Newsflash
Cultură

În deplasare, cu Orchestra Română de Tineret

de Anca FLOREA - feb. 17 2017
În deplasare, cu Orchestra Română de Tineret
      Iarna continuă să își facă simțită prezența în mai toată Europa, afectând nu doar transporturile, ci și vocile soliștilor de operă, care sunt înlocuiți din cauza virozelor sau a răcelilor ce generează răgușeli sau guturai. De exemplu, Thomas Hampson urma să apară, în sfârșit, pe scena Staatsoper Viena, dar în ultima clipă s-a anunțat că s-a îmbolnăvit, deci nu a mai cântat. Cu toate astea, publicul este invitat la noi producții, în interpretări adesea excelente.
    La 5 februarie a văzut lumina rampei montarea cu „Trubadurul” de Verdi în regia lui Daniele Abbado. Mulți dintre melomanii vienezi păstrează încă amintirea scandalului generat de premiera din 1993, din cauza viziunii regizorului de film István Szabó, contestată și retrasă din repertoriu în scurtă vreme. Sigur că, de această dată, producția este mai echilibrată, punctul de maximă atractivitate fiind apariția sopranei Anna Netrebko în rolul Leonorei. Soprana a apărut pentru prima oară pe această scenă, dar a fost aplaudată anterior în reprezentațiile incluse în Festivalul de la Salzburg, alături de Francesco Meli și Placido Domingo. Acum îi are ca parteneri pe Roberto Alagna – pe care și publicul bucureștean l-a ascultat recent „pe viu”, într-o gală derulată la Opera Națională –, Ludovic Tézier și Luciana DʼIntino, sub bagheta lui Marco Armiliato.
    Pe de altă parte, așa cum anticipam, Orchestra Română de Tineret și-a reluat călătoria prin Franța și Elveția, onorând, în perioada 9–14 februarie, aniversarea renumitului compozitor de muzică de film Vladimir Cosma, plecat din România cu decenii în urmă și stabilit la Paris. Acesta se bucură de o notorietate specială, urmând să dirijeze, în concertele de la Geneva, Lyon, Rouen sau Lille, pagini din creațiile sale reprezentative. De asemenea, este un prilej excelent pentru ca, la Ambasada noastră, reputatul violoncelist Marin Cazacu – deopotrivă director artistic al ansamblului –, împreună cu grupul „Violoncellissimo”, pe care, de asemenea, l-a creat, să evolueze, la 13 februarie, într-o seară culturală dedicată omagierii personalității lui Constantin Brâncuși, la 141 de ani de la nașterea sa (19 februarie 1876, la Hobița, în Gorj), dar și la 60 de ani de la trecerea în nemurire a artistului (16 martie 1957, la Paris). Invitat în cadrul acestui program aparte este prozatorul Dumitru Țepeneag, la rândul său adoptat de orașul luminilor.
   În ultimii ani, Orchestra de Tineret activează sub egida Centrului Național de Artă „Tinerimea română” din București, condus de același dăruit Marin Cazacu. Aceasta a preluat și cvartetul „Arcadia”, în compania căruia, deloc întâmplător, va cânta, la 19 februarie, chiar „la sediu”, într-un cvintet de Schubert, alăturat cvartetului „Razumovsky” de Beethoven. Această partitură va fi abordată și cu o seară înainte, programul din 18 februarie cuprinzând și opusuri de Haydn sau Bentoiu. Vor fi, cu siguranță, versiuni interpretative de reală frumusețe, cvartetul „Arcadia” – alcătuit din violoniștii Ana Török și Răsvan Dumitru, violistul Traian Boală și violoncelistul Zsolt Török – fiind cotat în topul formațiilor noastre camerale.
    La Ateneu, Filarmonica a evoluat din nou, între 9 și 10 februarie, cu controversatul Misha Katz la pupitru, propunând lucrări de Mozart, Schumann (și de această dată cu pianistul Dan Grigore) și Brahms. Apoi, între 16 și 17 februarie, se anunță concerte-eveniment, sub bagheta lui Horia Andreescu, care propune melomanilor creații de Ginastera și Sibelius, încadrând o celebră pagină de Gireg, solistă fiind binecunoscuta pianistă Elisabeth Leonskaja.
    Și cum dansul este însoțit, dintotdeauna, de muzică, trebuie spus și că reputații coregrafi care au influențat puternic orientarea dansului contemporan – Mats Ek și Ana Laguna – s-au aflat din nou la București, primind, la 31 ianuarie, la UNATC, titlul de doctor honoris causa. Cu câteva luni în urmă, aceștia fuseseră aplaudați pe scenă în ipostază solistică, fiind invitați în cadrul „Întâlnirilor JTI”, devenite deja tradiție. Ele vor fi reluate luna viitoare prin prezența, la București și Sibiu, pentru prima oară în România, a companiei de dans „Noism” din Japonia. Aceasta e programată să ofere, la 30 martie, la TNB, spectacolul „Bayadere – Țara iluziilor”, iar apoi, ca avanpremieră la Festivalul de teatru de la Sibiu, din 5–6 aprilie, alte două titluri pe care iubitorii genului le vor aprecia, cu siguranță, la superlativ.
    Iată că și ultima lună de iarnă și începutul așteptatei primăveri sunt destul de ofertante în plan cultural, și prin lume și la noi, așa încât sperăm ca și vremea să ne permită să ne aflăm în sala de concerte sau de spectacol și să ne bucurăm de lucrări atractive în interpretări de certă calitate.

  

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe