Newsflash
OPINII

În al cui vis vor creşte salariile medicilor?

de Vlad MIXICH - aug. 23 2013
În al cui vis vor creşte salariile medicilor?
Autorităţile inaugurează o nouă tradiţie: publicarea proiectelor de lege importante pentru sistemul medical românesc exact în mijlocul vacanţelor. După ce, în 2011, guvernul Boc a pus în dezbatere publică proiectul noii legi a sănătăţii între Crăciun şi Revelion, acum guvernul Ponta face acelaşi lucru în singura lună din an, august, în care o bună parte din români (inclusiv medicii) sunt plecaţi în vacanţă. E poate doar o coincidenţă, dar una iritantă întrucât formează percepţia asupra seriozităţii guvernanţilor. Gafă de comunicare sau premeditare, cert este că suntem obligaţi să discutăm „Proiectul-pilot de creştere a veniturilor medicilor din unităţile sanitare publice cu paturi“ într-o perioadă predispusă mai degrabă la visări pe plajă, decât la discuţii tehnice.
Din start, nota pozitivă este dată de însuşirea de lege-test a acestui proiect. Dacă după primele şase luni din 2014, guvernul va constata că noul mecanism nu este fezabil, atunci el nu va fi generalizat de la cele zece spitale publice incluse în proiectul-pilot la toate spitalele din ţară. Şi tot din start apare şi nota negativă: titlul proiectului este înşelător, căci efectul măsurilor propuse este departe de a produce o creştere a veniturilor medicilor din spitalele publice. Fapt remarcat cu promptitudine şi de reprezentanţii breslelor din sistemul sanitar.
Pe preşedintele Colegiului Medicilor, profesorul Vasile Astărăstoae, l-am întrebat direct, într-o emisiune televizată, dacă acest proiect va creşte veniturile tuturor medicilor. Răspunsul domniei sale a fost, fără echivoc, negativ. Şi are dreptate. Vicepreşedintele Colegiului Medicilor, dr. Gheorghe Borcean, a declarat pentru Mediafax că deşi avem în faţă un proiect „modern, îndrăzneţ, în realitate va crea discriminare între doctori“. Federaţia Solidaritatea Sanitară din România precizează, într-un comunicat, că „proiectul salarizării suplimentare a medicilor are drept principal scop o creştere a încasărilor la bugetul de stat, Ministerul Sănătăţii ratând două din obiectivele sale esenţiale, respectiv creşterea calităţii vieţii profesionale a lucrătorilor şi, prin asta, creşterea calităţii serviciilor medicale“. Cum ministrul sănătăţii a precizat în numeroase rânduri buna colaborare pe care o are cu organizaţiile profesionale din sistemul medical, rezervele evidente exprimate de liderii acestora în privinţa proiectului au o bază serioasă. Căci nu-ţi critici prietenul fără să ai motive solide.
Principala problemă a medicilor români nu este nivelul redus generalizat al salariilor, ci inechitatea uriaşă dintre ele. „Viaţa medicală“ a publicat un dosar consistent cu privire la acest subiect: câştigurile oficiale ale unui medic aflat în vârful piramidei veniturilor sunt de 60 de ori mai mari decât cele ale unui rezident aflat la baza piramidei. În Statele Unite, această diferenţă este de doar opt ori mai mare în favoarea medicului aflat la apogeul carierei. Ei bine, medicii rezidenţi sunt excluşi din proiectul-pilot propus de Ministerul Sănătăţii. Deocamdată, printre soluţiile de creştere a salariilor acestora se vehiculează tot mai des acordarea de burse din partea universităţilor de medicină şi farmacie, la pachet cu asimilarea statutului rezidenţilor cu cel al unor profesionişti aflaţi în pregătire postuniversitară. Dar totul este doar în stadiul de vorbe.
Proiectul-pilot de creştere a veniturilor medicilor excelează printr-un artificiu inteligent, direcţionat însă exclusiv în favoarea statului. Niciun ministru al sănătăţii din România ultimilor cinci ani nu a reuşit să-şi convingă premierul sau ministrul de finanţe să acorde sănătăţii un procent mai important din buget. În prezent, finanţarea sistemului medical românesc de către stat este procentual la nivelul ţărilor nord-africane. Se pare că, cel puţin deocamdată, ministrul Eugen Nicolăescu nu a reuşit nici el să convingă guvernul din care face parte că statul trebuie să aloce fonduri suplimentare de la buget sănătăţii cetăţenilor. Soluţia alternativă, propusă prin proiectul discutat, este aducerea la lumină a banilor informali care circulă în subteranele sistemului medical. Această oficializare de facto a plicurilor va aduce însă şi scăderea grosimii lor pentru că statul, grijuliu cu sine ca de obicei, îşi va lua partea sub formă de impozite.
Banii pacientului care va plăti o consultaţie privată într-un spital de stat se vor distribui astfel:
• 60% medicului curant – practic, plicul plătit până acum de pacient va fi impozitat de stat. Este o măsură igienică moral, dar ineficientă în realitatea care doare. Medicul va pierde din el impozitul, iar pacientului îi e totuna: oricum va trebui să plătească în plus în continuare. Singurul care va câştiga e statul.
• 30% personalului implicat direct în tratarea pacienţilor în regim privat – prin acelaşi mecanism descris mai sus, singurul care va câştiga va fi statul.
• 10% spitalului – practic, dintr-o consultaţie de 100 lei, spitalul va câştiga 10 lei. Cât să-i ajungă de două beri.
Stabilirea preţurilor pentru serviciile private practicate în spitalele publice este un punct esenţial: de asta va depinde motivarea medicilor, dorinţa pacienţilor de a se trata într-un spital de stat pe banii lor şi, cel mai important, concurenţa între clinicile private şi secţiile private din spitalele de stat. Dar despre aceste tarife nu ni se oferă deocamdată vreo informaţie, ele urmând a fi stabilite prin norme ulterioare. Nu este singurul punct foarte important lăsat de lege pe seama normelor ulterioare. Dacă va creşte salariul de bază, indicatorii în funcţie de care vor fi apreciate criteriile de performanţă profesională, cine sunt cei care vor stabili ce medici sunt performanţi şi ce medici nu, creşterea sporurilor şi a veniturilor din gărzi – toate sunt deocamdată necunoscute. Practic, Ministerul Sănătăţii anunţă lansarea unei maşini noi, dar nu oferă vreun detaliu despre tipul motorului şi câtă benzină consumă.
Criteriile de performanţă sunt însă denumite în proiectul de lege. Unul dintre ele este „cantitatea actului profesional care are în vedere satisfacţia pacientului, costul mediu/boală, nr. mediu de zile spitalizare/patologie, etc.“ Dar cantitatea actului profesional nu este un criteriu de performanţă, ba mai mult, el poate duce la tratarea superficială a pacientului din dorinţa de maximizare a veniturilor. Numărul optim de zile de spitalizare variază mult de la caz la caz, iar un medic slab pregătit, dar zâmbitor şi politicos, va fi apreciat superlativ de pacient.
Un alt aşa-numit criteriu de performanţă este „continuitatea în aceeaşi unitate sanitară“ şi activitatea desfăşurată „exclusiv într-o unitate sanitară publică”. Acesta este însă un criteriu de fidelitate matrimonială. Iar acel „exclusiv” îmi evocă imaginea unor şerbi legaţi de moşia stăpânului.
Multe televiziuni au anunţat că medicii nu vor mai putea lucra şi la stat şi la privat, dar ele au căzut în capcana unei declaraţii a ministrului Eugen Nicolăescu care spunea că „medicul va fi obligat să opteze dacă lucrează cu normă întreagă, respectiv 7 ore, în spitalul public“. Proiectul de lege nu interzice explicit în niciun punct medicului care lucrează cu normă întreagă la stat să nu activeze după-amiaza în clinica sa privată, atâta timp cât nu are pretenţia să aibă paturi private în spitalul de stat. Şi de ce şi le-ar dori? De ce ar renunţa un medic la clinica sa privată pentru a se muta cu arme, bani şi bagaje la stat? Dacă ştiţi răspunsul la această întrebare, îl aşteptăm curioşi pe adresa redacţiei.
În expunerea de motive a proiectului scrie că „prin acest se proiect de act normative se creează premisele necesare creşterii veniturilor medicilor din unităţile sanitare prin stimularea performanţei şi competitivităţii în sistemul sanitar“ (greşelile din citat aparţin legiuitorului). Nimic mai fals decât acest enunţ. Urmare a aplicării acestui proiect, veniturile medicilor nu vor creşte, căci plăţile informale vor începe să fie impozitate de către stat.
Singura soluţie pentru creşterea veniturilor medicilor rămâne mărirea grilei de salarizare a acestora, în special a medicilor rezidenţi şi a specialiştilor tineri. Restul sunt vicleşuguri. Rămâne să visăm la o astfel de creştere pe o plajă sau pe malul unui lac, cu proiectul-pilot pavăză contra muştelor.

Abonează-te la Viața Medicală!

Dacă vrei să fii la curent cu tot ce se întâmplă în lumea medicală, abonează-te la „Viața Medicală”, publicația profesională, socială și culturală a profesioniștilor în Sănătate din România!

  • Tipărit + digital – 249 de lei
  • Digital – 169 lei

Titularii abonamentelor pe 12 luni sunt creditați astfel de:

  • Colegiul Medicilor Stomatologi din România – 5 ore de EMC
  • Colegiul Farmaciștilor din România – 10 ore de EFC
  • OBBCSSR – 7 ore de formare profesională continuă
  • OAMGMAMR – 5 ore de EMC

Află mai multe informații despre oferta de abonare.

Cookie-urile ne ajută să vă îmbunătățim experiența pe site-ul nostru. Prin continuarea navigării pe site-ul www.viata-medicala.ro, veți accepta implicit folosirea de cookie-uri pe parcursul vizitei dumneavoastră.

Da, sunt de acord Aflați mai multe