Newsflash
OPINII

Ce se întâmplă cu Registrul Electronic Naţional de Vaccinare?

de Dr. Raluca Dana ZOIŢANU - aug. 19 2022
Ce se întâmplă cu Registrul Electronic Naţional de Vaccinare?

RENV este un pas înainte în sistemul de sănătate românesc și bătătorește calea pentru o digitalizare mai amplă a sistemului, așa cum este prevăzută și în Planul Naţional de Redresare și Rezilienţă, la mai multe niveluri, până în anul 2026.

adev-1-1024x517Noua versiune a Registrului Electronic Naţional de Vaccinare (RENV) a fost lansată de Institutul Naţional de Sănătate Publică (INSP) la 4 iulie și a generat multiple critici din partea utilizatorilor, din cauza problemelor legate de baza de date și funcţionarea generală a platformei. Medicii de familie au reclamat dispariţia înregistrărilor anterioare despre vaccinări, unele chiar și din urmă cu 10-15 ani, dar și imposibilitatea înregistrării unor vaccinări noi, realizate în luna iulie.

Ce este de fapt RENV?

Aprobat printr-un ordin de ministru în luna august 2011, RENV - prima versiune - s-a dorit a fi un sistem informatic unic la nivel naţional pentru baza tehnică de date privind vaccinările copiilor şi adolescenţilor din România, structurată pe înregistrări individuale, cu asigurarea confidenţialităţii datelor cu caracter personal. Cabinetele de medicina familiei și maternităţile publice și private aveau obligaţia utilizării RENV. Suplimentar, cabinetele de medicina familiei au avut obligaţia înregistrării în decursul a șase luni a tuturor vaccinărilor copiilor născuţi începând cu anul 2007.

Actualizat printr-o hotărâre a Guvernului în luna mai 2022, noul RENV își propune, prin cea mai nouă variantă a sa, să fie baza tehnică de date privind vaccinarea persoanelor din România, indiferent de vârsta persoanei, tipul vaccinului și locul administării acestuia. Obligaţia utilizării RENV revine de data aceasta tuturor furnizorilor de servicii medicale care prestează servicii de vaccinare, indiferent de forma de organizare a asistenţei medicale în cadrul sistemului public și privat. Pentru prima oară în istoria RENV, Hotărârea Guvernului nr. 697/2022 a introdus și sancţiuni pentru nerespectarea obligaţiilor.

Înregistrări în timp real

Înregistrarea vaccinărilor trebuie realizată în timp real, în ziua administrării vaccinului, pentru sincronizarea stocurilor de vaccin la nivel naţional. Noua versiune conţine și evidenţa stocurilor dozelor de vaccin achiziţionate de Ministerul Sănătăţii în cadrul Programului Naţional de Vaccinare, doze distribuite prin Direcţiile de Sănătate Publică maternităţilor și unităţilor medicale în care lucrează medicii vaccinatori.

Dacă prima versiune a registrului conţinea date doar despre vaccinurile administrate copiilor și adolescenţilor, actuala versiune conţine date despre toate vaccinurile administrate pe teritoriul României, fie că discutăm despre vaccinul contra gripei, COVID-19 sau alte vaccinuri opţionale achiziţionate de părinţi sau persoanele care doresc să se vaccineze.

Măsura în care toate unităţile medicale vor respecta prevederile legale și vor înregistra aceste informaţii în registru depinde de capacitatea și voinţa Ministerului Sănătăţii de a controla aceste lucruri, mai ales în unităţile medicale private, prin intermediul Direcţilor de Sănătate Publică și Inspecţiei Sanitare de Stat. Sancţiunile nou introduse nu sunt neglijabile, pornind de la avertisment la amendă în cuantum de 5.000 de lei.

Raportare integral digitală

Criticile aduse INSP și RENV de medicii de familie pe parcursul lunii iulie au vizat mai multe aspecte. Lipsa înregistrărilor din baza de date atât pentru unii copii născuţi începând cu 2007, cât și a unor copii născuţi în anul 2022. Imposibilitatea înregistrării unor vaccinuri administrate în luna iulie 2022, dacă în RENV lipseau înregistrările anterioare. Imposibilitatea înregistrării ulterioare a vaccinărilor și corectării datelor introduse greșit. Absenţa unui manual de utilizare complet anterior lansării versiunii noi.

Din fericire, cu sprijinul medicilor de familie, echipa tehnică a INSP a reușit să soluţioneze majoritatea problemelor până la finalul lunii iulie. Manualul de utilizare actualizat urmează să apară, iar raportarea activităţii de vaccinare se realizează acum integral digital, prin intermediul poștei electronice și a semnăturilor electronice. Actualizarea anexelor de raportare prin mai multe ordine de ministru a eliminat o parte din birocraţia care sufoca activitatea de vaccinare.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe