Autentificare

Dacă ești abonat medichub.ro, autentificarea se face cu adresa de E-mail și parola pe care le utilizezi pentru a intra în platformă.
Abonează-te la „Viața medicală” ca să ai acces la întreg conținutul săptămânalului adresat profesioniștilor din Sănătate!
#DinRecunostinta

Căutare:

Căutare:

Acasă  »  LIFESTYLE  »  Cultură

Emoții amestecate

Viața Medicală
Anca FLOREA vineri, 10 februarie 2017
     Stagiunea simfonică a început, la București, destul de timid. Mai mult, zilele trecute, un meloman afirma, uimit, că nu l-au tentat concertele de la sala Radio sau de la Ateneu pentru că la 27 ianuarie s-a cântat simultan aceeași Simfonie nr. 4 de Ceaikovski. Sigur că erau ansambluri diferite și dirijori foarte deosebiți ca factură, dar coincidența este totuși ciudată. Cu ani în urmă am mai întâlnit astfel de accidente, dar păreau că au dispărut, mai ales că, în principiu, structura programelor pentru o perioadă de câteva luni se publică pe site-uri oficiale, deci se pot evita suprapunerile.
     Din fericire, lucrurile au reintrat în normal, în prima zi de februarie derulându-se, la sala Radio, o seară în care Orchestra de cameră, cu germanul Ralf Sochaczewsky la pupitru, a propus opusuri de Mendelssohn, Haydn (solist violoncelistul Octavian Lup) și Mozart. Două zile mai târziu, Orchestra Națională dirijată de Gheorghe Costin și-a propus să abordeze lucrări romantice de Weber, Ceaikovski (cu violonista Cristina Anghelescu) și Brahms. În paralel, la Ateneu, Filarmonica – sub conducerea lui Nicolae Moldoveanu, sosit din Elveția – a optat pentru creații de secol XX, semnate de Honegger, Franck (colaborând cu pianista japoneză Naoko Anzai) și Holst.
     Opera comică pentru copii lansează activități menite să răspundă unor categorii diverse de mici spectatori. Aceștia au anunțat recent că cei din centre sau școli speciale, precum și copiii cuprinși în programele unor fundații au fost invitați la reprezentații cu opereta „Hapciu în re major”, baletul „Fetița cu chibrituri”, operele „Răpirea din serai”, „Hansel și Gretel”, „Flautul fermecat” – desigur adaptate și rezumate pentru cei de vârsta lor –, dar și producția „Cu Nino la Milano”. Iar campania „Bilet în așteptare” continuă, teatrul oferind, pe lângă un bilet cumpărat, un altul destinat unui copil cu probleme de sănătate – și nu numai. S-a anunțat, de asemenea, că prin programul social „Jucăriile Operei Comice” (JOC) s-au strâns, în decembrie, peste 800 de jucării. Acestea au ajuns deja la copii din Baia Mare și Suceava – prin programul de prevenire a abandonului școlar –, dar și la Sfântu Gheorghe, în cadrul programului educațional „Ajungem mari”.
     Între timp, legendarul Placido Domingo a împlinit, la 21 ianuarie, 83 de ani. În 2010, acesta a suferit o operație extrem de dificilă, reușind totuși ca, după doar două luni de la intervenție, să conducă, la Scala din Milano, o nouă ediție a concursului Operalia Domingo. Acesta a prezentat și dirijat finala concursului într-un efort incredibil, reintrând apoi în circuitul activităților sale obișnuite. Domingo organizează anual competiția Operalia, este managerul Operei din Los Angeles, cântă în spectacole, înregistrează și filmează „integrale” de operă și dirijează frecvent. Anul acesta și-a sărbătorit ziua de naștere în fosa Staatsoper Viena, dirijând „Romeo și Julieta” de Gounod. Iar la 31 ianuarie și 3 februarie a revenit la pupitru pentru „Tosca” de Puccini, în distribuție regăsindu-se și baritonul Thomas Hampson. La rândul său, acesta s-a confruntat în anii trecuți cu serioase dificultăți vocale, încercând să se redreseze, chiar dacă glasul său nu mai are consistența și strălucirea de altădată. De altfel, Hampson este invitat să cânte și la București, în cadrul Festivalului „Enescu” din toamna acestui an.
     Și tot la renumitul teatru liric vienez, dirijorul Ádám Fischer a fost omagiat la finalul spectacolului „Don Giovanni” de Mozart, pentru cele 300 de reprezentații pe care le-a condus la Opera unde în tinerețe fusese corepetitor. Alături de directorul Dominique Meyer și de alte oficialități, la acest moment special au participat și interpreții personajelor din îndrăgita creație mozartiană și, ca invitați, fostul director Ioan Holender și soprana româncă Ileana Cotrubaș. La 69 de ani, dirijorul își continuă, desigur, colaborarea cu Staatsoper, dar și cu alte ansambluri din lume.
     Din păcate, la 29 ianuarie, inima inegalabilului maestru Stelian Olariu a încetat să mai bată. La 26 noiembrie împlinise 88 de ani și continua să se afle zilnic la Opera Națională pentru a lucra cu ansamblul coral pe care îl „păstorea” din 1962. Ultima sa apariție pe scenă, aplaudată de public și de interpreți, s-a petrecut, poate deloc întâmplător, cu prilejul Galei prin care Opera marca 95 de ani de existență instituționalizată. La 18 decembrie i s-a acordat Premiul de excelență, dar pentru că era foarte slăbit, nu a reușit să fie prezent la festivitate. Își dorise, dintotdeauna, să își trăiască și clipa de sfârșit în teatrul pe care l-a slujit cu o devoțiune și o pasiune fără egal. A lăsat în urmă gloria unor performanțe unice, apreciate superlativ aici și în lume, timp de 55 de ani. Cu siguranță, abia acum se va odihni, după o viață de muncă intensă și de eforturi greu de povestit.

Abonează-te la Viața Medicală

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața medicală”, săptămânalul profesional, social și cultural al medicilor și asistenților din România!
Avem două tipuri de abonamente anuale:
• Tipărit + digital – 200 de lei
• Digital – 129 lei

Prețul include TVA și taxele poștale de expediere a ziarului.
Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:
• Colegiul Medicilor Dentiști din România – 5 ore de EMC
• Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
• OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
• OAMGMAMR – 5 ore de EMC