Newsflash
Cultură

2 în 1, cu o palmă la mijloc

de Alexandra NISTOROIU - iun. 20 2014
2 în 1, cu o palmă la mijloc
Undeva pe la jumătatea atent construitei pelicule semnată Rodrigo Sorogoyen, Stockholm (Spania, 2013) se transformă din ceea ce părea a fi o comedie romantică uşurică standard, condusă de dialoguri, într-o producţie mult mai gravă şi mai întunecată. Scris pentru două personaje, pretenţios botezate generic El şi Ea (şi cu minime intervenţii din partea unor personaje episodice), produs cu un buget redus şi teatral până în măduva oaselor, filmul explorează înţelesurile actuale ale cuvântului „dragoste“, trecând cu uşurinţă din registrele naiv şi delicat în cel crud, violent. Dezbrăcat de artificii pe toate planurile, mai degrabă minimalist în mijloace, Stockholm atacă, printr-o poveste care rămâne unitară, două genuri radical diferite: romance şi thriller – niciunul însă abordat dogmatic. Chiar dacă actul al doilea este executat şi trăit mai în forţă decât primul şi, deşi actriţa Aura Garrido eclipsează cu talentul şi prezenţa ei consistentă naturaleţea adolescentină a partenerului de ecran, Javier Perreira, pelicula rămâne pe cât de elegantă pe-atât de neliniştitoare.
Dacă în primele minute din Stockholm avem senzaţia că asistăm la zborul frumos al unei stele căzătoare, pe măsură ce avansăm în vizionare, devine clar că steaua căzătoare se dovedeşte a fi un meteorit care se apropie implacabil de noi. Schimbarea stilistică de la jumătatea filmului este marcată vizual: printr-o secvenţă în slow motion, realizată aproape coregrafic, urmărind coborârea unui lift, şi sonor: prin momentele finale ale uverturii operei „Coţofana hoaţă“ a lui Rossini. Este, practic, singurul moment din film lipsit de dialoguri şi semnalează punctul culminant, dincolo de care filmul reia, cu o simetrie aproape obsesivă, situaţii din prima parte, dar interschimbând rolurile personajelor. Rezultatele sunt surprinzătoare. Ceea ce ne înduioşează în primul segment ne sperie în cel de-al doilea. Ceea ce părea firesc, aproape clişeic în actul întâi, translatat în oglindă, devine ameninţător în cel de-al doilea act. Calmul nopţii face loc, paradoxal, unei nelinişti matinale apăsătoare. Până şi titlul filmului, iniţial asumat ludic, relaxat (Stockholmul amintit în scena iniţială în relaţie cu Amsterdamul ducea cu gândul la un spaţiu vibrant, tineresc, casă a hedonismului şi magnetismului sexual), capătă o cu totul altă semnificaţie după ce se produce declicul de la jumătatea filmului, trimiţând la sindromul Stockholm şi consecinţele acestuia.
Propunerea estetică a lui Stockholm răspunde necesităţilor sale narative cu o simplitate genială. Un remarcabil exerciţiu de planificare permite desfăşurarea fluidă a scenelor chiar şi în spaţiul îngust şi monoton al apartamentului studentului. Astfel, evidenta supraexpunere a anumitor scene diurne capătă sens, dacă ne gândim că însoţeşte, în plan narativ, demascarea a două personaje care nu suportă să dea piept cu propria realitate. De parcă am urmări doi vampiri, lumina îi deranjează, în măsura în care îi obligă să îşi arate toate imperfecţiunile.
Ceea ce periclitează poate forţa estetică a lui Stockholm sunt anumite mostre ale naivităţii auctoriale ale regizorului sau poate mici dovezi ale unei căutări a transcendenţei care se ciocneşte cu spiritul celor narate. Stockholm e un film mic şi este cu atât mai puternic cu cât pare mai simplu şi mai inofensiv şi cu cât exploatează mai bine spontanul, întâmplătorul. Problemele apar atunci când textul devine protagonistul necontestat al peliculei şi filmul se vede obligat să se deruleze ca un schimb neoprit de replici, uneori suspect de rapid, între cele două personaje. Actorii scot pe gură fraze după frază, de parcă nu au nevoie să le gândească înainte să le emită. Recită. Ca să atingă idealul istorisirii circulare pe care îl urmăreşte Sorogoyen, dialogurile riscă, din când în când, să cadă într-un hău periculos al nenaturalului. Este generată o ciocnire aproape imposibil de salvat între ţelul urmărit de regizor şi simplitatea cu care te aştepţi să se povestească întâmplări precum cele istorisite. În momentul în care filmul îşi arată cu adevărat intenţiile dramatice, poate fi deja prea târziu, pentru unii spectatori, să îşi mai poată şterge impresia de fals care începe să înconjoare croiala peliculei. Dacă nu te ţin acolo privirea intensă, captivantă a Aurei Garrido sau farmecul de puştan al lui Javier Perreira, vei găsi poate consolarea în ideea că, pentru a demasca minciunile cu care este ţesută lumea, trebuie uneori să minţi şi tu.
Cinematografia lui Alex de Pablo este, dacă nu primul, al doilea centru gravitaţional al filmului. Urbană, cu o poezie proprie, este cea care face din străzile Madridului complici tăcuţi ai începutului unei poveşti de dragoste, dar şi cea care dă o eleganţă stranie deznodământului brutal. De Pablo foloseşte ingenios unghiurile camerei pentru a genera un subtil sentiment al tulburării, iar secvenţele filmate din mână sunt limitate ca întindere, căutându-se în fiecare moment atingerea unei imagini memorabile.
Creditele de la final includ numele sutelor de persoane care au participat, ca microinvestitori, la finanţarea acestui proiect, filmul fiind bugetat printr-o iniţiativă de crowdfunding. În România, pelicula a fost proiectată de curând în cadrul TIFF (Transilvania International Film Festival) la Cluj-Napoca, unde a obţinut Trofeul Transilvania. În Spania, Stockholm a fost promovat comercial către un public foarte tânăr (adolescenţi şi tineri până în 25 de ani), reuşind, astfel, să se apropie de statutul unui film-cult, aşa că sunt şanse mari să mai fie trimis şi premiat şi la alte festivaluri de cinema.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe