În ultimul număr al revistei literare Fântâna din Kos, dl Al. I. Trifan – secretarul literar al Societăţii Medicilor Scriitori şi Publicişti din România – spune că există trei moduri de a face literatură: „scrisul pentru sine, scrisul de sine şi scrisul în sine“. De la această enumerare porneşte dna Elena Solunca în analiza revistei.

 "> Lumina dintre urme şi semne - Viața Medicală
Cultură

Lumina dintre urme şi semne

de Elena SOLUNCA - iun. 15 2012
Lumina dintre urme şi semne

În ultimul număr al revistei literare Fântâna din Kos, dl Al. I. Trifan – secretarul literar al Societăţii Medicilor Scriitori şi Publicişti din România – spune că există trei moduri de a face literatură: „scrisul pentru sine, scrisul de sine şi scrisul în sine“. De la această enumerare porneşte dna Elena Solunca în analiza revistei.

 

     Din prima pagina a revistei Fântâna din Kos (nr. 5), Al. I. Trifan, secretarul literar al Societăţii Medicilor Scriitori şi Publicişti din România (SMSPR), întreabă: „De ce scriem?“. O întrebare atât de actuală încât, în graba atâtor schimbări, ar putea fi socotită banală. Nici pe departe! Aflăm că SMSPR are trei moduri de a face literatură: „scrisul pentru sine, scrisul de sine şi scrisul în sine“. Un vechi percept ne aminteşte că Fugit irreparabile tempus! şi, întrucât nu avem cum a-l opri, uneori simţim nevoia de a lăsa urme ale trecerii ca „să se înţeleagă că ceva s-a petrecut în felul de a fi al lumii“. Pe această traiectorie, „scrisul în sine“ poartă spre zarea altor lumi dintre câte or fi posibile, unde, speră scriitorul, va „descoperi plante unde există fiinţe care gândesc la fel“. Eu aş sune ca „Micul Prinţ“ care căuta să întâlnească „oameni“ şi aşa cunoaşte ce-nseamnă „să fi de-a pururi prieten“. În căutarea „unor fiinţe care gândesc la fel“, Alexandru Trifan se destăinuieşte într-o provocare, „Pătratul fără laturi“ – metaforă şi parabolă. Acţiunea se petrece în Bucureştii de după moartea lui Matei Basarab, adică în oricare dintre câţi s-or fi scurs de atunci. Aici, în „pătratul fără laturi“ al timpului se ţese ocult urzeala care să prindă „îndepărtarea logofătului Năsturel“. În fapt, este vorba de un atentat la libertate din motive politice, urmărind o detenţie politică. Rămâne urmaşilor a fi prigoniţi de teama să nu reediteze destinul tatălui. E un răspuns la întrebarea pusă în editorial, cum altul îl întâlnim în poezia „Justi­ficare“: „În casa în care am rămas în urmă/a căzut mişcarea/ştiind cumpătul apusului,/atingând fiecare margine,/între mine şi tot./Am dreptate“. Atmosfera apăsătoare ca o boală fără leac a anilor de prigoană comunistă, într-un cu totul alt fel, în fragmentul de roman „Pribeag în propria ţară“, dar Mihai Ghiur preferă povestirea directă, aproape cronică­rească, fără învăluiri metaforice. Căpătat în anii tinereţii, acest rău al timpului, asemenea unui stigmat, este dus spre anii senectuţii. Vindecarea e posibilă doar prin iertare şi, în spirit profund creştin, Mihai Ghiur se confesează: „Dar nu voi rătăci-n jeliri deşarte,/Nici n-am să strig a mea durere,/Ci am să-i iert, căci inima mi-o cere/Să trec peste urzeala lor de moarte“. Semnificaţiile trec din aria esteticului în cea fiinţială şi se cer apreciate astfel pentru a găsi, dincolo de orice act de judecare, o cale spre înţelegere. Şi asta nu e deloc puţin astăzi, când vedem cum incapacitatea de a înţelege tinde a fi una dintre dezabilităţile majore ale omului contemporan, trăind sub „semnul cantitativului“.
     Dăm câteva pagini mai departe şi Mihail Mihailide aduce o nouă ipoteză asupra morţii lui Albert Camus, rămas în spaţiul de suflet al multora dintre cititorii săi. Se ştia că autorul „Străinului“ a plecat spre veşnicie în plină putere creatoare, într-un accident, şi iată, aflăm că acest „accident“ a fost foarte regizat de KGB. Inutil să spunem că nu ne miră câtă vreme ne aflăm tot în acel „pătrat fără laturi“…
     Schimbăm registrul pentru a-l însoţi pe Constantin Bogdan prin Paris, contrariaţi de titlu: „Êtes-vous roumaine?“. La mormântul lui Constantin Brâncuşi, medicul-scriitor vede o tânără aşezând cu pioşenie flori albe. Întreabă, firesc, dacă e româncă. Nu, nu e din România, e franţuzoaică, a studiat artele plastice la Roma, dându-şi doctoratul cu „Brâncuşi şi opera sa“. Acum, când se discută, nu o dată în contradictoriu, despre posibila repatriere a rămăşiţelor marelui pictor, ne întrebăm câţi vor găsi de cuviinţă să vină cu flori albe la cel care ne-a arătat infinitul în forma incredibil de simplă a unei coloane. Plimbarea continuă printr-un adevărat album de artă, amintindu-ne, pentru a rămâne în lumea lui Hipocrate, că „ars longa, vita brevis“. Un alt răspuns la întrebarea „De ce scriem?“. Atrage atenţia eseul „Rituels étranges a l’occasion de funerailles: l’esthétique du funebre et de repas sacre“, prezentat la un congres internaţional cu tema „Médecine, rites et religions“. Rămânem în acelaşi spaţiu, dar o luăm spre istoria literaturii, cu Dan Lăzărescu ce-şi deapănă „Amintiri răzleţe“ despre Victor Eftimiu, exilat parcă în uitare. Nu credem că a fost „trecut la arhivă“, dar, pe urmele Ecclesiastului, vom spune că acum, într-o vreme a distrugerii, urii şi războaielor de toate felurile, nu-şi află loc şi nu e singurul… Loc va fi într-o altă vreme, a construcţiei, a bunei înţelegeri şi a comuniunii, ce va veni, căci trebuie să vină şi atunci aceste „urme“ vor fi reconsiderate ca repere, mai mult sau mai puţin importante, la marea judecată a timpului. Întâlnirea cu epigramele lui Corneliu Zeana şi consultaţiile cu surprize ale lui George M. Gheorghe descreţesc frunţile între dimensiunile bunului-simţ, o rezervă naturală pe cale de dispariţie pe plaiurile dâmboviţene. Nu-l putem contrazice pe Corneliu Zeana: „Ne-am trans­format fără de vină/ Şi-am pă­răsit străvechi ca­noane:/E „aviară“, e „por­cină“?/Nici boli nu mai avem umane.“. Ce să spunem? Asta este!(sic!)
     Anume am lăsat la urmă poezia, căreia îi sunt de­dicate mai multe pagini, fapt îmbucurător dacă ţinem seama că iubitorii de poezie (autori sau cititori) sunt din ce în ce mai puţini, ca şi cum ar fi izgoniţi de… „mâncătorii de ştiri“. Cum să judecăm astăzi poezia, când critica s-a com­promis după ce a pactizat cu banul şi cei ce o fac îşi pun la bătaie o întreagă retorică. Poezia poate fi citită şi ca o mărturie a unei stări de a fi şi, atunci, valoarea ei, câtă este, derivă din autenticitatea trăirii, sinceritatea comunicării şi picătura de absolut pe care o dăruieşte în năzuinţa de a fi izvor de apă vie. Aşa citim versurile semnate de Mariana Floarea, Sabina Măduţa, Anda Maria Neagoe, Maria Mănucă şi ne bucurăm de reîntâlnirea cu poezia Claudiei Voiculescu. Cultivând un anume tip de paradox înmlădiat de muzicalitatea discretă a versurilor, C. D. Zeletin poartă pe cale tainică a culorilor spre transparenţă: „Culori îmi scoate înainte viaţa,/Ca să-mi ascundă transparenta moarte“. În acelaşi ton existenţialist, poetul şi gânditorul priveşte la amestecul de viaţă şi moarte şi conchide: „Mai trebuie un cântec dinspre toate/şi peste tot mai trebui-o lumină“. Încheiem cu Dan Ioan Nistor, ale cărui poezii ne duc cu gândul la Vasile Voiculescu, fireşte, doar ca tematică şi sensibilitate, dezvăluind o cunoaştere temeinică a scrierilor Sfinţilor Părinţi când scrie: „Între chemare şi răspuns,/între şoapte şi tăceri/să aflu tainicele Tale apropieri;/neclintita credinţă/gând şi faptă/rodite de ale harului/puteri divine: /ruga,/nădejdea,/îndelunga răbdare“. Ultimele versuri pun pecetea poeziei: „colibele locuirii/mele în Tine“.
            Sperăm ca aceste „ieşiri“ din riguroasele hotare ale medicinii în căutarea altor „fiinţe care gândesc la fel“, cum scrie Alexandru Trifan, sunt elegante întâmpinări ale cititorilor aplecaţi spre contemplaţie, armonie şi lumină. Oricum, şi acest număr oferă şansa de a întâlni „stele-n apă“, după cuvintele lui Blaga. Printre urme şi semne, acest număr al revistei „Fântâna din Kos“ arată că apa ei este, dacă nu una vie, cel puţin una vindecătoare pentru bolile cam prea multe şi severe ale acestui început de secol.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe