Newsflash
Cultură

Cu glas de cristal. Sobru

de Anca FLOREA - iul. 30 2015
Cu glas de cristal. Sobru
Din noianul de soliști aplaudați de-a lungul vremii pe podiumul de concert sau pe scena de operă, doar câțiva „fac istorie“ și rămân în memoria noastră ca reper într-un anume domeniu, prin calitățile lor vocale și interpretative, prin maniera de abordare stilistică, prin acel „ceva“ care îi diferențiază de toți ceilalți fără ostentație, pur și simplu în firea lucrurilor. Cu siguranță, soprana Emilia Petrescu se numără printre cei care și-au pus amprenta asupra vieții muzicale de la mijlocul veacului trecut, decenii la rând o prezență constantă și unanim apreciată în sute de recitaluri și concerte vocal-simfonice, propunând adesea lucrări în primă audiție la noi, fie că era vorba despre oratorii și cantate, fie despre miniaturi vocale românești pe care le-a prezentat pentru prima oară publicului.
Peste ani, familia sa – medicul Ioan Cironeanu, fostul său soț rămas prieten și admirator constant până în ultima clipă, precum și fiii lor, Valeriu și Emil Petrescu, au dorit ca amintirea și impresionanta sa activitate artistică să fie cuprinse într-un volum care să reflecte, pe baza documentelor păstrate cu acribie, dar și prin publicarea interviurilor acordate de Emilia Petrescu sau prin evocarea sa de către muzicieni, anvergura sopranei și preocupările sale în domeniul pedagogiei cântului.
Un avantaj deosebit a fost și faptul că Emilia Petrescu a notat multe dintre gândurile și concepțiile sale asupra tehnicii vocale, asupra stilisticii și tălmăcirii liedului. A detaliat modul în care trebuie structurat un recital, a aprofundat „stilul ornamentației și improvizației în stilul baroc“, „probleme ale muzicii cu text“, menționând cu multă atenție și cerințele pentru fiecare an de studiu în parte. Și astfel s-a construit volumul Emilia Petrescu – regina cântului vocal concertant, semnat de Grigore Constantinescu, cel care, pe lângă propriile considerații și amintiri notate în Prolog sau în Fragmentarium, a alăturat, ca într-un puzzle, citate din teza de doctorat a tenorului Ionel Voineag – ani la rând partener de scenă al sopranei –, din însemnările Cristinei Sârbu. În plus a derulat apoi „filmul carierei“ raportându-se tocmai la acel manuscris în care interpreta a marcat absolut toate „întâmplările“ din viața sa artistică, începând cu angajarea în Corul Radio, la 1 septembrie 1945, pe când era încă studentă și până la aniversarea sa la vârsta de 70 de ani, la 12 mai 1995, la Palatul Cotroceni, în cadrul festivității organizate de Uniunea criticilor „Mihail Jora“ condusă, dintotdeauna, de același Grigore Constantinescu.
Un amplu interviu radiofonic realizat de Despina Petecel, un capitol rezervat documentelor oficiale, de la scrisoarea de mulțumire semnată de Ladislau Hegedus la materialul elaborat pentru catedra de canto chiar de Emilia Petrescu privind cunoașterea barocului englez, precum și modalitatea lui de realizare, un dialog cu soprana Bianca Manoleanu sub titlul „Maestru – discipol“, un „Epistolarium“ citând parte din corespondența protagonistei cu numeroși colaboratori din țară și din lume, pagini speciale referitoare la relația sa cu familia Phillippi și cu renumitul cor „Bach“ din Sibiu (inclusiv cronologia concertelor), lasă locul unor convorbiri despre operă, muzica și regia modernă. Ultima parte a lucrării alătură rememorări așternute pe hârtie de Ionel Pantea, Valentin Gheorghiu, Ada Brumaru, Ion Dumitrescu, Viorel Cosma, Gheorghe Crăsnaru, Pompei Hărășteanu, Nicolae Coman, Dumitru Avakian, Ion Piso, Carol Litvin, Pascal Bentoiu, Sanda Șandru, Luminița Vartolomei, Ludovic Bacs, Florin Diaconescu, Doru Popovici, Edith Simon, Felicia Donceanu sau Georgeta Stoleriu, într-o succesiune aleatorie, voită sau nu.
În Epilog, fiul său, Valeriu Petrescu și dr. Ioan Cironeanu au punctat aspecte puțin știute, adesea chiar surprinzătoare, despre artista atrasă de mașini, de călătorii montane și alpinism, dar și de arta plastică – „unghiuri“ din care o descoperim astfel pe soprana cu glas de cristal, condus în maniera sunetului non-vibrat asociat, vreme îndelungată, cu specificul „de concert“, cu o precizie și o sobrietate pregnantă.
Cele 433 de pagini alcătuite astfel sunt însoțite de fotografii ce reflectă parte din viața de familie și de scenă a unei artiste la care, și astăzi, se raportează mulți dintre iubitorii muzicii camerale sau vocal-simfonice, pentru că Emilia Petrescu rămâne, cu siguranță, un reper al unei epoci, al unui stil bine definit.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe