Iarna continuă să își facă
simțită prezența în mai toată Europa, afectând nu doar
transporturile, ci și vocile soliștilor de operă, care sunt
înlocuiți din cauza virozelor sau a răcelilor ce generează
răgușeli sau guturai. De exemplu, Thomas Hampson urma să apară,
în sfârșit, pe scena Staatsoper Viena, dar în ultima clipă s-a
anunțat că s-a îmbolnăvit, deci nu a mai cântat. Cu toate astea,
publicul este invitat la noi producții, în interpretări adesea
excelente.
La 5 februarie
a văzut lumina rampei montarea cu „Trubadurul” de Verdi în
regia lui Daniele Abbado. Mulți dintre melomanii vienezi păstrează
încă amintirea scandalului generat de premiera din 1993, din cauza
viziunii regizorului de film István Szabó, contestată și retrasă
din repertoriu în scurtă vreme. Sigur că, de această dată,
producția este mai echilibrată, punctul de maximă atractivitate
fiind apariția sopranei Anna Netrebko în rolul Leonorei. Soprana a
apărut pentru prima oară pe această scenă, dar a fost aplaudată
anterior în reprezentațiile incluse în Festivalul de la Salzburg,
alături de Francesco Meli și Placido Domingo. Acum îi are ca
parteneri pe Roberto Alagna – pe care și publicul bucureștean l-a
ascultat recent „pe viu”, într-o gală derulată la Opera
Națională –, Ludovic Tézier și Luciana DʼIntino, sub bagheta
lui Marco Armiliato.
Pe de altă parte, așa cum
anticipam, Orchestra Română de Tineret și-a reluat călătoria
prin Franța și Elveția, onorând, în perioada 9–14 februarie,
aniversarea renumitului compozitor de muzică de film Vladimir Cosma,
plecat din România cu decenii în urmă și stabilit la Paris.
Acesta se bucură de o notorietate specială, urmând să dirijeze,
în concertele de la Geneva, Lyon, Rouen sau Lille, pagini din
creațiile sale reprezentative. De asemenea, este un prilej excelent
pentru ca, la Ambasada noastră, reputatul violoncelist Marin Cazacu
– deopotrivă director artistic al ansamblului –, împreună cu
grupul „Violoncellissimo”, pe care, de asemenea, l-a creat, să
evolueze, la 13 februarie, într-o seară culturală dedicată
omagierii personalității lui Constantin Brâncuși, la 141 de ani
de la nașterea sa (19 februarie 1876, la Hobița, în Gorj), dar și
la 60 de ani de la trecerea în nemurire a artistului (16 martie
1957, la Paris). Invitat în cadrul acestui program aparte este
prozatorul Dumitru Țepeneag, la rândul său adoptat de orașul
luminilor.
În ultimii ani, Orchestra de Tineret
activează sub egida Centrului Național de Artă „Tinerimea
română” din București, condus de același dăruit Marin Cazacu.
Aceasta a preluat și cvartetul „Arcadia”, în compania căruia,
deloc întâmplător, va cânta, la 19 februarie, chiar „la sediu”,
într-un cvintet de Schubert, alăturat cvartetului „Razumovsky”
de Beethoven. Această partitură va fi abordată și cu o seară
înainte, programul din 18 februarie cuprinzând și opusuri de Haydn
sau Bentoiu. Vor fi, cu siguranță, versiuni interpretative de reală
frumusețe, cvartetul „Arcadia” – alcătuit din violoniștii
Ana Török și Răsvan Dumitru, violistul Traian Boală și
violoncelistul Zsolt Török – fiind cotat în topul formațiilor
noastre camerale.
La Ateneu, Filarmonica a evoluat din
nou, între 9 și 10 februarie, cu controversatul Misha Katz la
pupitru, propunând lucrări de Mozart, Schumann (și de această
dată cu pianistul Dan Grigore) și Brahms. Apoi, între 16 și 17
februarie, se anunță concerte-eveniment, sub bagheta lui Horia
Andreescu, care propune melomanilor creații de Ginastera și
Sibelius, încadrând o celebră pagină de Gireg, solistă fiind
binecunoscuta pianistă Elisabeth Leonskaja.
Și cum dansul
este însoțit, dintotdeauna, de muzică, trebuie spus și că
reputații coregrafi care au influențat puternic orientarea dansului
contemporan – Mats Ek și Ana Laguna – s-au aflat din nou la
București, primind, la 31 ianuarie, la UNATC, titlul de doctor
honoris causa.
Cu câteva luni în urmă, aceștia fuseseră aplaudați pe scenă în
ipostază solistică, fiind invitați în cadrul „Întâlnirilor
JTI”, devenite deja tradiție. Ele vor fi reluate luna viitoare
prin prezența, la București și Sibiu, pentru prima oară în
România, a companiei de dans „Noism” din Japonia. Aceasta e
programată să ofere, la 30 martie, la TNB, spectacolul „Bayadere
– Țara iluziilor”, iar apoi, ca avanpremieră la Festivalul de
teatru de la Sibiu, din 5–6 aprilie, alte două titluri pe care
iubitorii genului le vor aprecia, cu siguranță, la superlativ.
Iată că și ultima lună de iarnă
și începutul așteptatei primăveri sunt destul de ofertante în
plan cultural, și prin lume și la noi, așa încât sperăm ca și
vremea să ne permită să ne aflăm în sala de concerte sau de
spectacol și să ne bucurăm de lucrări atractive în interpretări
de certă calitate.