În elita academică occidentală, sănătatea publică a devenit
o disciplină independentă care reunește sub aceeași umbrelă medici, economiști,
matematicieni, avocați sau experți în politologie. Dezbaterile din domeniu sunt
mai efervescente astăzi ca niciodată deoarece sistemele medicale din toată
lumea au nevoie de multă inovație și creativitate pentru a rezista provocărilor
imense din următorii ani. Care sunt acele provocări pentru care trebuie să
găsim neapărat și cât se poate de rapid soluții? Răspund câțiva dintre cei mai
importanți experți în domeniu din Europa și de pe continentul nord-american.
Relația
cu politicienii
Asigurarea
medicală universală nu înseamnă să acoperi toate nevoile medicale ale
individului, ci să asiguri un pachet de bază garantat. Este definiția a ceea ce
profesorul Peter Smith, de la Imperial College din Londra, consideră a
fi cea mai importantă provocare a următorului deceniu: „tranziția țărilor cu
venituri mici și mijlocii către un sistem universal de asigurări de sănătate.
Acest tip de asigurare se realizează prin transferuri de la cei bogați și
sănătoși la cei săraci și bolnavi.
Dar cantitatea în care se face această
redistribuție este determinată de voința politică și resursele financiare
respective. Guvernele acestor țări vor trebui să ia decizii foarte dificile și
să spună populației ce pot avea și ce nu. Astfel se va crea și o piață pentru
asigurări medicale complementare. Dar politicienii trebuie să permită oamenilor
să voteze dacă preferă să primească mai puține servicii medicale sau să
plătească mai mult. Trebuie să-i facem pe politicieni conștienți de beneficiile
uriașe aduse de implementarea asigurării medicale universale și să-i încurajăm
s-o realizeze“.
Sistemul
politic contribuie la multe dintre problemele sănătății publice prin rezistența
lor crescută la schimbare și reformă. Adesea majoritățile nu întâmpină cu
bunăvoință propunerile inovatoare ale experților, iar politicienii care iau
deciziile nu sunt dispuși să-și riște un mandat de dragul unor modificări,
chiar și atunci când aceste modificări ar aduce îmbunătățiri considerabile
sistemului medical. „Ce încercăm acum este să reconfigurăm mecanismele prin
care se fac investiții în sistemul de sănătate“, subliniază profesorul Scott
Greer de la Universitatea din Michigan. „Am pus un pariu îndrăzneț: că vom
rezolva criza actuală printr-o combinație de tehnologie a informației, inovare
administrativă și implicarea companiilor de asigurări.“
Deficitul
resurselor medicale
„Vorbim
tot mai mult despre medicina bazată pe dovezi, dar modalitățile în care
administrăm sistemele medicale fac tot mai dificile alegerile care au la bază
metode de determinare a cost-eficienței tehnologiilor medicale.“ Afirmația îi
aparține lui Jan-Kees Helderman, de la Universitatea Radboud Nijmegen,
care propune și o renovare a definiției Organizației Mondiale a Sănătății care
consideră că sănătatea este o stare de bunăstare completă fizică, mentală și
socială, nu doar absența bolii sau a infirmității. „Sănătatea ar trebui să fie
definită drept capacitatea de a te adapta. Dacă oamenii se vor adapta cu succes
la o boală, atunci nu doar se vor simți mai bine, dar și vor putea participa
activ la binele societății.“
Profesorul
olandez consideră această definiție mai dinamică și apropiată de realitatea
demografică a următoarelor decenii, care va pune greu la încercare fiabilitatea
sistemelor de asigurări medicale. De ce este importantă o astfel de definiție?
Pentru că de la asemenea concepte guvernele pornesc creionarea priorităților de
finanțare în sănătate. Profesorul Karsten Vrangbæk, de la Universitatea
din Copenhaga, a accentuat îngrijorările lui Helderman: „Cum vom menține în
viitor finanțarea din taxe a statului social având în vedere că
disponibilitatea oamenilor de a plăti astfel de taxe scade?“.
Profesorul Albert Weale, de la University College London, a avansat și o nuanță
foarte interesantă: diferența dintre deficitul de resurse medicale și sărăcia
acestora. Iar marea provocare a următorului deceniu va fi deficitul care apare
atunci când „indivizii nu pot obține ceea ce doresc chiar dacă au banii s-o
facă sau chiar dacă vor dori să plătească mai multe taxe“. Cauza acestei
predicții? Criza demografică.
Îmbătrânirea
„Aceeași
realizare ne dă un motiv de sărbătoare mare și unul de îngrijorare mare: trăim
mai mult ca niciodată, dar problema este că tehnologiile medicale nu țin pasul.
În realitate, de inovațiile tehnologice din medicină profită în special oamenii
sub 60 de ani, nu bătrânii, deși ei devin tot mai numeroși.“ Aceasta este cea
mai mare provocare nu a următorului deceniu, ci a următoarei jumătăți de secol
în viziunea profesorului Martin Knapp, de la London School of Economics
and Political Science. „Demența, o boală pentru care nu avem vindecare, va
deveni tot mai frecventă. Fiicele mele au risc de 30% să ajungă să sufere de
demență.“
Presiunea
industriilor medicale
Pentru
Martin Knapp, una dintre provocările importante este și presiunea exercitată de
industria medicală pentru adoptarea de către medici și pacienți „a celor mai
noi, lucioase și scumpe produse tehnologice, deși nu prea există date că ele
chiar îmbunătățesc viața pacienților“. Asta în timp ce reducerea rapidă a
costurilor genotipării naște noi oportunități pentru tratamente individualizate
pe care încă nu știm cum să le exploatăm, nu știm cum vor funcționa pe o piață
liberă și nici ce probleme etice vor naște.
Ce să finanțăm în sănătate din fondurile
publice? Aceasta este întrebarea profesorului Mark Stabile, de la
Universitatea din Toronto. „Astăzi croim finanțarea sistemelor medicale în
funcție de tehnologiile nou apărute, nu în funcție de boli. Dar nevoile de
sănătate ale populației se schimbă mult mai lent decât tehnologia medicală. Da,
trebuie să promovăm tehnologiile cost-eficiente, dar să o facem în pofida, nu
în interesul sectorului comercial.“
Dar
domeniul evaluării tehnologiilor medicale este încă emergent, cu destule semne
de întrebare fără răspuns. Profesoara Paula Lorgelly, director adjunct al
Office of Health Economics din Londra, sintetizează una dintre cele mai mari
probleme ale economiștilor specializați în politici de sănătate: „Încă
încercăm să ne dăm seama care ar trebui să fie pragul dezirabil de finanțare de
la care putem considera că un medicament este cost-eficient“. Metodologiile de
evaluare a tehnologiilor medicale variază foarte mult, același medicament
putând fi considerat eficient în Marea Britanie, insuficient testat în Germania
și ineficient în Australia.
Migrația
„Migrația
este cea mai mare provocare pentru sănătate în următorul deceniu. Și nu mă
refer doar la criza refugiaților, ci și la mișcările migratorii ale medicilor
tineri. Migrația medicilor din statele din estul UE în restul Uniunii creează
probleme mari de inechitate, dar de la nivelul centralizat al instituțiilor
europene nu se poate face mare lucru din punct de vedere legal pentru rezolvarea
situației. Suntem, în Europa, martorii unei situații specifice Statelor Unite:
o rivalitate între guvernul federal și guvernele de la nivelul statelor
naționale“, crede Tamara Hervey, profesoară la Universitatea din
Sheffield.
Directiva
europeană care permite libera mișcare a pacienților în interiorul Uniunii
Europene este considerată o amenințare la adresa sistemelor naționale de
sănătate. Cu excepția spațiului restrâns al Benelux și a zonelor de graniță
franco-germane, atât sursele de exod al pacienților, cum este România, cât și
cele care primesc, cum este Anglia, își văd amenințat echilibrul financiar al
sistemelor de asigurări.
Frica
Sir Julian Le Grand, unul dintre cei mai redutabili experți internaționali
în politici de sănătate, este profesor la London School of Economics and
Political Science și se află în pragul retragerii academice. Profesorul Le
Grand, principalul arhitect al actualului sistem medical britanic și
consilierul pe sănătate al fostului premier Tony Blair, are unul dintre cele
mai surprinzătoare răspunsuri. „Frica de eșec – aceasta este cea mai mare
provocare a sistemului medical, cel puțin aici, în Marea Britanie.
Cele mai
multe spitale nu se reformează și nu vor s-o facă. De ce? Pentru că au nevoie
de un impuls extern. Am încercat să le impunem ținte de management și a fost o
metodă eficientă, dar cu efecte adverse toxice. Calitatea tehnicilor și
indicatorilor neincluși în rândul obiectivelor de management a scăzut mult și a
apărut demoralizarea, demotivarea oamenilor din spitale. Am încercat să folosim
competiția. Dar nici asta nu prea merge. Cea de-a treia metodă, preferată
astăzi de guvern, sunt autoritățile cu putere de reglementare în domeniu. Avem
63 de astfel de autorități în Anglia și intrăm într-o epocă a suprareglementării,
singura consecință fiind frica. Iar frica este singurul lucru de care ar trebui
cu adevărat să ne fie frică.“
Titlul acestui articol este inspirat de o
serie de conferințe organizate de jurnalul științific Health Economics, Policy
and Law, editat de Cambridge University Press. O parte din declarațiile de mai
sus au fost făcute în acest cadru, iar restul în discuții individuale cu
autorul.
Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!
Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.