său, ucis în temniţa pentru politici de la Aiud, descendent al unei familii de aromâni din Munţii Pindului: „Nu i-am fost alături în cumplita clipă a morţii despre care nu ştiu cum s-a petrecut şi nici măcar unde-i este mormântul, pierdut în mulţimea celor din gropile comune săpate în Râpa Robilor, nu departe de sinistra închisoare“. Sau dizolvă în text flashback-uri, precum amintirile sale din studenţia clujeană. De asemenea, încorporează în „materie“ microeseuri despre medicul „împătimit de harul şi misiunea sa“, cel care „fără a fi un mistic, poartă la tâmplă o măruntă ţandără de aureolă“ – aureola sfinţilor „medici fără de arginţi Cosma şi Damian“. Deplânge, pe mai multe pagini din capitolul „Înalta artă a medicului şi medicul înaltei arte“, scăderea nivelului profesional al şcolii medicale bucureştene, în contrast – susţine – cu cea clujeană. O şcoală care nu şi-a promovat valorile, nici măcar în timpul din urmă… Introducând personaje diverse în povestire, le foloseşte pentru racursiuri istorice. Relatează, de pildă, de ce Ştefăniţă, fiul lui Bogdan cel orb şi nepot al marelui Ştefan, domn cultivat, bun cunoscător al limbilor turcă, polonă, germană, greacă, latină, tătară şi armeană, un iluminist, avusese cruzimea de-al decapita pe mentorul său, hatmanul Arbore, sub o inconsistentă acuzaţie, dar şi pe cei doi fii ai acestuia, Toader şi Nechita, atrăgând atenţia asupra eredităţii unor caractere psihologice (Ştefan cel Mare „«era mânios şi degrab vărsătoriu de sânge nevinovat»“, după cum scrie Grigore Ureche)… Firul epic este întrerupt din loc în loc (cu prejudicii asupra cursivităţii nuvelei) pentru referiri la efectele benefice ale meloterapiei, la lipsa de respect a contemporanilor faţă de patrimoniul cultural, memorie şi trecut; pentru a critica arhitectura neinspirată a clădirilor apărute după anii ’90, amplasate în cele mai nefireşti locuri din Capitală, care strică peisajul urban; pentru a releva ideile avansate din cadrul Comisiei Europene, inclusiv în calitatea sa de director fondator al publicaţiei „Cugetarea Euro­peană“ – ce „se ocupă de filosofia politică a unificării europene“ – şi de preşedinte fondator al Secţiunii Române a Mişcării Europene şi al Asociaţiei Europene a Cadrelor Didactice (informaţii menţionate şi într-o prezentare probabil a autorului însuşi, tipărită în primele pagini ale cărţii, ca un curriculm vitae sui-generis).
   Corneliu Zeana (n. 1939), doctor în medicină, medic primar internist şi cardiolog, conferenţiar universitar la UMF „Carol Davila“ până la pensionare, este cunoscut ca medic-scriitor pentru volumele Trei secole după Milescu – Jurnal paralel, călătorie în China (2002), Nu trădaţi, vă rog! (2010), dar mai ales pentru colaborările sale la diferite periodice, cu texte de proză scurtă – îndeosebi umoristică – şi epigrame. În opinia mea, umorul este „le côté fort de l’auteur“, care-i joacă, uneori, renghiuri, într-o carte precum cea de faţă, unde nu şi-ar fi avut, poate, locul. După tribulaţiile amoroase dintre Manuel şi Florica, petrecute „în raza unei camere de luat vederi“, suport pentru „o comunicare de mare interes ştiinţific“ demonstrând eficacitatea actului sexual în mutism (!), tânărului amorez i se dezvăluie post-coitum preca­ri­tatea educaţională a partenerei: aceasta îşi scoate mănuşile de dantelă, lungi până la coate, apucându-le cu dinţii – „pentru a se scărpina în nas“, gest apreciat ca grosolan. „Ca şi scărpinatul între degetele de la picioare atunci când îşi scotea pantofii spre a se răcori“. Ergoterapia promovată în clinică are un dublu succes, redă graiul şi totodată o ajută pe Florica să nască un băiat, alt Manuel, care se va dovedi la rândul său a fi bun la matematică şi înzestrat pentru poezie. E căutat de universităţi reputate, dar el nu acceptă să-şi părăsească mama şi ţara. „Uneori Manuel se gândea la un model matematic, deosebit de complex, prin care viitorul lumii putea fi mai bine înţeles, descifrat şi poate chiar modelat“.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe