Newsflash
Ars Medici

Etapele de dezvoltare a echipei

de Dr. Dorin VÂLCEANU - apr. 16 2015
Etapele de dezvoltare a echipei
   Echipa multidisciplinară este esenţială în îngrijiri paliative, aşa cum o arată toate publicaţiile de specialitate, precum şi experienţa în domeniu. Echipa este definită ca un grup ai cărui membri se influenţează între ei pentru îndeplinirea unui obiectiv al unei organizaţii.
   Încă din 1965, Bruce W. Tuckman a emis ipoteza că grupurile trec prin mai multe etape de dezvoltare: formarea (forming), furtuna (storming), normarea (norming),eficientizarea (performing). Revizuind studiile asupra ipotezei sale în 1977, Tuckman s-a hotărât să adauge o a cincea etapă în dezvoltarea grupului, încheierea.

 

Formarea (echipa imatură)

 

   În etapa formării, relaţiile personale sunt caracterizate prin dependenţă. Membrii se bazează pe siguranţă, comportamente cunoscute şi caută îndrumarea liderului. Membrii doresc să fie acceptaţi de grup şi au nevoie de certitudinea că grupul este sigur. Strâng impresii şi date despre asemănările şi deosebirile dintre ei şi formarea preferinţelor pentru viitoarele subgrupe. Regulile legate de comportament par a fi menţinerea lucrurilor simple şi evitarea controverselor. Se evită subiectele şi sentimentele serioase.
   Majoritatea funcţiilor legate de sarcini se ocupă de orientare. Membrii încearcă să se orienteze asupra sarcinii şi în funcţie de ceilalţi membri. Discuţiile planează în jurul definirii domeniului sarcinii, a modului de abordare şi a altor probleme similare.

 

Educaţie şi dezvoltare

   Cursurile online de îngrijiri paliative sunt recomandate medicilor care doresc să aprofundeze subiecte ca managementul durerii, comunicarea unui diagnostic de boală gravă, starea terminală în îngrijiri paliative. În prezent sunt disponibile zece cursuri, din care patru creditate EMC de Colegiul Medicilor din România. Absolvenţii primesc diplome eliberate de Hospice „Casa Speranţei“. Înscrierile se fac online: www.studiipaliative.ro
   Protocoale clinice pentru îngrijiri paliative (o nouă ediţie) este disponibilă în format tipărit, contra unei donaţii de 40 de lei, la sediul Centrului de studii pentru medicină paliativă (Braşov, str. Piatra Mare nr. 101); mai multe informaţii la tel.: 0268.513.598.
   Conferinţa naţională de îngrijiri paliative (ediţia a 16-a) se va desfăşura în perioada 8–10 octombrie 2015 la Târgu Mureş. Detalii pe www.anip.ro

 

 

   Pentru a trece la etapa următoare, fiecare membru trebuie să renunţe la confortul subiectelor nepericuloase şi să rişte posibilitatea unui conflict. Membrii unei echipe aflate în această etapă aşteaptă de la lider instrucţiuni, sprijin şi o definire a sarcinilor. Fiecare individ caută să afle ceea ce se aşteaptă de la el, care sunt sarcinile sale, cum să le îndeplinească. Într-o asemenea echipă, nivelul de productivitate este scăzut şi se aşteaptă de la lider o implicare intensă. Membrii unei astfel de echipe sunt entuziaşti şi optimişti dar manifestă teama faţă de sarcini şi în relaţiile cu ceilalţi membri.

 

Furtuna (echipa fracţionată)

 

   Următoarea etapă, pe care Tuckman o numeşte furtună, este caracterizată de competiţie şi conflict în cadrul relaţiilor personale şi de organizare la nivelul funcţiilor legate de sarcini. Pe măsură ce membrii grupului încearcă să se organizeze în vederea îndeplinirii sarcinilor, conflictul la nivelul relaţiilor personale este inevitabil. Indivizii trebuie să cedeze mai mult şi să îşi modeleze sentimentele, ideile, atitudinile şi credinţele pentru a se potrivi organizării grupului. Din cauza fricii de a se expune sau a fricii de slăbiciune, creşte dorinţa de a se implica în structură. Deşi conflictele pot să nu apară la suprafaţă ca probleme, aceasta nu înseamnă că ele nu există. Vor apărea întrebări legate de cine va fi responsabil şi pentru ce, care sunt regulile, care este sistemul de recompensare, care sunt criteriile de evaluare. Aceasta reflectă conflictele legate de conducere, structură, putere şi autoritate. Pot exista fluctuaţii mari între comportamentele membrilor, cauzate de problemele care apar legate de competiţie şi ostilitate.
   Din cauza disconfortului apărut în această etapă, unii membri pot păstra tăcerea, în timp ce alţii vor încerca să domine. Această etapă se caracterizează prin dificultăţi de comunicare şi prin dispute în ceea ce priveşte conducerea şi influenţa în cadrul echipei. Adesea, rezolvarea problemelor şi luarea deciziilor stârnesc dispute. Indivizii se pot simţi nesiguri în rolul lor, de raporturile dintre membri şi de sarcinile fiecăruia. Deseori, moralul grupului scade pe măsură ce indivizii resimt un gol între ceea ce aşteptau la început şi situaţia reală.
   Pentru a putea trece la etapa următoare, membrii grupului trebuie să treacă de la mentalitatea de a cere „teste şi dovezi“ la mentalitatea de a rezolva problema. Cel mai important lucru în a ajuta grupul să treacă la etapa următoare poate fi capacitatea de a asculta.

 

Normarea (echipa unită)

 

   În etapa normării a lui Tuckman, relaţiile interpersonale sunt caracterizate de coeziune. Membrii grupului sunt implicaţi în recunoaşterea activă a contribuţiilor tuturor, construirea şi întreţinerea comunităţii şi rezolvarea problemelor de grup. Membrii doresc să îşi schimbe ideile preconcepute, bazându-se pe aspectele prezentate de ceilalţi şi îşi pun întrebări unii altora în mod activ.
   Conducerea grupului este împărţită şi dispar grupuleţele. Când membrii încep să se cunoască şi să se identifice cu ceilalţi, nivelul încrederii în cadrul relaţiilor interpersonale contribuie la dezvoltarea coeziunii grupului. În această etapă, oamenii încep să simtă că fac parte dintr-un grup. Cea mai importantă funcţie la nivelul sarcinii este fluxul informaţional între membrii grupului; aceştia împărtăşesc sentimente şi idei, solicită şi dau feedback şi cercetează acţiuni legate de sarcina trasată. Creativitatea atinge cote înalte. Dacă este atins acest stadiu de flux informaţional şi coeziune, interacţiunile dintre membrii grupului sunt caracterizate de sinceritate şi de circulaţia informaţiilor, atât la nivel personal, cât şi la nivelul sarcinilor.
   Membrii sunt mulţumiţi că fac parte dintr-un grup eficient. Pericolul cel mai mare în această etapă este că membrii pot începe să se teamă de destrămarea inevitabilă a grupului în viitor, atunci se pot opune schimbării de orice fel. Dacă echipa trece cu bine prin problemele şi conflictele etapei a doua, va promova în a treia etapă, unde există un schimb liber de sentimente, date, idei şi valori. Membrii echipei încep să-şi asume o identitate comună lucrând pentru atingerea aceloraşi obiective şi astfel, competenţa lor şi imaginea de sine se îmbunătăţesc.
   Pentru echipele care îşi evaluează activitatea în funcţie de îndeplinirea sarcinilor, această etapă prezintă pericole potenţiale. Etapa este resimţită ca fiind confortabilă şi pot apărea norme care să descurajeze individul să „clatine barca“.
   Având încă vie amintirea conflictelor din etapa a doua, indivizii pot simţi reţineri în a pune întrebări critice legate de aspecte ale activităţii echipei, obiectivele acesteia, organizarea, metodele de a-şi întări relaţiile externe.

 

Eficientizarea (etapa funcţională)

 

   Nu toate grupurile ajung în această etapă. Dacă membrii grupului pot trece cu succes în etapa a patra, calitatea, cuprinderea şi profunzimea relaţiilor personale produc o interdependenţă adevărată. În această etapă se poate lucra uşor individual, în subgrupe sau cu întreg grupul. Rolurile şi autoritatea se ajustează în mod dinamic potrivit nevoilor în schimbare ale grupului şi ale indivizilor. Etapa a patra este marcată de interdependenţă la nivelul relaţiilor personale şi rezolvarea problemelor la nivelul sarcinilor. De acum, grupul ar trebui să fie foarte productiv. Membrii au devenit siguri de sine şi grupul nu mai are nevoie de aprobare. Membrii se concentrează asupra sarcinilor şi relaţiilor personale. Grupul este unit, identitatea sa completă, moralul ridicat, la fel şi nivelul loialităţii. Funcţiile legate de sarcină devin rezolvarea problemelor, găsirea soluţiilor optime şi dezvoltarea optimă a grupului. Există sprijinul necesar rezolvării problemelor şi se pune accentul pe realizări. Scopul global este productivitatea prin rezolvarea problemelor şi prin muncă. Dacă echipa urmează să devină eficientă, trebuie să treacă dincolo de starea de confort la această etapă, în care membrii se bucură că fac parte dintr-o echipă câştigătoare, se bucură de încredere în capacitatea lor de a atinge obiective, îşi sprijină reciproc eforturile şi ajung să recunoască faptul că această interdependenţă este esenţială.
   În această etapă, echipa petrece mult timp pentru a-şi evalua sistematic obiectivele, organizarea, metodele şi relaţiile externe. Indivizii îşi oferă reciproc feedbackuri constructive şi echipa caută să primească feedback de la alte echipe. În comparaţie cu etapa a doua, această etapă este plină de resurse, energia echipei este orientată spre realizarea obiectivelor şi nu este irosită pe opunerea de rezistenţă şi insatisfacţie.

 

Încheierea

 

   Etapa finală descrisă de Tuckman implică încetarea comportamentelor legate de sarcini şi renunţarea la implicarea în relaţii. O închidere planificată cuprinde de obicei recunoaşterea participării şi a realizării şi ocazia ca membrii să îşi ia la revedere personal. Încheierea unui grup poate avea ca efect o criză minoră. Această acţiune este o mişcare regresivă de a renunţa la control şi la a face parte din grup.
   Cele mai eficiente intervenţii în această etapă sunt cele care facilitează terminarea sarcinii şi procesul de renunţare la implicare.

Rubrică realizată de Hospice „Casa Speranţei“ (www.hospice.ro),  promotor al îngrijirii paliative în România din 1992, centru de excelenţă în Europa de Est şi unul dintre modelele recunoscute la nivel global de servicii şi educaţie în paliaţie. Coordonator: conf. dr. Daniela Moşoiu (Universitatea „Transilvania“ din Braşov, director educaţie şi dezvoltare Hospice „Casa Speranţei“).
 


 


Notă autor:

Bibliografie

1. Tuckman BW. Developmental sequence in small groups. Psychol Bull. 1965 Jun;63:384-99

2. Tuckman BW, Jensen MA. Stages in small group development revisited. Group and Organisation Studies. 1977;2:419-27

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe